بازی بانک مرکزی در زمین پیش فروش سکه

سیگنال‌های موجود در بازار نشان می دهند که در کوتاه مدت افزایش قیمت دلار به صورت چشمگیر وجود ندارد زیرا افزایش درآمدهای نفتی، افزایش عرضه ارز از جانب صنایع پتروشیمی در ماه های پایانی سال و تبدیل دلار به ریال ازسوی برخی شرکت‌ها در انتهای سال از جمله دلایلی هستند که صعود قیمت ها را با مشکل مواجه می کنند اما این شرایط در بازه زمانی بلند مدت تغییر کرده و بازار مجددا شاهد افزایش قیمت ها خواهد بود

پس از شدت نوسانات افزایشی که در ابتدای هفته گذشته بازار ارز شاهد آن بود، روند متناقض دلار موجب شد که انتظارات از این شکل گیری های جهت دار متمایز از گذشته باشد. مقاومت بازار ارز در برابر کاهش قیمت موجب شد که متقاضیان و معامله گران بازار احتمال نوسان گیری را تا حداقل 4 هزار و 500 تومان در نظر بگیرند. اما در پایان هفته با توجه به میزان بالای تقاضا، دلار با سومین افت متوالی خود 41 تومان ارزش خود را از دست داد و به سطح 4 هزار و 534 تومان رسید.

صعود دلار به عدد 4 هزار و 690 تومان نیز گمانه زنی های بازار را تا مرز 4 هزار و 700 نیز پیش برد اما این سقف شکنی دوام نیاورد و با فراز و فرودهای خود روند نزولی را پیش گرفت.

کارشناسان در این زمینه معتقدند سیگنال‌های موجود در بازار نیز نشان می دهند که در کوتاه مدت افزایش قیمت دلار به صورت چشمگیر وجود ندارد زیرا افزایش درآمدهای نفتی، افزایش عرضه ارز  از جانب صنایع پتروشیمی در ماه های پایانی سال و تبدیل دلار به ریال ازسوی برخی شرکت‌ها در انتهای سال از جمله دلایلی هستند که صعود قیمت ها را با مشکل مواجه می کنند اما این شرایط در بازه زمانی بلند مدت تغییر کرده و بازار مجددا شاهد افزایش قیمت ها خواهد بود.

بازار ارز امنیتی شد

تشدید تلاطم ارزی در بازار موجب شد که نیروی انتظامی به صورت رسمی وارد میدان شود. در این زمینه دادستان تهران نیز از دستگیری تعدادی از متهمان ارزی و پلمپ چند صرافی خبر داد. این اقدامات امنیتی درراستای جلوگیری از قیمت سازی این دفاتر برای بازار ارز بود که با توجه به سیاست ها و تدابیر در حوزه های مختلف حاکمیت و شورای پول و اعتبار، اجرایی شد.

البته همزمان با آغاز عرضه ارز به بازار، رییس کل بانک مرکزی با صراحت اعلام کرد که مردم از سرمایه گذاری در بازار ارز پرهیز کنند چراکه دلار در روزهای آتی ارزان می‌شود.

این در حالی بود که بعد از وعده رییس کل بانک مرکزی درباره کاهش قیمت دلار ، حسن روحانی هم به تلویزیون رفت و به مردم اطمینان داد که دلار کافی در خزانه کشور موجود است و دلیلی برای گرانی ها در این بخش وجود ندارد.

این هشدارها زمینه را برای ورود دلارهای خانگی به بازار درست در روز دوشنبه قبل از سخنرانی رییس جمهور فراهم کرد زیرا مردم می دانستند که جهت گیری روحانی در مورد بازار ارز روند صعودی را تغییر می دهد. محرک این سخنان نیزموجب تزریق هم زمان ارز به بازار شد که در نهایت ریزش قیمت ها را به دنبال داشت.

 افزایش پنج هزارتومانی نرخ طلا در دی ماه

نوسانات نرخ ارز با ورود به سال جدید میلادی به دلیل افزایش تقاضا برای تسویه حساب شرکت ها با طرف و شرکای تجاری روال عادی دارد اما در سال جاری این روند معمول به سمت غیر قابل کنترل سوق پیدا کرد.

تحلیلگران این بازار معتقدند که پیامدهای عواملی چون کاهش نرخ سود بانکی و گسیل نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز از یک سو و دخالت های دولت در بازار ارز از دیگر سو بر روند افزایشی تاثیر به سزایی داشته است.

این وضعیت در بازار سکه نیز حاکم بود در اوایل هفته گذشته سکه با قیمت یک میلیون و 519 هزار تومان خرید و فروش شد اما این رقم در میانه هفته به یک میلیون 528 هزار تومان رسید ودر پایان هفته روند نزولی به خود گرفت و یک میلیون و 518 هزار تومان به فروش رسید

اما در بازار طلای 18 عیار قیمت ها صعودی بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار در ابتدای هفته حدود 142 هزار تومان عرضه شد اما در اواسط هفته به 144 هزار تومان رسید و نهایتا با ادامه روند افزایشی، هفته را با نرخ  145 هزار و 500 تومان به پایان رساند تا شاهد رکورد شکنی بالاترین نرخ برای هر گرم طلای 18 عیار در سال جاری باشیم.

البته بررسی روند نرخ طلا در ماه گذشته نشان می‌دهد که طلای داخلی و طلای جهانی با روند افزایشی روبرو شده‌اند به‌طوری‌که هر گرم طلای ۱۸ عیار در این بازه زمانی حدود ۵۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته اند.

جهت گیری های متمایز و محرک های تاثیرگذار بر بازار  

میثم رادپور تحلیلگر بازار ارز و اقتصاددان در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص نوسانات هفته اخیر و امنیتی شدن بازار ارز اظهار داشت: بانک مرکزی نگران است که سفته بازی شدت بگیرد بر همین اساس با ورود به بازار سعی دارد فضا را تا حدودی در کنترل خود قرار دهد. برهمین اساس روز گذشته با اعلام خبر پیش فروش سکه سعی کرد سفته بازی را از بازار دلار منحرف کرده و به سوی بازار سکه سوق دهد.

وی با بیان اینکه پیش فروش طلا از سوی بانک مرکزی امر متعارفی نیست و در 10 سال اخیر این دومین بار است که اجرا می شود عنوان کرد: اولین بار در سال 91 پیش فروش سکه انجام شد و اقدام بانک مرکزی در این برهه زمانی نشان می دهد که تلاش دارد تا التهاب را از بازار ارز دور کند.

رادپور در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی تا چه اندازه می تواند در این زمینه موفق باشد یادآورشد: بعید است که سیاست های بانک مرکزی بتواند دربلند مدت جوابگوی نیاز بازار باشد. در کوتاه مدت ممکن است شاهد تغییرات مقطعی باشیم زیرا پایین آوردن قیمت در کوتاه مدت برای بانک مرکزی خوب است اما در بلند مدت باید گفت که بخشی از تغییرات در اختیار بانک مرکزی نیست. زیرا شرایط به گونه ای است که وقتی عدم اطمینان ها فعال می شود و تقاضا شدت می گیرد بانک مرکزی به دلیل دسترسی محدود به نظام پولی نمی تواند به تمام نیاز بازار پاسخ دهد و ارز مورد نیاز بازار را درمحل تامین کند.

این تحلیگر بازار با اشاره به اختلالاتی که در کانال ارزی در مورد نقل و انتقال در هفته گذشته بوجود آمد افزود: حوادث بازار دوبی نیز در نوسانات ارزی داخل کشور تاثیرگذار بود زیرا حواله های بازار ایران با مشکلات عدیده ای مواجه شد که این امر شرایط ویژه ای را برای بازار ارز ایران به وجود آورد.

رادپور با تاکید بر اینکه افق زمانی خاصی را برای آرامش بازار نمی توان پیش بینی کرد، گفت : در دوره های کوتاه مدت آن چیزی که بیشتر تعیین کننده است هیجانات و نوسانات لحظه ای و کوتاه مدت است اما در بازه های زمانی بلند مدت پیش بینی می شود عددی که نرخ ارز به آن نزدیک می شود با رقم های موجود همخوانی نداشته و قیمت دلار روبه رشد خواهد بود.

این اقتصاد دان از محرک های تاثیرگذار بر بازار ارز نام برد و یادآور شد که این بازار در معرض عدم اطمینان هایی است که تهدید کننده این روند است. این محرک ها در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر یک درنوع خود می توانند به نوسانات این بازار کمک کنند. در واقع محرک های اقتصادی بیشتر ناشی از وضعیت اقتصادی داخل است که به دلیل توجیه پذیر بودن خرید ارز در قیمت های جاری اهمیت پیدا می کند. وقتی دلار در یک مدت طولانی نوسان کمی دارد و 30 درصد رشد می کند باید بازار آماده افزایش قیمت به خصوص با توجه به تورم موجود در بازار باشد. اما محرک های سیاسی به کیفیت روابط با کشورهای دیگر بر می گردد که هر یک در این زمان تاثیرگذاری خود را برکانال های ارزی خواهند داشت. دخالت های بانک مرکزی و فشارهای فروش در کوتاه مدت نیز تنها درمان مقطعی بازار است و گذرا خواهد بود اما آنچه که در نهایت شاهد آن خواهیم بود افزایش قیمت دلار با توجه به شرایط بازار است.

 

کد خبر 23407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =