اثر صفر اظهارات ترامپ بر عزم شرکای اروپایی ایران

موضع گیری ترامپ در نشست داووس بی تاثیر نیست اما جوی که در حال حاضر ایجاد شده به تدریج کم رنگ می شود زیرا موضع گیری یک فرد مسوول در یک کشور نمی تواند بر روی کلان موضوع مبادلات تجاری تاثیر گذار باشد

اگزیم نیوز: اتحادیه اروپا در جریان برگزاری اجلاس داووس پس از سخنرانی ترامپ و اعلام مواضع او نسبت به مسئله توافقنامه برجام  رفتار دوگانه ای را در پیش گرفته است که از یک سو می خواهد به هر قیمتی برجام را حفظ کنند اما از سوی دیگر نیز قصد دارد تحریم های جدیدی نسبت به برنامه های موشکی ایران ووضع کند تا با این اقدام نگرانی ها و تردیدهای ترامپ را نیز تا حدودی رفع کند ضمن اینکه با اعمال این تحریم ها مانع لطمه خوردن به برجام شود.

این موضع گیری های متناقض اتحادیه اروپا این گمانه زنی را قوت داده است که ممکن است در بحث مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا موانعی به وجود بیاید. در این زمینه احمد پورفلاح رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا متعقد است که پیامدهای سخنرانی ترامپ در اجلاس داووس را نمی توان بی تاثیر دانست اما باید به این نکته توجه کرد که جو ایجاد شده به تدریج کم رنگ می شود زیرا موضع گیری یک فرد مسوول نمی تواند بر روی کلان موضوع تاثیرگذار باشد.

مشاورعالی رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در مبحث مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی در برخی موارد آنها ناگزیر به ادامه همکاری و پایبندی به قراردادها هستند، اظهار داشت: کشوری مثل ایتالیا حدود 5 میلیارد یورو اعتبار را درست چند روز قبل از برگزاری اجلاس داووس برای ایران در نظر گرفته است که این امر بدون هیچ محدودیتی همه حوزه ها اعم از خرید تکنولوژی ، سخت افزار و ماشین الات و ... را در بر می گیرد.

وی عنوان کرد: در صورت اعلام نیاز وزارتخانه ها و تایید بانک مرکزی امکان استفاده از اعتبار پیش گفته در همه حوزه ها وجود دارد که استفاده از این فرصت مبادلاتی می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

مشاور وزیر صنعت و معدن و تجارت با تاکید بر اینکه گسترش مبادلات تجاری در بحث صادرات ایران به ایتالیا نیز صادق است یادآورشد: این روابط دو طرفه است و اینگونه نیست که فقط بحث خرید تکنولوژی از اروپایی ها مطرح باشد ما به دنبال سرمایه گذاری های مشترک هستیم.

 پورفلاح با تصریح بر این نکته که کشورهایی مثل اتریش و بلژیک اعتبارهای ویژه ای را در این زمینه ارایه کرده اند و قطعا زمینه عملیاتی شدن آن فراهم می شود، عنوان کرد: فضای حاکم بر داووس به صورت مقطعی تاثیرگذار است اما قطعا سیاست های حاکم بر روابط اقتصادی مسیر خود را طی می کند و قطعا حاضر نخواهند شد مبادلات تجاری و اعتباری تعهد شده را تغییر دهند، بی شک در میان مدت شرایط به روال اولیه بر می گردد.

آیا یک جنگ تجاری در راه است؟

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در اجلاس داووس 2018 صحبت های ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا، در مورد اینکه آیا وضع تعرفه بر کالاهای چینی از سوی دولت متبوعش می‌تواند به یک جنگ تجاری منجر شود، به حاضران پاسخ داد: «جنگ‌های تجاری همیشه در دنیا وجود داشته‌اند، تنها تفاوتش این است که امروز سربازان آمریکا در عرصه تجارت نیز مواضع دفاعی اتخاذ کرده‌اند.»

اما جک ما (Jack Ma) میلیاردر سرشناس چینی و رئیس گروه تجارت الکترونیک علی‌بابا به تصمیم‌گیرندگان جهانی هشدار داد که نباید از تجارت به‌عنوان سلاحی علیه دیگران استفاده کنند. وی در حاشیه اجلاس داووس به خبرنگاران گفت: «آغاز کردن جنگ تجاری کار ساده‌ای است اما مهار کردن فجایع ناشی از این جنگ بسیار دشوار است. وقتی شما کشوری را تحریم می‌کنید، درواقع کسب‌وکارهای کوچک و افراد جوان را تحریم کرده‌اید؛ و آنها بر اثر این تحریم‌ها از بین خواهند رفت، درست مانند وقتی که منطقه‌ای را بمباران می‌کنید. توقف تجارت، مانند آغاز جنگ است».

کد خبر 23435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =