عمده مشکل صادرات کشور بحث تامین مالی است

فرها نوری: پس از ارزیابی های فراوان در حوزه صادرات و نظرخواهی از صادرکنندگان کشور در سطح خرد و کلان به این نتیجه رسیدیم که تامین مالی مهمترین مشکل صادرکنندگان غیرنفتی کشور است.

به گزارش اگزیم نیوز، فرهاد نوری مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در نشست مطبوعاتی صبح امروز 17 بهمن ماه در این سازمان گفت:

پس از ارزیابی های فراوان در حوزه صادرات و نظرخواهی از صادرکنندگان  کشور در سطح خرد و کلان به این نتیجه رسیدیم که تامین مالی  مهمترین  مشکل صادرکنندگان غیرنفتی کشور است  و غالب صادرکنندگان تامین ملی  و لجستیک  را  بعنوان بزرگترین چالش خود در امر صادرات عنوان کردند.

فرهاد نوری اذعان داشت: علاوه بر مشکلات بانکی و لجستیکی، عدم کیفیت مناسب روابط کارگزاری با بانک های دنیا  از دیگر موانع صادرات کشورر، خصوصا در حوزه صادرات غیر نفتی است  که باید با همفکری  و تعامل بیشتر نهادهای حمایتی صادراتی رفع گردد.

 مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران افزود:  پس از برجام در بخش واردات و روابط بانکی مبتنی بر واردات موفق تر عمل کرده ایم  که باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد.

نوری از برگزاری همایش تامین مالی صادرات در 29 بهمن خبر داد و گفت:  در این همایش تلاش داریم  با همکاری سه نهاد مهم حمایتی صادراتی در خصوص راهکارهای رفع مشکلات تامین مالی صادرات را یافته و با آسیب شناسی این موضوع به بهبود وضعیت موجود کمک کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: بناست در سال 97 کلینیک صادرات در کشور افتتاح شود؛  در این مجموعه شرکتهای کوچک را در یک بازه یکساله، به پروسه صادرات نزدیک  خواهیم کرد. ایده کلینیک صادرات از برخی کشورهای موفق صادراتی گرفته شده  و پس از بررسی  این کشور ها  در نهایت در دو حوزه امداد صادرات و رشد صادرات آموزش های لازم  به صادرکنندگان داده خواهد شد. همچنین در این کلینیک سعی می شود مشکلات صادرکنندگان از طریق راههای ارتباطی نوین با حداکثر سرعت برطرف شود.

نوری اذعان داشت:  نرخ ها، مقررات و تعرفه ها و قوانین صادرات و نیز موضوعات بین المللی همچون موافقت دوجانبه و چندجانبه در این کلینیک مدنظر قرار دارد تا به شیوه ای اصولی بنگاههای صادراتی  را راهبری کرده تا با مشکلات کمتری  به بازار هدف دست پیدا کنند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۶ رقمی از بسته حمایتی نگرفتیم، اما در پایان سال ۹۵، به ۳۰۰ بنگاه صادراتی کمک یارانه اعطا کرده و در برگزاری نمایشگاهها به آنها کمک کردیم در کنار حمایت های سازمان توسعه، صندوق ضمانت صادرات نیز پوشش بیمه نامه ها و ضمانت نامه ها را  در دستور کار قرار داد و کارمزدها را کاهش داد.

نوری گفت:  صندوق توسعه ملی آمادگی دارد تا دو میلیارد دلار سهم را برای حمایت از صادرات و تولیدکنندگان  تخصیص دهد.؛ صادرکنندگان می توانند از طریق سازمان توسعه تجارت و بانکها رفته  و این منابع را مطالبه کنند. 

کد خبر 23520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =