رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات در دی ماه

ارزش صادرات در دی‌‌ماه امسال ۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به آذرماه ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد

آمارهای جدید گمرک از جهش صادرات ایران در ابتدای زمستان حکایت دارد. ارزش صادرات در دی‌‌ماه امسال ۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به آذرماه ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. این جهش صادراتی منجر به بهبود تراز تجاری کشور در دی‌ماه شده و آن را به منفی یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار رسانده است. این در حالی است که در آذر ماه تراز تجاری کشور منفی ۲ میلیارد دلار ثبت شده بود. حجم تجارت خارجی در ۱۰ ماه منتهی به دی ۷۸ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار بوده است.

کارنامه تجارت خارجی در نخستین ماه زمستان، بهبود تراز تجاری را نسبت به ماه گذشته(آذرماه) نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت رشدواردات در دی ماه نسبت به آذرماه امسال، کند‌تر از سرعت رشد صادرات بوده است. از این رو اگرچه همچنان در دی ماه سال‌جاری تراز تجاری منفی است اما فاصله صادرات و واردات نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. بر این اساس، تراز تجاری دی ماه منفی یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار است. درحالی‌که تراز تجاری آذرماه یک میلیارد و ۹۹۹ میلیون دلار بود. همچنین واردات در دی ماه نسبت به آذرماه رشد حدود ۲ درصدی را تجربه کرده؛ اما صادرات با رشد بیش از ۲۶ درصدی روبه‌رو بوده است.

روند ارزشی صادرات در چند ماه گذشته نشان می‌دهد صدور کالا در آذر ماه نسبت به آبان ماه با افت ۱۶ و نیم درصدی مواجه بوده و ارزش واردات  رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. همچنین ارزش صادرات در آبان ماه نسبت به مهرماه، ۹ درصد کاهش و ارزش واردات نیز ۹ درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد جهش ارزی در دی ماه موجب شده تا صادرات فاصله خود را از واردات کاهش دهد و در نخستین ماه فصل چهارم، رشد بیشتری را نسبت به واردات ثبت کند.  

آمارهای منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در ۱۰ ماه منتهی به دی سال‌جاری ۳۰ میلیون و ۴۹۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار وارد کشور شده و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی بیش از ۱۰ درصد و به لحاظ ارزشی حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است. بر این اساس وزن کالاهای وارداتی در ۱۰ ماه منتهی به دی سال گذشته ۲۷ میلیون و ۶۲۳ هزار تن و ارزش آن نیز ۳۵ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار بوده است.

کارنامه صادرات کالاهای ایرانی نیز نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه منتهی به دی سال‌جاری، صادرکنندگان توانسته‌اند ۹۹ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا را به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کنند. آنچه در مدت زمان مشابه سال گذشته اتفاق افتاده، حاکی از آن است که ۱۰۷ میلیون و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار به بیرون از مرزهای کشور صادر شده است. مقایسه صدور کالا در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از افت بیش از ۷ درصدی در وزن کالاهای صادراتی و افت بیش از ۲ درصدی در ارزش آنها خبر می‌دهد. براساس این آمار، حجم تجارت خارجی ایران در مدت زمان مذکور معادل ۷۸ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار و تراز تجاری نیز منفی ۷ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رقم خورده است.

 

در دی ماه امسال چه گذشت؟

در بررسی‌های آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک، فاصله صادرات و واردات در نخستین ماه زمستان کاهش یافته است. به‌گونه‌ای که ارزش واردات در دی ماه ۵ میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار و ارزش صادرات ۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار است که این اعداد حکایت از تراز تجاری منفی یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلاری دارد. این درحالی است که در ماه گذشته (آذرماه) تراز تجاریایران یک میلیارد و ۹۹۹ میلیون دلار بوده و مقایسه تراز تجاری دو ماه آذر و دی سال‌جاری نشان می‌دهد اگرچه همچنان واردات از صادرات سبقت گرفته اما فاصله آنها در دی ماه کاهش یافته است.

این کاهش فاصله نیز به‌دلیل افزایش حدود ۲۶ درصدی صادرات در دی ماه نسبت به آذرماه است. این درحالی است که در همین مدت، واردات تنها حدود ۲ درصد رشد داشته است.   با نگاهی به آمارهای تجارت خارجی در دی ماه سال گذشته، می‌توان شاهد آن بود که ارزش صادرات در آن ماه، ۴ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار و ارزش واردات نیز ۳ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار بوده است. حجم تجارت خارجی در این مدت زمان، ۷ میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار بوده و تراز تجاری نیز رقمی معادل ۶۹۲ میلیون دلار ثبت شده است.

کد خبر 23394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =