رشد ۳۰ درصدی حمل‌بار و ۶۰ درصدی ترانزیت

مصطفي داودي از رشد ۳۰ درصدی حمل‌بار نسبت به سال ۹۴ و ۶۰ درصدی ترانزیت نسبت به سال ۹۵ خبر داد

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از وزارت راه و شهرسازي؛ مصطفي داودي گفت: راه‌اندازي لجستيک در کشور امري حياتي و مهم‌ترين مبحث آن حمل‌ونقل چندوجهي است. بنابر‌اين بايد وضعيت رقابتي موجود بين شقوق حمل‌ونقل در کشور به نقش مکملي تغيير يابد.
وي با اشاره به رشد حمل بار ريلي اظهار داشت: با در نظر گرفتن رشد 17 درصدي در سال 96 نسبت به 95 و 13 درصدي حمل بار در سال 95 نسبت به 94 نتيجه مي‌گيريم که حمل‌ بار توسط حمل‌ونقل ريلي در سال 96 نسبت به 94 رشد 30 درصدي را تجربه کرده است.
داودي ادامه داد: 10 درصد از اين رشد عملياتي به دليل­­ توسعه امور فني و زيربنايي و 20 درصد ديگر به علت­­افزايش بهره‌وري و انتقال بار به‌ويژه کالاهاي معدني از جاده به روي ريل است که يک افتخار محسوب مي‌شود.
اين مقام مسئول در شرکت راه‌آهن از رشد 60 درصدي ترانزيت ريلي نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با حمل آزمايشي ريلي در سال 2016 و 2017 از کشور چين به تهران ، توافقي با کشورهاي موجود در اين مسير به‌منظور يکسان‌سازي تعرفه صورت گرفت.
داودي­ گفت: چيني‌ها يک قطار کانتينري باري ­28 دسامبر از جنوب شرق و دو قطار کانتينري در 30 دسامبر از شمال غرب آن کشور روانه ايران کرد که هرکدام حاوي 50 کانتينر 40 فوتي است.
همچنين معاون بهره‌برداري و سير و حرکت راه‌آهن از پيگيري امضا تفاهم‌نامه‌اي بين اين شرکت و سازمان ايميدرو (وزارت صنايع) خبر داد و گفت: در نظر داريم با امضا اين تفاهم‌نامه عمده بار معادن سنگان از طريق حمل‌ونقل ريلي حمل شود.
داودي­ افزود: فاز بعدي اتصال راه‌آهن خواف-هرات است تا سنگ‌آهن افغانستان از طريق بندرعباس به چين صادر شود.
وي با بيان اينکه « سهم حمل ريلي در بنادر 10 درصد است» تأکيد کرد: طبق دستور وزير راه و شهرسازي سهم ريلي در بنادر بايد به 45 درصد برسد و بر همين اساس ايشان تاکيد داشت که بايد معاونت ريلي در سازمان بنادر و دريانوردي تشکيل شود.
معاون بهره‌برداري و سير و حرکت شرکت راه‌آهن در ادامه افزود: به‌منظور تحقق دستور وزير راه و شهرسازي جلسات متعددي با سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شده است و آن‌ها نيز نظر مثبتي به افزايش سهم ريل در بندر دارند و بر همين اساس کارگروهي با حضور کارشناسان شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر و دريانوردي تشکيل شد.
داودي در ادامه به سفر پيش روي وزير راه و شهرسازي ايران به­­هند و مذاکره در خصوص مسائل مربوط به حمل‌ونقل، لجستيک و بندر چابهار اشاره کرد و گفت: راه‌اندازي لجستيک در کشور امري حياتي و مهم‌ترين مبحث آن حمل‌ونقل چندوجهي است. بنابر‌اين بايد وضعيت رقابتي موجود بين شقوق حمل‌ونقل در کشور به نقش مکملي تغيير يابد تا شاهد شکل‌گيري حمل‌ونقل ترکيبي باشيم.
اين مقام مسئول در شرکت راه‌آهن، رقابت غيرمنطقي بين شقوق حمل‌ونقل را ناشي از واقعي نبودن قيمت سوخت عنوان کرد و گفت: يارانه سوخت باعث شده که هزينه حمل جاده‌اي واقعي نباشد و از طرفي هزينه‌هاي پنهان مانند هزينه تخريب رويه جاده‌ها و مواردي از اين قبيل دريافت نمي‌شود. لذا حمل بار از طريق جاده ارزان‌تر است و اين نشان مي‌دهد که رقابت موجود در نرخ حمل‌ونقل نيست.
وي تصريح کرد: به دليل عملکرد جزيره‌‌اي در حوزه ترانزيت، کل کشور از مزاياي ترانزيت منتفع نمي‌شود اما در صورت تکميل و اجرايي شدن آيين‌نامه لجستيک از سوي ستاد لجستيک کشور و راه‌اندازي لجستيک پارک‌ها و بنادر خشک به‌راحتي مي‌توان از مفهوم ترانزيت کالا صحبت کرد.
معاون بهره‌برداري و سير و حرکت شرکت راه‌آهن­ گفت: با همدلي و هماهنگي ميان وزارت راه و شهرسازي، شرکت راه‌آهن، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و سازمان بنادر و دريانوردي در اين دوره، آينده روشني پيش روي ترانزيت و حمل‌ونقل کالا در کشور است.

کد خبر 23404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =