عدم تعهد غرب به مقررات FATF در قبال ایران

پورمختار: با تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال ۹۴ به ظاهر ایران از لیست سیاه خارج شده و دیگر در لیست سیاه حامیان تروریسم قرار نداشته اما در عمل وضعیت به گونه ای دیگر بوده و در رفتار غربیها نسبت به ایران بی تاثیر بوده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیل اگزیم نیوز عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون مجلس نسبت به تصویب کلیات اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اقدام کرده که در این راستا چند بند جزئیات آن نیز باید اصلاح شود.

محمدعلی پورمختار افزود: با توجه به مهلت تعیین شده از سوی گروه اقدام ویژه اقدام مالی موسوم به FATF بررسی اصلاح لایحه قانون مبارزه با پولشویی را در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: با تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی در مجلس نهم، ایران باید از لیست سیاه مالی کشورها خارج می شد و نقل و انتقالات پول با سرعت بیشتری انجام می گرفت که متاسفانه این مهم تحقق نیافت.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اشکالات قانون مبارزه با پولشویی از سوی دولت اصلاحیه ای بر این قانون افزوده شده است.

وی با تاکید بر اینکه لایحه مورد نظر دارای مخالفت ها و موافقت هایی است، گفت: لایحه مبارزه با پولشویی محدودیت های بیشتری را تحمیل خواهد کرد.

پورمختار با بیان اینکه تعریف مصادیق تروریسم از نظر ایران با اروپا و کشورهای دیگر متفاوت است، افزود: رویکرد دولت با تصویب این لایحه خروج از لیست سیاه، تعامل بیشتر با کشورهای دیگر و رفع بهانه های غربیهاست و محدودیت های آن تنها برای گروه‌های تروریستی بوده و برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی مسلح رسمی و شناخته شده مشکلی ایجاد نمی کند.

وی با اشاره به اینکه عزمی جدی در مجلس شورای اسلامی ایجاد شده تا کلیات اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی به تصویب رسیده است، اظهار داشت: درجزئیات این لایحه تغییراتی صورت می گیرد تا زمینه سوءاستفاده دشمنان فراهم نشود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصل مسئله مبارزه با تامین مالی تروریسم بوده که پولشویی یکی از راه های تامین آن است.

وی با بیان اینکه تنها چند بند قانون مورد نظر اصلاح می شود، گفت: اولین مسئله تعامل با گروه مالی FATF بوده و از طرفی نظارت قوی تر و بیشتر بر گردش مالی ممکن است صورت گیرد.

پورمختار با تاکید بر اینکه با وجود این ایران نیز متعهدتر خواهد شد و بر این مبنا چنین تعهدی را خواهد پذیرفت، افزود: در حوزه بانکی و مبادلات نیز پیشنهاداتی ذکر شده تا کنترل بیشتری انجام شود.

وی در پایان یادآور شد: با تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال ۹۴ به ظاهر ایران از لیست سیاه خارج شده و دیگر در لیست سیاه حامیان تروریسم قرار نداشته اما در عمل وضعیت به گونه ای دیگر بوده و در رفتار غربیها نسبت به ایران بی تاثیر بوده است.

 

کد خبر 23179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =