کاهش زمان ایست کالا در گمرک با پیش اظهاری واردات

علیرضا مناقبی: پیش از این میانگین ماندگاری کالاها در گمرک ها به ۲۶ روز می رسید که به ازای هر روز توقف محموله ها در گمرک، یک درصد به ارزش کل محموله اضافه می شد، اما اجرای این دستورالعمل یک سیاست برد – برد محسوب می شود

اخیرا گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف خود در جهت بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، اقدام به راه اندازی اظهار پیش از ورود کالا در بنادر تجاری خود کرده است. دستورالعمل اظهار پیش از ورود کالا به گمرک های سراسر کشور ابلاغ شده تا روند ترخیص کالاهای وارداتی بویژه کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با سرعت بیشتری انجام شود.

در همین خصوص علیرضا مناقبی، رییس مجمع عالی واردات در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه اظهار قبل از ورود در گمرک با هدف تسهیل و توسعه تجارت صورت گرفته است، گفت: هر سیاستی که به جریان امور اقتصادی کشور چه در بخش تولید و چه در بخش های دیگر چون صادرات و واردات سرعت ببخشد، به نفع جامعه و همچنین اقتصاد کشور خواهد بود.

وی افزود: امکان پیش اظهاری قبل از واردات کالا، یکی از اقدامات مثبت و مفید برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که هیچ لطمه ای به اقتصاد کشور نخواهد زد.

رییس مجمع عالی واردات ادامه داد: در واقع این سامانه اجازه می دهد تا تجار و بازرگانان و همچنین صاحبان کالا پیش از ورود کالا به بنادر محموله های خود را در سامانه اظهار کنند و از سوی دیگر این دستورالعمل موجب می شود صاحبان کالا در مدت زمان کوتاه تری کالای خود را ترخیص کرده و دیگر کالایی در گمرک نماند.

مناقبی با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی گفت: اتخاذ سیاست های الکترونیکی موجب شفافیت در حوزه تجارت کشور و نیز مبارزه سیستمی با قاچاق کالا و ارز از جمله دستاوردهای راه اندازی پنجره واحد امور گمرکی به شمار می رود.

وی در خصوص اسناد و مدارک لازم جهت اظهار قبل از ورود کالا گفت: اسناد مورد نیاز جهت شروع عملیات اظهار قبل از ورود کالا شامل بارنامه، فاکتور، بیمه نامه، گواهی مبدا، قبض انبار و همچنین اگر کالا، محصول سلامت محور باشد نیاز به تاییدیه مقامات و دستگاه های ذی ربط دارد.

رییس مجمع عالی واردات در خصوص عملکرد سامانه اظهار قبل از ورود کالا تصریح کرد: در واقع قبل از اینکه محموله از کشور مبدأ حرکت کند می‌بایست تجار و بازرگانان اطلاعاتشان را پیش از رسیدن کالا به مرزهای کشور در سامانه اظهار کنند این اقدام باعث می‌شود اطلاعات اولیه را از کشور مرجع دریافت کرده و ارزیابی اطلاعات با شرایط بهتری انجام شود.

وی ادامه داد: با این روش فرد پیش اظهاری‌اش را از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام می‌دهد و اگر هم احتیاج به مجوزهایی داشته باشد، این اطلاعات به صورت کاملا اتوماتیک به سمت سازمان‌های مجوزدهنده ارجاع داده و آنها نیز موظف هستند موارد لازم را بررسی و اقدامات بعدی را انجام دهند.

به گفته مناقبی در این زمینه وزارت صنعت و گمرک وارد عمل شده اند و این دستورالعمل با توافق و تایید این دو سازمان طراحی و ارجاع داده شده است و هرگونه کوتاهی در این مهم به این دو سازمان بر می گردد.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل فوق مورد استقبال کلیه تجار و بازرگانان قرار گرفته است، گفت: پیش از این میانگین ماندگاری کالاها در گمرک ها به 26 روز می رسید که به ازای هر روز توقف محموله ها در گمرک، یک درصد به ارزش کل محموله اضافه می شد، از سوی دیگر حضور خود واردکننده و صادرکننده به گمرک و ارزیابی و کارشناسی ارزش کالا باعث می شد تا ماندگاری کالا در گمرک ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اما اجرای این دستورالعمل یک سیاست برد – برد محسوب می شود چرا که با اجرای این سامانه زمان فوق کاهش بسزایی داشته و از سوی دیگر از هزینه های سربار و اضافی نیز کاسته شده است.

مناقبی افزود: معتقدم اظهار قبل از ورود کالا هم برای واحدهای تولیدی، هم واردکنندگان و تجار به صرفه بوده و همچنین منافع اقتصادی کشور را نیز در بردارد.

رییس مجمع عالی ورادات با تاکید بر اینکه  طرح فوق بر روی کاهش هزینه ها تاثیر چشمگیری دارد، گفت: زمانی که هزینه های اضافی از کالا حذف شود قیمت تمام شده کالا نیز کاهش می یابد بنابراین کالا با قیمت کمتری به دست مصرف کننده می رسد پس این طرح منافع تمام بخش ها را حفظ می کند.

کد خبر 23257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =