بازگشت تعادل به بازار ارز؛ به زودی

سیف: روند کاهش نرخ ارز به زودی انجام می شود و تعادل به بازار بازمی گردد روند فعلی بازار را مشابه روند آذر و دی ماه سال قبل توصیف کرد

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این که با توجه به تصمیماتی که حدود 8-7 روز گذشته اتخاذ شده است، روند کاهش نرخ ارز به زودی انجام می شود و تعادل به بازار بازمی گردد روند فعلی بازار را مشابه روند آذر و دی ماه سال قبل توصیف کرد.

ولی الله سیف تصریح کرد: هیچ شخصی نمی تواند از سرمایه گذاری در ارز به سود برسد؛ چراکه سود سپرده گذاری ساده در نظام بانکی از سود درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز بیشتر است، به طور مثال اگر شخصی در سال 92 منابع نقدی خود را در بانک سرمایه گذاری کرده بود؛ با سود 15 درصد بانکی، می توانست به حدود 85 درصد سود در مجموع دست یابد،اما اگر همین شخص در همان زمان دلار حدود 3 هزارتومانی خریداری می کرد، نهایتاً به سود 50 درصدی دست یافته بود.

وی بیان کرد:نرخ ارز در بازار در اوج قیمتی قرار دارد و در روزهای آتی روند کاهش نرخ ارز شروع خواهد شد و حباب قیمت دلار از بین خواهد رفت.

سیف افزود: اینکه شنیده می شود برخی نقدینگی های خود را به سمت بازار ارز سوق بدهند، غیرقابل قبول است چرا که در نهایت سودی عایدشان نخواهد شد، در حال حاضر سود بانکی حدود 15 درصد است، بنابراین سرمایه گذاری در بازار ارز از منطق اقتصادی برخوردار نخواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پیش بینی می شود در روزهای آینده روند نزولی قیمت ارز آغاز خواهد شد.  نکته دیگر اینکه افزایش قیمت اخیر ارز به موضوع سیاست تک نرخی شدن قیمت ارز ارتباطی ندارد، چرا که آن هدف از طریق سیاست دیگری پیگیری خواهد شد.

وی گفت: برای یکسان سازی نرخ ارز ما نیاز به اطمینان از وجود کانال های بانکی کافی باید داشته باشیم، چرا که در حال حاضر کانال های ارتباطی بانکی در وضعیت مطلوب نیست.

سیف افزود: باید در اتصال نظام بانکی به بانکداری بین الملل سرعت ایجاد شود و در این راستا استانداردهای بانکی بین المللی مورد پذیرش قرار بگیرد و در این راستا دو لایحه قانونی اخیراً درباره ضوابط و مقررات پولشویی به مجلس ارائه داده شد که اگر مصوب شود؛می تواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد و روابط بانکی کشور را با خارج از کشور تنظیم کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پتروشیمی ها با بانک مرکزی ارتباط هماهنگی دارند و براساس ضوابط و مقررات بانک مرکزی اقدام می کنند و ارز خود را به شبکه صرافی کشور عرضه می کنند و طبیعتاً هرگونه عدولی از قوانین بانک مرکزی از سوی پتروشیمی ها صورت گیرد، بانک مرکزی در برخورد با تخلف تعارفی ندارد.

منبع: خانه ملت

کد خبر 23349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =