رشد ۱۰۰۰ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۵ سال

محمدرضا مودودی: تقریبا ۱۵ سال است به بحث صادرات غیرنفتی ورود پیدا کرده ایم و در همین مدت حدود هزار درصد رشد در این زمینه داشته ایم و صادرات غیرنفتی از ۴,۲ میلیارد دلار به ۴۴ میلیارد دلار رسیده است

معاون سازمان توسعه و تجارت، با بیان این که تقریبا ۱۵ سال است به بحث صادرات غیرنفتی ورود پیدا کرده ایم و در همین مدت حدود هزار درصد رشد در این زمینه داشته ایم گفت صادرات غیرنفتی از ۴,۲ میلیارد دلار به ۴۴ میلیارد دلار رسیده اما در این زمان زیرساخت های ما با این میزان رشد توسعه نیافته است.

محمدرضا مودودی بیان کرد: در حال حاضر همه ارکان نظام به این جمع بندی رسیده اند که اگرما عضوی از زنجیره تولید و زنجیره ارزش جهانی به معنای واقعی نباشیم و پشت دیوار تعرفه خودمان را پنهان کنیم و به دنبال برقراری ارتباط مستمر نباشیم قطعا جریان سرمایه به سمت کشور ما نمی آید.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۸۵ درصد از واردات ما مربوط به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است و تنها ۱۵ درصد واردات کالاهای مصرفی داریم.

معاون سازمان توسعه و تجارت تاکید کرد: ما معتقد هستیم که مشکل اساسی ما در توسعه اقتصادی کشور کمبود ظرفیت است و اگر این ظرفیت در داخل کشور ایجاد شود و بنگاه های توانمند را برای رقابت در عرصه های جهانی را ایجاد کنیم قطعا می توانیم استعدادهای خود را در عرصه های مختلف شکوفا کنیم.

وی در خصوص الزامات امنیت اقتصادی در کشور اظهار کرد: باید در نظر بگیریم که جایگاه و ارزش ایران در برند در دنیا چگونه تعریف شده است و سپس بر آن اساس می توانیم راه هایی برای جذب سرمایه گذار ایجاد کنیم.

محمدرضا مودودی افزود: تمام دولت ها به عنوان دستورالعملی به طور دائم درصدد جذب سرمایه گذار خارجی بوده اند اما در عمل اتفاق شایسته ای رخ نداده است و بنده معتقد هستم که مشکل باید در جای دیگری جستجو شود.

معاون سازمان توسعه و تجارت بیان کرد: در ارزیابی هایی که در سازمان توسعه و تجارت به عنوان تنها مرجع رسمی در بررسی نام و نشان تجاری به صورت قانونی انجام داده است به نتایج جالبی دست پیدا کردیم.

مودودی ادامه داد: جایگاه ایران در دنیا بیانگر پارامتر مهمی است یکی ارزش ویژه برند ایران در دنیا است که زمانی که در جی دی پی ما ضرب می شود جایگاه ما بسیار تنزل پیدا می کند در واقع ما مانند خانواده بسیار ثروتمندی هستیم که در سطح جهانی به خوبی خودمان را عرضه نکرده ایم.

وی تصریح کرد: در واقع ارزش گذاری جایگاه ها کشورها که براساس آن بحث ضریب سرمایه گذاری و علاقه مندی با همکاری یا سرمایه گذاری در یک کشور افزایش پیدا می کند برآیند یک شش ضلعی است که سه بخش آن صادرات، سرمایه گذاری و توریسم است و سه ضلع دیگر حاکمیت، مردم و بحث میراث فرهنگی و تاریخی می باشد.

معاون سازمان توسعه و تجارت گفت: تنها بخشی که در کشور ما به خوبی تواسته خودش را به جهانیان معرفی کند بخش نفت و گاز بوده است زیرا تمایل کشورهای خارجی بیشتر برای سرمایه گذاری در این حوزه هاست، در صورتی که ما در بخش های دیگر استعداد و ظرفیت های زیادی را داریم که مغفول مانده است.

مودودی افزود: به هر میزان که ما نگاه برونگرا را درخودمان کمتر تقویت کنیم به طور طبیعی کمتر به دنیا معرفی خواهیم شد و در این راستا میزان جذب سرمایه گذاری خارجی نیز کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که در بحث صادرات و صنعتی شدن کشور جوانی هستیم و به این سمت پیش رفتیم که جایگزینی واردات را با صادرات جبران کنیم لذا طبیعی است در این فرآیند پر از فراز و نشیب نتوانیم همگرایی لازم را ایجاد کنیم و همه اتفاقات ناشی از آن است که ما در شرایط پایداری قرار نداشتیم.

کد خبر 23229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =