سیگنال نرخ سود به بازار ارز

کاهش نرخ سود بانکی باعث شد تا بازار ارز امروز با روند افزایشی روبرو شود درحالیکه کاهش نرخ سود می توانست به بهبود تولید و هدایت نقدینگی به این کانال منجر شود اما نشد

سال 96 در شرایطی ماه های انتهایی خود را سپری می کند که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در این سال باعث شد تا تعادلی که سال ها در بازار ارز و سکه حکمفرما بود از هم بپاشد. مسئولان بانک مرکزی معتقدند این وضعیت موقتی است و به زودی به تعادل می رسد اما کارشناسان معتقدند این وضعیت می تواند آغاز تغییرات شدیدتر در بازارهای مذکور باشد.

رییس کل بانک مرکزی می گوید سال گذشته هم وضعیت در ماه های دی و بهمن در بازار ارز به همین منوال بود ولی کارشناسان می گویند این بار یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن هدایت نقدینگی های سرگردان از سیستم بانکی به سمت بازارها به خصوص بازار ارز است؛ ان هم در شرایطی که بازارهایی مثل مسکن در رکود به سر می برند.

به گزارش اگزیم نیوز شورای پول و اعتبار در سال جاری نرخ سود بانکی را کاهش داد و این کاهش نرخ سود البته در ماه های ابتدایی اثر منفی بر سایر بازارها بر جای نگذاشت. با این حال بورس اوراق بهادار در ماه های اخیر توانست اولین اثر را از این تغییر بپذیرد و با رشدی مناسب روبرو گردد. البته کارشناسان معتقدند رونق بورس در همه سهم ها نیست و تنها برخی سهام با رشد قیمت روبرو شده اند و نماد بسیاری از سهم ها نیز هنوز بسته است.

بعد از این بازار با آغاز تهدیدهای آمریکا علیه ایران در موضوع برجام زمینه ها برای ورود نقدینگی به بازار ارز نیز فراهم شد و به این ترتیب بازار ارز با تلاطم روبرو گردید و منابع مالی اکنون به این بازار هدایت شده اند و همین امر باعث شده تا دولت به سیاست های محدودکننده در بازار روی آورد به عنوان مثال شنیده ها از حضور مأموران پلیس در بازار خبر می دهند. صرافی ها می گویند ارز مورد نیاز خود را دولت در اختیارشان قرار نمی دهد. به عقیده آنها دولت در تلاش است تا قیمت ارز را بالا ببرد و از این طریق منبع درآمدی آسانی را در ماه های پایانی سال برای خود ایجاد کند در مقابل دولت و رییس جمهور می گویند دولت به دنبال کسب درآمد از محل بازار ارز نیست.

جعفر قادری کارشناس بازار ارز با اشاره به افزایش حجم نقدینگی در سال های اخیر گفت: جریان نقدینگی همچون جریان سیل می ماند که اگر دولت سدی در برابر آن احداث نکند، این جریان به بخش های دیگر ورود یافته و مشکلاتی در اقتصاد به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در این فاصله با کاهش سپرده های بانکی رو به رو بودیم و با توجه به اینکه سپرده ها با تعدیل نرخ ها مواجه است، درپی بازارهایی به منظور حفظ قدرت خرید می گردد و طبعا یکی از حوزه های موثر، بازار ارز، سکه و... خواهد بود.

قادری یادآور شد: پیشتر بازار مسکن قدرت خرید افراد را حفظ می کرد اما این بازار جذابیت لازم را ندارد و نقدینگی را به خود جذب نمی کند. حجم نقدینگی در کنار تبلیغات از سوی امریکا و اروپا، انگیزه سفته بازی افراد را به سمت تقاضا برای ارز می کشاند و عده ای سعی دارند جریان نقدی ریالی خود را به ارز تبدیل کنند.

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر لزوم ساز و کارهای دولتی برای هدایت نقدینگی مردم را یادآور شد و افزود: «دولت باید بتواند موانع پیش روی تولید را بر دارد و زمینه را به سمت هدایت نقدینگی به سمت تولید ایجاد کرده و قدرت درآمدهای ارز را افزایش دهد

قادری گفت: «نقدینگی که توسط افراد به سمت تبدیل شدن به ارز حرکت می کند، نزد آن ها نگهداری می شود؛ در حالیکه باید اقدام به سپرده گذاری ارزی شود که منابع مجدد به چرخه اقتصاد باز گردد و در فعالیت هایی از جمله تولید مورد استفاده قرار گیرد

وی خاطر نشان کرد: «امروز متاسفانه نقدینگی به ارز و سکه تبدیل و در منازل نگهداری می شود که مشکل و نا امنی را در جامعه دامن می زند و به یکباره کل موجودی یک خانواده از بین می رود. همچنین اگر دولت نرخ اوراق مشارکت را بالا تعیین کند، کسی در بانک ها سپرده گذاری نمی کند

کد خبر 23357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =