بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، خلاف قانون است

احتشام زاد با انتقاد از بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، تاکید کرد: به منظور حمایت از تولیدات داخلی که ۸۶.۵ درصد آن در اختیار دولت است، تعرفه واقعی واردات خودرو به ۱۱۵ درصد رسیده، در حالی که سایت ثبت سفارش از ۲ ماه پیش تاکنون بسته است

به گزارش اگزيم نيوز، فرهاد احتشام زاد، صبح امروز در سی و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در محل این اتاق برگزار شد، گفت: روند تولید داخلی خودرو از سال 80 تا 95 روندی رو به رشد بوده اما در سال های 91 و 92 به دلیل تحریم های صنعت خودروسازی با افت مواجه شد.

 وی افزود: خودروسازان داخلی با وجود داخلی سازی بیش از 70 درصدی اما با اعمال تحریم ها تولیدشان به کمتر از یک سوم کاهش یافت به طوری که در سال 92 تیراژ تولید خودرو به 624 هزار دستگاه رسید.

احتشام زاد درادامه خاطرنشان کرد: این در حالیست که پارسال تولید خودرو به یک میلیون و 250 هزار دستگاه افزایش یافت و برای امسال نیز تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو پیش بینی شده است.

وی بیان داشت: واردات خودرو که در سال 80 فقط 569 دستگاه بود، به 105 هزار دستگاه در بیشترین حالت در یکی از سال ها رسید و امسال ورود 75 هزار دستگاه اتومبیل پیش بینی شده است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: در افق ایران 1404، واردات 300 هزار دستگاه و تولید سه میلیون دستگاه پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در فروردین ماه امسال که واردات کالاهایی که به حد کافی تولید نمی شود یا واردات آنها می تواند الگویی برای تولید داخلی کشور باشد بلااشکال است، تصریح کرد: واردات تهدیدی برای بازار تولیدکنندگان داخلی نیست.

احتشام زاد به گزارش سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد اشاره کرد و گفت: با وجود سهم 86.5 درصدی خودروسازان دولتی (سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو) از بازار اما در زمینه خدمات پس از فروش رتبه های نخست تا پنجم مربوط به واردکنندگان خودرو است و در بین 10 شرکت برتر نیز هفت مورد واردکننده هستند؛ با وجود گذشت بیش از 30 سال از عمر این خودروها، اما هنوز در امتیاز «یک ستاره کیفی» به سر می برند.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با انتقاد از بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، تاکید کرد: به منظور حمایت از تولیدات داخلی که 86.5 درصد آن در اختیار دولت است، تعرفه واقعی واردات خودرو به 115 درصد رسیده، در حالی که سایت ثبت سفارش از 2 ماه پیش تاکنون بسته است.

وی به سخنان مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد که بسته بودن این سایت را به دلیل تصویب دستور العمل جدید برشمرد، اما یادآور شد: این مساله «خلاف قانون» است.

احتشام زاد تصریح کرد: همین مساله سبب شده تا در 2 ماه گذشته فقط به دلیل «جو روانی» ایجاد شده حاصل از بسته شدن سایت ثبت سفارش، شاهد افزایش متوسط 40 درصدی قیمت خودروها باشیم، به طوری که خودروهای 240 میلیون تومانی؛ 300 میلیون تومان، خودروهای 800 میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان و خودروهای 120 میلیون تومانی به نرخ 210 میلیون تومان خرید و فروش می شوند.

احتشام زاد ادامه داد: افزایش قیمت 12 تا 15 میلیون تومانی خودروها ناشی از هزینه اسقاط خوردو، به این مشکل افزوده است.

وی در پایان تاکید کرد: در این زمینه شاهد نقض مکرر قوانین از سوی دولت هستیم و باید به مطالبه گری بپردازیم.

 

کد خبر 23231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =