افزایش نرخ ارز با سیاستهای دولت مغایر است

نوبخت تاکید کرد: افزایش نرخ ارز با سیاست های دولت مغایر است و در چارچوب ثبات بخشی به بازار ارز و رسیدن به قیمت معقول تلاش می کنیم

به گزارش اگزيم نيوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری در کمیسیون اصل نود مجلس با هشدار درباره زیانی که برای دلالان ارز قابل پیش بینی است افزود: اینها ضرر می کنند و نمی خواهیم بار دیگر حادثه صندوق های سپرده و موسسات مالی اعتباری که سپرده گذاران تصور کردند سود بیشتری می گیرند و بعد حبابش ترکید تکرار شود .

وی با رد نقش دولت در افزایش قیمت ارز تاکید کرد : دولت از این موضوع نفع نمی برد که پول ملی تضعیف شود این نادرست است که بگویند دولت برای جبران کسر بودجه بازار ارز را متشنج می کند . 
 

دولت برای اشتغال زایی 12 برنامه سرمایه گذاری ارائه کرده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تدوین 12 برنامه سرمایه گذاری در دولت برای اشتغال زایی در سال 97 خبر داد.

 محمدباقر نوبخت گفت: دولت برای تحقق نکات مدنظر رئیس مجلس که در جلسه امروز بیان کرد برنامه های مختلفی دارد به ویژه درخصوص اشتغال زایی 12 برنامه سرمایه گذاری با رقم 73 هزار و 400 میلیارد تومان ارائه کرده است.

وی هدف از تدوین و ارائه این برنامه ها را تأمین مطالبات ضروری جامعه به ویژه ایجاد اشتغال، توسعه بخش مسکن و بازسازی بافت های فرسوده برشمرد.

نوبخت گفت: با اجرای این برنامه در عرصه های مختلف 300 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود که 260 هزار فرصت شغلی مربوط به حوزه بازسازی بافت های فرسوده و 40 هزار فرصت شغلی مربوط به حوزه ساخت 100 هزار مسکن روستایی و مسکن حمایتی در شهر است.

وی افزود:​ساخت این 100 هزار مسکن به مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی نیز منجر خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: برای مقابله با آلاینده ها نیز دولت، برنامه نوسازی ناوگان برون و درون شهری را در سال 97 در دستور کار دارد.
نوبخت افزود: دولت همچنین برای کاهش آلودگی هوا، کنترل مصرف سوخت و ایجاد رفاه نسبی برای مردم اقدام می کند که در این عرصه ها نیز 25 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

وی سیاست دولت دوازدهم را فقرزدایی و کاهش فقر مطلق دانست و گفت: بر این اساس به کسانی که استحقاق دریافت یارانه را دارند یارانه پرداخت خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره حذف یارانه بگیران تصریح کرد: ما در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها علاقمندیم و معتقدیم که یارانه ها صرفاً به خانواده های نیازمند پرداخت شود.

وی گفت: گاهی اطلاعات ما این است که 80 میلیون نفر را بگردیم تا بدانیم چه کسانی نیازمند دریافت یارانه ها هستند که این سیاست دولت نیست اما از سوی دیگر اگر بدانیم مشخصاً چه کسانی نیازمندند تا به آنان یارانه پرداخت کنیم این کاملاً عملیاتی است.

نوبخت تأکید کرد: پس مجلس شورای اسلامی مشخص کند که دقیقاً چه کسانی مستحق دریافت یارانه هستند؛ نگویند چه کسانی شایسته دریافت یارانه نیستند که در آن صورت عملی نیست امیدوارم با کمیسیون تلفیق در این باره به تفاهم برسیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: انتظار داریم جلسات کمیسیون تلفیق راهگشا باشد و بتوانیم به فرمول مشخصی برای استفاده بهینه از منابع و چارچوب کاهش فقر مطلق برسیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه دولت برای همسان سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان گفت: دولت در لایحه بودجه پارسال هزار میلیارد تومان برای ترمیم حقوق بازنشستگان پیشنهاد کرد که مجلس آن را به 3 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد.

نوبخت افزود: امسال نیز هزار میلیارد تومان به همین منظور پیشنهاد کردیم که کمیسیون تلفیق مجلس هزار میلیارد تومان دیگر بر آن افزود این از موضوعاتی است که دولت نیز خواهان اجرای آن است.

وی اضافه کرد:​ سال گذشته که مجلس بر بودجه بازنشستگان افزود دولت آن را اجرا کرد زیرا معتقدیم مطالبه به حقی است پس مقدماتش را فراهم کرده است که رقم پیشنهادی در لایحه بودجه 97 نیز افزایش یابد تا حداقل به سطح بودجه سال 96 برسد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آقای محسنی اژه ای اظهار داشته است که اعتراضات درخصوص مسائل معیشتی برای بهمن و اسفند پیش بینی شده بود آیا در گزارش وزیر کشور نیز این مسئله آمده است؟ خطاب به خبرنگار تصریح کرد: شما در این دعوا دو نرخ تعیین کردید یکی اینکه این اتفاقات ناشی از مسائل معیشتی بود اما آیا این جایی اثبات شده است؟ پس این موضوع از ابتدا جای تأمل است.

نوبخت افزود: اینکه این اتفاقات پدیده اجتماعی است و باید مطالعه شود خواست دولت نیز بود که انجام شده است.

وی اضافه کرد: مسائل اجتماعی معادلات یک مجهولی نیست بلکه تابع مسائل مختلف است آیا می شود برخی اقدامات را به مسائل معیشتی ربط داد که آنقدر سخیف است که حتی نامش را نمی برم؟ با این همه این موضوع باید مطالعه شود که البته دولت مطالعاتش را انجام داده و در حال جمع بندی است و به وقتش نیز نتایج را اعلام می کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهار نگرانی مقامات انگلیس از حمایت های مالی ایران از حوثی ها تأکید کرد: این سخن نادرستی است نگرانی انگلیس از حمایت نابحقی است که از دولت سعودی در کشتار مردم به ویژه کودکان یمنی می کند الان باید پاسخ دهند که چقدر تسلیحات کشتار جمعی و انواع بمب ها را دراختیار سعودی ها قرار می دهند که این طور قتل عام می کنند و سبب فاجعه بزرگ انسانی می شوند.

کد خبر 23522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =