تشدید تراز منفی تجاری در بخش کشاورزی

تراز تجاری محصولات کشاورزی ما در هشت ماهه اول سال ۹۶، منهای سه میلیارد و ۱۷۴میلیون دلار بوده که در سال ۹۵، دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بوده است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید زیرساختی برای تولید محصولات کشاورزی تعریف کنیم و بر مبنای این زیرساخت به جلو برویم. در این صورت نظارت ها می تواند بخوبی انجام شود. نظر افضلی با اشاره به تراز منفی تجاری محصولات کشاورزی در هشت ماهه اول سال ۹۶ گفت: تراز تجاری محصولات کشاورزی ما در هشت ماهه اول سال ۹۶، منهای سه میلیارد و ۱۷۴میلیون دلار بوده که در سال ۹۵، دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بوده است. 

وی در خصوص واردات کالاهای مصرفی بیان کرد: ما در یک پروسه مدت دار باید به طرف رشد حرکت کنیم، مثلا در زمینه گوشت قرمز با توجه به خشکسالی ها و کم شدن مراتع، تولیدمان کمتر شده است و در این زمینه باید فکر پروار بندی باشیم و کالاهای واسطه ای را وارد کنیم و کم کم نگذاریم با کاهش تولید روبه رو شویم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: باید محور تولید را بر مبنای دانش توسعه دهیم تا بتوانیم با بحران ها مقابله کنیم و دچار بحران نشویم و اینجا تولید شغل و ثروت ایجاد می شود.

وی در رابطه با نظارت مجلس بر واردات محصولات کشاورزی عنوان کرد: باید زیرساختی برای تولید محصولات کشاورزی تعریف کنیم و بر مبنای این زیرساخت به جلو برویم. نباید تعریف زیرساخت موجی باشد در این صورت نظارت ها می تواند بخوبی انجام شود، وقتی زیربناهایمان آن طور که باید و شاید جلو نرفته نظارتی نمی تواند بخوبی صورت بگیرد. 

 

نیاز به واردات کالاهای اساسی

رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی در خصوص ورادات کالاهای اساسی اظهار داشت: کالاهای اساسی کالایی نیست که مثل کالای مصرفی مانند برنج و گوشت و روغن باشد و نیاز کشور باشد و بتوان واردات کرد پس نیاز وجود دارد. اما در حال حاضر چون در زمان مقرر کارهای اساسی را برای ایجاد زیرساخت تولید محصولات کشاورزی انجام ندادیم، نیاز به واردات کالاهای اساسی داریم.

محمد فراهانی با ذکر اینکه سالیان سال داریم نسبت به استقلال در کشاورزی شعار می دهیم بدون اینکه راجع به استقلال در کشاورزی مطالعه و کار کارشناسی کرده باشیم، ابراز داشت: اینجا نه مقصر کشاورز و نه تولید کننده و نه ارگان های دیگر خصوصی است. بلکه مقصر سیستم مدیریت کشور است که دارای برنامه نیست. نماینده مجلسی که در این حوزه ورود می کند و مسئول سیاست گذاری اقتصادی کشور و تنظیم مقررات است اصلا نظارتی بر اجرای مقررات ندارد. 

وی افزود: کالاهای اساسی مثل گوشت، مرغ، برنج، گندم و جو محصولاتی نیستند که تجار و شرکت های بخش خصوصی واردات آن را انجام دهند عمده اینها را وزارت بازرگانی خرید می کند، از طرفی خود واحدهای مصرف کننده و اتحادیه های آنها بزرگترین واردکنندگان این محصولات هستند که همه اینها زیر نظر وزارت بازرگانی و کنترل شده دارد حرکت می کند. اگر وارداتی بر محصول داده های دامی وارد می شود جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی ناظر هستند اگر نیاز نیست پس چرا اجازه واردات را می دهند و اگر نیاز است توجیهی برای اینکه چرا وارد شده، وجود ندارد.

کد خبر 23254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =