پایبندی اروپا به برجام حتی با خروج آمریکا

حتی اگر ترامپ از توافق برجام خارج شود باز هم اروپا به این توافق پایبند خواهد بود

خبرگزاری فرانسه (ای. اف. پی) در گزارشی نوشت، حتی با وجود تلاش های مصرانه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای بازگشت تحریم ها و فشارهای این کشور بر اقتصاد ایران، برخی دیپلمات های غربی در تهران همچنان به آینده ایمان دارند.
رهبران تجاری غرب با وجود تهدیدهای آمریکا به بازگشتشان به اقتصاد ایران امیدوارند

به گزارش ایرنا، فرانس پرس با اشاره به این که مشکل واقعی کنونی ایران که جامعه جهانی تجارت نیز با آن موافقند، بی ثباتی و نبود اطمینان است نوشت: تمدید لغو تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران توسط ترامپ که جمعه گذشته منتشر شد نیز به بهبود این وضع کمکی نکرد.

ترامپ جمعه گذشته اعلام کرد: این آخرین بار است که لغو تحریم های هسته ای علیه ایران را تمدید می کنم و اروپا باید با واشنگتن برای اصلاح نقاط ضعف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همکاری کند در غیر این صورت آمریکا از برجام خارج می شود. 

یک مقام تجاری غربی که خواست نامش بیان نشود، در تهران به فرانس پرس گفت: هیچکس نمی داند چه می شود، ترامپ بی ثباتی زیادی ایجاد کرده است.

وی افزود: این لزوما منفی نیست. اگر ترامپ از برجام خارج شود، ممکن است اوضاع بهتر شود، اروپایی ها می توانند به برجام پایبند بمانند و اتحادیه اروپا می تواند از صنایع خود در برابر تحریم های آمریکا محافظت کند. 

این مقام تجاری غرب ادامه داد: البته احتمال بدتر شدن اوضاع نیز وجود دارد، ما نمی دانیم.

فرانس پرس اضافه کرد، به نظر می رسد سخنان تند ترامپ برای برجام فاجعه است.

در حالی که ترامپ جمعه گذشته لغو تحریم های هسته ای را تمدید کرد، تحریم های دیگری در ارتباط با حقوق بشر و برنامه موشکی ایران علیه تهران وضع کرد که اضافه شدن آنها به شبکه وسیع محدودیت برای ایران، بسیاری از شرکت های غربی را ترسانده است.

به ویژه بانک های مهم خارجی در مورد بازگشت مجدد به ایران بسیار محتاط هستند و از تکرار مواردی مثل جریمه 8.9 میلیارد دلاری بانک «بی. ان. پی. پاریباس» فرانسه به دلیل نقض تحریم های ایران می ترسند. 

به نظر می رسد امید کمی برای ایران وجود دارد که به هدف جذب سالیانه 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دست یابد، با توجه به اینکه دولت اعلام کرده است در سال 2016 کمتر از 3.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است. اما دیپلمات های غربی می گویند پشت پرده اتفاقات زیادی در حال وقوع است. 

به گفته آنها قراردادهای زیادی در 2 سال گذشته برای مواردی مانند تجهیزات صنعتی، پارک های خورشیدی و تولید محصولات لبنی منعقد شده است. یک دیپلمات غربی دیگر که به شرط محفوظ بودن نامش با فرانس پرس مصاحبه کرد، گفت: من هنوز البته با احتیاط به آینده امیدوارم. شرکت های زیادی هستند که سرمایه گذاری های بزرگی کرده اند و نمی توانند کنار بکشند. آنها راهی برای مقابله با اقداماتی که ترامپ انجام می دهد، پیدا خواهند کرد. 

مهمترین فرق دولت ترامپ با دولت های پیشین، پنهان کاری است

این مقام تجاری غربی گفت: توافقاتی در سکوت کامل در حال انجام است. صحبت کردن در مود آنها فایده ای ندارد. سرمایه بسیاری در آمریکاست، شرکت های زیادی دارای شریک آمریکایی هستند، آنها نمی خواهند منافعشان به خطر بیفتد. به نوشته فرانس پرس، با این حال، برخی شرکت های بزرگ تر به ویژه شرکت های فرانسوی کمتر از این بابت نگرانند. 

توتال، غول نفتی فرانسه در ژوئن سال گذشته (خرداد-تیر 1396) با ایران یک قرارداد گازی پنج میلیارد دلاری بست و شرکت های خودروسازی پژو و رنو خط تولید خود را راه اندازی کرده اند. ایتالیا درست چند روز قبل از آخرین حمله ترامپ به برجام، اعلام کرد که یک خط اعتباری 6 میلیارد دلاری برای توسعه پروژه ها در ایران ایجاد کرده است. 

«فرید دهدیلانی» مشاور سازمان خصوصی سازی ایران در امور بین الملل گفت: فاصله گرفتن اروپا و آمریکا در مورد برجام هر روز بیشتر می شود.

وی افزود: بیش از یک سال است که ترامپ تلاش می کند برجام را بی اثر کند، اما موفق نشده است. 

به گفته دهدیلانی، ایران باید با حذف بروکراسی زائد، راه را برای سرمایه گذار خارجی هموار کند، موفقیت برجام نیز تعیین کننده است.
برجام 14 ژوییه 2015 (23 تیر 1394) میان ایران و گروه 1+5 شامل چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و آلمان امضا شد. بر اساس این توافق تحریم های هسته ای ایران در قبال محدود سازی برنامه هسته ای لغو شد. اجرای این قرارداد از ژانویه 2016 (دی-بهمن 1395) آغاز شد.

کد خبر 23244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =