کاهش ریسک سرمایه گذاری ایران در جهان

رتبه اعتباری ایران بر اساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) از ششم به پنجم ارتقا یافت

رتبه اعتباری ایران بر اساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) از ششم به پنجم ارتقا یافت.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، پس از حدود 10 سال که رتبه اعتباری یا ریسک کشوری ایران در پایین ترین درجه ممکن و در رتبه هفتم قرار داشت، از 2 سال قبل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه، صندوق ضمانت صادرات اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز کردند که در نهایت علیرغم مخالفت معدودی از کشورهای عضو، رتبه ایران در سال 2017 از رتبه هفتم به رتبه 6 ارتقا یافت.

از سال 2017 مجددا رایزنی ها توسط سازمان سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری صندوق و بویژه وزارت امور خارجه (سفارت کشورمان در اتریش) از سر گرفته شد و پس از مذاکرات لازم و تشریح دستاوردهای اقتصادی و بویژه موفقیت های حاصله در توافق های مالی با کشورهای مختلف دنیا که خود حاکی از کاهش ریسک های سیاسی و اقتصادی کشور است، در نهایت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) موضوع را مجددا مورد بحث قرار داد و رتبه ایران به پنجم ارتقا یافت.

به پایه این گزارش، کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود 10 درصد و از نظر جلب سرمایه گذاران خارجی و بهبود اعتبار کشور در محافل مالی و بین المللی بسیار موثر است.

گفتنی است که درجه بندی رتبه ها کشورها در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از یکم تا هفتم است و ایران در بهترین حالت در دهه هشتاد به رتبه چهارم دست یافته بود. بدیهی است که تصمیمات اتخاذ شده در آن سازمان تحت تاثیر عوامل سیاسی و بویژه فشار برخی قدرت های بزرگ نیز است اما با این وجود سازمان مزبور رتبه ایران را بهبود بخشید.

این در حالی است که انتظار می رود این رتبه در آینده نزدیک با هم ارتقا یابد. به گفته محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد، این رتبه در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در دوران دولت اصلاحات به رتبه چهار از هفت رسیده بود اما در زمان تحریم ها به عدد هفت رسید و ایران در زمره پرریسک ترین کشورها قرار گرفت. با اجرای برجام، رتبه ایران به 6 بهبود یافت و اکنون به پنج رسیده است و مسئولان ایرانی در تلاشند در سال جاری میلادی این رتبه را باز هم کاهش دهند.

 

کد خبر 23390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =