بسته حمایت از صادرات نقشه راه مناسب برای  صادرات کشور

حمیدرضا معبودی :در بسته حمایت از صادرات عناوین مناسبی طراحی شده است که به نوعی نقشه راه صادراتی ما محسوب می شود و به ما نشان می دهد که در کدام کشورها می‌توانیم حضور بیشتر و اولویت صادراتی داشته باشیم.

حمیدرضا معبودی در گفتگو با اگزیم نیوز گفت:  بانک  توسعه صادرات ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مانده تسهیلات دارد که ۸۳ درصد آن مربوط به تسهیلات ارزی  و ۱۷ درصد آن به صورت ریالی بوده است.

 معبودی افزود: در سال 96، بانک توسعه صادرات 5 هزار و 850 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که نسبت به سال قبل رشد 50 درصدی داشته است؛  75 درصد از این تسهیلات، سرمایه در گردش و 25 درصد آن مربوط به طرحهای صادراتی است.

معبودی با اشاره به مناسب بودن  بسته حمایت از صادرات که دولت برای حمایت از صادرات تعریف کرده است، گفت: در این بسته عناوین مناسبی طراحی شده است که به نوعی نقشه راه صادراتی ما محسوب می شود و در آن مشخص شده که در کدام کشورها می‌توانیم حضور بیشتری داشته باشیم و اولویت صادراتی ما کدامند.

وی گفت: دو میلیارد دلار برای اعتبار خریدار تخصیص داده شده است که براین اساس می‌توانیم به خریداران کالای ایرانی فاینانس ارائه دهیم.

معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران گفت:  اولویت‌ بندی های انجام شده در بسته حمایتی می‌تواند زمینه رشد اشتغال در داخل را فراهم کند.

به گفته معبودی در حال حاضر با 132 بانک در 56 کشور جهان ارتباط بانکی داریم و روابط بانکی ما با این کشورها برقرار است.  

 حمیدرضا معبودی نوسازی واحدهای صادرات محور را با اهمیت خواند و گفت: بر اساس سیاست های بانک توسعه صادرات، حمایت از نوسازی و بازسازی شرکتهای تولیدی (صادرات‌محور) در دستور کار است که این امر می‌تواند منجر به رشد صادرات  و افزایش  کیفیت کالاهای تولیدی شود

 وی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات نه تنها به طور مستقیم از صادرات حمایت می کند بلکه طرح های زیرساختی که به توسعه صادرات کمک می کند نیز از جمله ساخت راه آهن و توسعه بنادر را تامین مالی می کند.

مدیرکل امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: خوشبختانه قرارداهای فاینانس متعددی در سال جاری منعقد شده  که تاثیر مثبت خود  را بر رشد و تقویت تولیدات صادرات محور خواهد گذاشت

وی در خصوص شرایط استفاده از این فاینانس‌ها و عملیاتی شدن آنها گفت: کسانی که خواهان استفاده از فاینانس هستند باید طرح‌های خود را به وزارتخانه‌های متبوع ارائه دهند تا در شورای اقتصاد مجددا مورد بررسی قرار  گرفته و اولویت‌بندی شود. در این میان اولویت بندی کشور فاینانسر نیز اولویت بندی هایی برای پذیرش طرح ها دارد که بر فرایند اخذ فاینانس تاثیرگذار است و مدت زمان رسیدن به مرحله عقد قرارداد بهره مندی از فاینانس ها 6 ماه است.

به گفته معبودی نکته مهم در این در دریافت فاینانس‌ها این است که باید ارزش افزوده صادراتی آن برای کشور مناسب باشد و هرچه حجم حضور کشورهای  خارجی‌در این پروژه‌ها کمتر باشد بانک علاقه بیشتری برای اجرای این پروژه‌ها دارد.

معاون امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران بر اهمیت فاینانس در تامین تامین قطعات مورد نیاز بخش صنعت تاکید کرد و گفت: در همین راستا  با برخی کشورها از  به تفاهم رسیده‌ایم که فاینانس دریافتی از این کشورها به این حوزه تخصیص پیدا کند. از جمله آنها می توان  به  قرارداد 100 میلیون یورویی با اگزیم‌بانک کره و  قراردادهایی با بانکهای آلمان،  مجارستان و فرانسوی نام برد که برای واردات مواد اولیه قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه‌ها و احتمالا بسته شده است.

وی خاطرنشان کرد بهبود ریسک تجاری ایران و ارتقا از پله ششم به پنجم به معنای ارسال سیگنال مثبت به سرمایه گذاران  خارجی  برای سرمایه گذاری در ایران است و   نشان می دهد  و وضعیت اقتصادی ایران رو به بهبود است.

معبودی گفت:  یکی از مشکلاتی که در زمینه صدور ضمانت نامه های ارزی وجود دارد درخواست ۱۰۰ درصد وجوه به صورت نقدی از سوی نهاد ضمانت کننده است که برای این مشکل منابعی در نظر گرفته شده است. همچنین با وجود برقراری  روابط کارگزاری، با ۱۳۲ بانک در ۵۶ کشور جهان، کشورهای خاصی که مورد علاقه صادرکنندگان هستند نیز  مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت نیاز برای ایجاد ارتباط بانکی با آنها اقداماتی صورت می گیرد.

مدیر کل امور بین الملل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: صادرات تنها بخش نهایی و صدور کالا به خارج از مرز ها نیست بلکه پروسه ای است که از تامین موارد اولیه شروع و به تولید کالا و صادرات آن ختم می شود و اگر بتوانیم در وسط این زنجیره در امر تامین مالی اقدامات حمایتی انجام دهیم می توانیم امیدوار باشیم که این چرخه بهتر عمل کند و شاهد رشد  و توسعه پایدار در بخش صادرات باشیم.

 

کد خبر 23526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =