سطح مطلوب رتبه  ریسک کشوری امارات

بنا بر گزارش اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات، كشور امارات متحده عربي از جمله اصلي ترين مقاصد صادرات مشتريان بانك در سال هاي اخير بوده است

بنا بر گزارش اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات، كشور امارات متحده عربي از جمله اصلي ترين مقاصد صادرات مشتريان بانك در سال هاي اخير بوده است. امارات با 669 میلیارد دلار تولید ناخالص اسمی، شاخص صادرات 0.7 درصد، شاخص فرصت سرمایه گذاری 0.62 درصد، فرصت های صادراتی در بخش هایی چون تجهیزات مهندسی و پتروشیمی، ریزساخت ها، خطوط ریلی و انرژی تجدید شدنی است؛ امتيازات ياد شده در سطح نسبتاً مطلوبي بوده و زمينه هاي صادراتي نيز متناسب با اقتصاد رو به رشد اين كشور است.

 بنا بر نتایج رتبه بندی از سوی نهادهاي مختلفي چون فيچ و موديز، آنچنان كه مشخص است، متوسط ريسك سياسي و اعتباري اين كشور به ترتيب 26 و 34 از 100 است؛ اين امتيازات وضعيت ريسك كشور را در سطح بسيار كم و قابل قبول قرار داده و رتبه ريسك اين كشور از سوي  در سطح مطلوبي ارزيابي شده است.

به گزارش اگزیم نیوز با وجود ظرفیت های مناسب برای صادرات به کشور امارات، حجم صادرات فعلی ایران به امارات با اهداف پیش بینی شده فاصله دارد.

سازمان توسعه تجارت ایران راهکارهایی را برای رشد و توسعه صادرات کالای ایران پیشنهاد داده است؛ از جمله این راهکارها، تغییر ساختار شرکت های ایرانی در امارات است.

بیشتر شرکت های ایرانی ثبت شده در کشور امارات با هدف تامین نیازهای بازار ایران و صادرات به ایران در آن کشور تاسیس شده اند. جهت کاهش تراز تجاری با کشور امارات این سیاست می بایست تغییر نموده و شرکتهایی را با هدف ترویج و توسعه کالاهای ایرانی در کشور امارات در آنجا به ثبت برسانیم و تلاش کنیم گرایش شرکتهای موجود و ثبت شده قبلی در امارات را نیز به این نگرش تغییر دهیم. با تغییر این نگرش می توانیم از سکوی امارات جهت توسعه صادرات کالاهای ایرانی استفاده نماییم.

 پیشنهاد دیگر سازمان توسعه تجارت، ايجاد شبکه های پخش و توزیع در این کشور است؛ کشورهای چیـن و ترکیـه به هر بازاری که ورود می کنند بلافاصله در اولین اقدام شـروع به ایجاد شبکه های توزیع و پخش محصولات خود می نمایند

 طبق پژوهش سازمان توسعه تجارت ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و شبکه های پخش مخصوص کالاهای ایرانی در تمام زمینه ها شرایط مساعدی را برای توسعه صادرات محصولات ایرانی به کشور امارات بوجود می آورد.

  همچنین اعطای نمايندگی فروش و پخش کالاهای ايران، خصوصاً در زمینه صنایع لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، انواع سیم و کابلهای با کیفیت ایرانی و مواد غذایی به تجار و بازرگانان اماراتی و یا تجار و بازرگانان خارجی مقیم امارات می تواند در توسعه صادرات محصولات ایرانی به کشور امارات تاثیر بسزایی داشته باشد.

 متاسفانه تا به امروز از این شیوه بازاریابی بسیار مهم ماندگاری در بازارهای جهانی، بخش خصوصی ایران بهره ای نبرده است. درحالیکه یکی از مهمترین ابزار ماندگاری و رسوخ در بازار یک کشور داشتن شعبه فعال و یا نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش در آن کشور می باشد. حضور فیزیکی و مستمر در یک بازار بهترین ابزار و عامل تبلیغاتی برای کسب بازار و جا انداختن محصولات یک کشور می باشد.

 بر اساس این بررسی، برند سازی محصولات ايرانی جهت توسعه حجم صادرات ایران به جهان بطور اعم و به کشور امارت به طور اخص، برندسازی محصولات ایرانی می تواند نقش به سزایی داشته باشد. ایجاد شبکه های پخش و توزیع، خدمات پس از فروش، ایجاد شبکه های زنجیره ای می تواند به عنوان بخشی از عوامل موثر برندسازی کالاهای ایرانی در خارج از کشور را در سمت و سوی درستی بیاندازد. بطور مثال اگر محصولات خانگی بوتان، استیل البرز، اخوان و امثالهم در کشورهای همسایه خلیج فارس،کشورهای حوزه قفقاز و کشورهای آفریقایی دارای مراکز فروش و مراکز خدمات پس از فروش باشند و در این مراکز محصولات متنوع و با کیفیت و سرویسهای پشتیبانی مطلوبی را ارائه نمایند، مسلماً به عنوان یک برند خوشنام و با کیفیت در این بازارها مطرح خواهند شد.

سازمان توسعه تجارت به برندهای داخلی مانند کاله، مزمز، پاک، پگاه و پاکسان، گلرنگ، تولی پرس، داروگر و سایر برندهای معتبر نیز پیشنهاد می کند با استفاده از ابزار و راهکارهای پیشنهادی مطرح شده، همچون شرکت های سامسونگ،دایوو و ال جی که از گمنامی به قله تجارت جهانی رسیده اند، مسیر صحیح را برای رشد پیدا کنند. 

کد خبر 23388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =