متنوع سازی منابع بانکی در مسیر صادرات غیرنفتی

به گفته حبیب احمدی رشد ۶۹ درصدي منابع داخلي بانك طي ۱۰ ماهه ابتدايي سال جاري و اتكا به اين منابع پايدار ، متنوع و به نسبت ارزان قيمت، نيازهاي تأمين مالي صادركنندگان و فعالان اقتصادي در حوزه صادرات، به نحو مطلوب برآورده می شود

دکتر حبیب احمدی مدير امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به نام گذاری سال جاري از سوي مقام معظم رهبري تحت عنوان "سال اقتصاد مقاومتي : توليد و اشتغال" گفت: براین اساس، تمرکز و برنامه‌ريزي بانک توسعه صادرات بر روي نقاط کليدي اقتصاد مقاومتي يعني (توليد و اشتغال)، مطالبه رهبري و مردم از مسئولين بوده است.

مدير امور شعب و بازریابی بانک توسعه صادرات افزود: همچنین با توجه به اينكه توسعه صادرات غيرنفتي يكي از مهمترين مؤلفه هاي تقويت توليد وکارآفريني محسوب مي شود، مساعدت در امور مرتبط با  فعالان اقتصادي اين بخش از اقتصاد و تسهيل قوانين و مقررات و توسعه خدمات پيراموني صادرات غير نفتي، نقش به سزايي در تحقق اقتصاد مقاومتي خواهد داشت.

 وی اظهار داشت: در راستاي تحقق اهداف و ايفاي مأموريت محوله، بانك توسعه صادرات ايران، به عنوان اگزيم بانك كشور، ضمن بهره گيري از دانش و تجربه كارشناسان مجرب و مديران متعهد خود در تلاش است تمامي زنجيره صادرات كشور را مورد حمايت قرار دهد.

 احمدی تصریح کرد:  با همين رويکرد و به منظور رفع نيازهاي اجزاي اين زنجيره، بانك با جذب منابع ارزان قيمت، نسبت به تأمين مالي صادركنندگان و فعالان اقتصادي اين حوزه اقدام نموده و ضمن ايجاد تنوع در ابزارهاي اعتباري، شبکه کارگزاران خارجي را براي تسهيل مبادلات بين المللي توسعه داده است؛ همچنین به منظور برقراري ارتباط مؤثر و دو سويه با مشتريان، باشگاه مشتريان داير شده تا بيش از پيش با صادركنندگان تعامل برقرار گردد.  

حبیب احمدی در ادامه رئوس فعاليتها و اقدامات بانك را برشمرد و گفت:  در حوزه تامين مالي، بانک توسعه صادرات ايران در جهت تامين مالي صادرکنندگان، همزمان با پيگيري افزايش سرمايه بانك، قرارداد هاي متنوعي با صندوق توسعه ملي شامل سپرده گذاري ريالي(200ر16 ميليارد ريال) ، سپرده گذاري ارزي(800 ميليون دلار و 100 ميليون يورو) و عامليت ارزي ( 500 ميليون دلار) ، منعقد کرد.

احمدی به اخذ خطوط اعتباري ويژه از بانك مركزي اشاره کرد و گفت: با بهره گیری از این خطوط، در كنار رشد 69 درصدي منابع داخلي بانك طي 10 ماهه ابتدايي سال جاري و اتكا به اين منابع پايدار ، متنوع و به نسبت ارزان قيمت، نيازهاي تأمين مالي صادركنندگان و فعالان اقتصادي در حوزه صادرات، به نحو مطلوب برآورده می شود.

 وی خاطرنشان کرد: اخذ خطوط اعتباري ارزي از بانكهاي معتبر خارجي از جمله فرانسه، ‌اتريش، كره جنوبي، روسيه و ... نيز در دستور كار بانك قرار داشته كه مهمترين آنها  مي توان به منابع ارزي كوتاه مدت خارجي (ريفاينانس) از جمله خط اعتباري 100 ميليون دلاري اگزيم بانك كره جنوبي،خط اعتباري 25 ميليون يورويي بانك تجارت و توسعه اكو اشاره کرد.

به گفته احمدی منابع ارزي بلندمدت خارجي (فاينانس) از جمله خط اعتباري 8 ميليارد يورويي اگزيم بانك كره جنوبي، خط اعتباري 10 ميليارد يورويي موسسه تامين مالي سيتيك تراست چين و خط اعتباري يك ميليارد يورويي اوبر بانك اتريش که در راستای فراهم آوردن شرایط سهل تر برای تجهیز و به روز رسانی خطوط تولید و همچنین فراهم کردن مواد اولیه تولید صادرات محور در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت.

 حبیب احمدی اعطاي تسهيلات ریالی و ارزی پرداختی به مشتریان را در 10 ماهه نخست سال جاري را 32 هزار ميليارد ريال تسهيلات ريالي و 220 ميليون دلار اعلام کرد و گفت:  مانده تسهيلات بانك در پايان دي ماه 96 با 47 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل به رقم 217 هزار ميليارد ريال رسيده است. 83% اين مانده، معادل مبلغ 4،914 ميليون دلار ، تسهيلات ارزي است.

 وی اذعان داشت: با توسعه شبکه كارگزاري خارجي به 84 بانک تا ديماه 96، روند صدور اعتبار اسنادي صادراتي (LC) تسهيل، تسريع ، مطمئن و ارزانتر از قبل شده است تا علاوه بر رفع دغدغه صادرکنندگان جهت بازگشت وجه حاصل از صادرات ، امكان تأمين نقدينگي از طريق تنزيل اعتبار اسنادي پيش از سررسيد نيز داشته باشند.

احمدی افزود:  بانک توسعه صادرات اقدام به گشايش خطوط اعتبار خريدار با برخي کشورها از جمله روسيه نموده است تا ضمن ايجاد مزيت براي خريدار خارجي در انتخاب کالاي ايراني، صادرکنندگان عزيز نيز مطمئن تر و سريعتر به وجه حاصل از صادرات کالا دست يابند.

 مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران گفت: بررسي آمار عملكرد بانك نشان مي دهد كه در 10 ماهه نخست سال 96 ، مبلغ 782 ميليون دلار اعتبار اسنادي و بروات وارداتي براي مشتريان بانك گشايش شده و اعتبارات اسنادي و بروات صادراتي نيز در طي اين دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 2.5 برابر شده است. همچنين مبلغ 4/2 هزار ميليارد ريال ضمانتنامه ريالي و مبلغ 3 هزار ميليارد ريال اعتبار اسنادي داخلي گشايش شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب 24 درصد و 9 درصد افزايش عملكرد داشته ايم. در اين دوره با حوالجات ارزي صادره و وارده ، بالغ بر 5 ميليارد دلار شده و رشد 72 درصد داشته است.

 بنابر گزارش مدیریت امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران ، این بانک با هدف توسعه آموزش و آشنايي صادرکنندگان با انواع خدمات و روشهاي تامين مالي، ضمن دعوت از صادركنندگان و فعالين اقتصادي استانها، اقدام به برگزاري نشست هاي استاني تخصصي
مي نمايد. ضمن اينکه با تقويت واحد تخصصي باشگاه مشتريان سعي در برقراري ارتباط موثرتري با مشتريان داشته و دارد.

کد خبر 23469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =