مناقشه بودجه ای در مجلس بر سر یارانه ها

یوسفیان ملا: از ابتدا قرار نبود مجلس برای حذف یارانه گیران شرایط یا عدد و رقمی پیشنهاد دهد و رکن هدفمندی را از ابتدا به دولت سپرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیات بودجه۹۷ با سرعت در کمیسیون مربوطه رای آورده است، از تصویب کلیات ظرف دوسه روز آینده در صحن خبر داد. عزت الله یوسفیان ملا با اشاره به رد کلیات بودجه در صحن اظهار کرد: از ابتدا قرار نبود مجلس برای حذف یارانه گیران شرایط یا عدد و رقمی پیشنهاد دهد و رکن هدفمندی را از ابتدا به دولت سپرد.

وی ادامه داد: رکن اول این است که دولت به چه کسانی یارانه بدهد؟ دوم اینکه چه چیزی بدهد و سوم مبنی بر میزان رقم یارانه نقدی است. در لایحه بودجه آمده است که بخشی از دریافت کنندگان یارانه باید حذف شوند. ولی سوالی وجود دارد که این ها چه کسانی هستند؟ و در چه شراطی باید حذف شوند؟

یوسفیان ملا گفت: دولت اقدام به حذف عده ای کرد و اشتباهات بسیاری در این کار انجام گرفت و در نتیجه افراد بسیاری را به لیست دریافت یارانه باز گرداندند و با کمال تاسف عدد و رقمی در اختیار نمایندگان گذاشتند که مختص بودجه های عمرانی بود اما اگر به دلخواه نمایندگان باشد، آن ها از کجا بدانند می توان به یک پروژه مبلغی را تخصیص داد یا نه؟!

وی با ذکر این مطلب افزود: نماینده ها نمی دانند درآمد دولت چقدر است؛ لذا بدون اطلاع بودجه ای را به پروژه اختصاص می دهند که در نتیجه عدم شفافیت را در بر دارد و اگر در حوزه انتخابیه کسی از نماینده ها سوال کند که چه کسانی از دریافت یارانه حذف می شوند، نماینده ها جوابی ندارند!

یوسفیان ملا با اشاره به وجود ابهامات در میان نمایندگان گفت: بسیاری نمایندگان نسبت به خواسته دیگر همکاران معترض بودند. بعنوان مثال در یک حوزه انتخابیه جاده ۱۰۰ کیلومتری در حال احداث است و نماینده ای دیگر خواستار همین پروژه در حوزه خودش است اما با اضافه شدن یک نماینده دیگر، ردیف ها به نصف کاهش می یابد.

وی با بیان این مثال ها، ادامه داد: کلیات بودجه اگر رد شود، اتفاق خاصی نمی افتد؛ چراکه تا چند ساعت بعد، کل کلیات مجددا در کمیسیون تلفیق تصویب و کار تمام می شود. اعضای کمیسیون تلفیق از خواست نمایندگان اطلاع دارند و روی همین موضوعات به تصمیم گیری نهایی می رسیم.

یوسفیان ملا از احتمال ورود کلیات بودجه به صحن در روز سه یا چهارشنبه خبر داد و افزود: اگر کلیات رای آورد، ظرف دو هفته کار تصویب بودجه به اتمام می رسد. این بودجه قدری درآمدها را واقعی کرده است. پیش از این برای هیچ پروژه ای عدد واقعی در نظر گرفته نمی شد ولی در بودجه۹۷ به هر میزان دولت قدرت پرداخت داشته، در بودجه آورده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارتخانه ها باید آمار پیشرفت فیزیکی را ارائه دهند تا بودجه دریافت کنند همچنین کمک به افراد حقیقی و حقوقی که بدون حساب و کتاب بود [در بودجه امسال تعیین تکلیف شد].

کد خبر 23433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =