گلایه واردکنندگان و تولیدکنندگان از توقف ثبت سفارش کالا

حسن فروزان فرد: همواره دستکاری در بازارتوسط دولت با هدف ساماندهی تا امروز بیش از اینکه سر و سامانی به وضعیت بازار بده باعث بی سامانی آن شده است

توقف ثبت سفارش کالای وارداتی به بهانه جلوگیری از خروج ارز و حمایت از تولید داخل امری است که نارضایتی بخش عظیمی از فعالان اقتصادی را به دنبال داشته است. این تصمیم نه تنها واردکنندگان بلکه فعالان عرصه تولید و تجارت را نیز واردار به واکنش کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در مورد سیاست های دولت از جمله توقف ثبت سفارش ها در مورد کالاهای مختلف از جمله خودرو و برنج گفت: به طور کلی همواره دستکاری در بازارتوسط دولت با هدف ساماندهی تا امروز بیش از اینکه سر و سامانی به وضعیت بازار بده باعث بی سامانی آن شده است.

حسن فروزان فرد افزود: تاریخ چند ده ساله اخیر و مرور تصمیمات دولت در شرایط خاص برای اصلاح بازار از طریق دستکاری در شکل ورود، ممنوعیت های واردات و دستکاری جدی در اندازه تعرفه ها نشان می دهد این تصمیمات همواره در کوتاه مدت آسیب بیشتری از منفعت پیش بینی شده به دنبال داشته اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بازارهایی از این دست باید قابل پیش بینی باشند و فعالان و تجار اقتصادی این حوزه بتوانند برای چند سال آینده آن برنامه ریزی کنند.

فروزان فرد بیان داشت: دست بردن در بازارها، اخذ تصمیمات مقطعی و هدف گذاریهای کوتاه مدتف سازو کار برنامه های درست اقتصادی را در بین فعالان اقتصادی دچار آسیب می کند و همین نگاه کوتاه مدت هیجانات بازار را افزایش می دهد که عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اذعان داشت: بازار وقتی مسیر طبیعی خود را طی می کند که مصرف کننده و تولید کننده اهداف و منافع بلندمدت را دنبال کنند.

وی گفت:با افزایش شدید قیمت ها در واردات توقف ایجاد می شود و زمینه  برای بروز رفتار کوتاه مدت در تجار میانی تولید و مصرف شکل می گیرد . اقتصادی که با رفتار کوتاه مدت تلاش دارد خودش را حفظ کند بیشتر در بحران غرق می شود.

فروزان فرد تصریح کرد: بنابراین اصولا توقف ثبت سفارش چه در مورد برنج و چه در مورد خودرو آینده ما را نمی سازد چرا که در آینده ای که ما با آن روبرو هستیم، امکان توقف واردات و بروز رفتارهای غیر حرفه ای در حوزه تعرفه وجود ندارد.

این فعال حوزه اقتصادی  با اذعان به این واقعیت که ایران ناگزیر از پیوستن به WTO  و بازارهای جهانی است اظهار داشت: در نظام بین المللی تجارت نه امکان توقف واردات و نه اخذ سیاست های یکطرفه در بخش تعرفه ها وجود دارد؛ با این سیاست ها انزوای ما بیشتر شده و تعاملات بین المللی مان نتیجه بخش نخواهد بود وهمین اتفاق ممکن است بر صادرات ما موثر واقع شود؛ کشوری که هدف گذاری صادراتی دارد خصوصا صادرات غیر نفتی، نمی تواند در بخش واردات غیراصولی عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: این رفتارهای وارداتی است که درب های کشورهای دیگر را برای صادرات ما باز کرده و یا  آن را می بندد؛ لذا اهمیت این موضوع باید از سوی سیاست گذاران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد واکنش های جبران ناپذیر در قبال این تصمیمها نباشیم. 

کد خبر 23224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =