حساب پس انداز ارزی با تضمین تسویه معادل ریالی روز

عبدالناصر همتی: انتشار اوراق مشارکت تعهد سنگینی را در زمان سررسید به بودجه سالانه دولت تحمیل می کند، بهتر است دولت حساب پس انداز ارزی را به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران بازار ارز انتخاب کند با این شرط که در زمان تسویه معادل ریالی روز را به سپرده گذار تحویل دهد.

رییس کل بیمه مرکزی : انتشار اوراق مشارکت تعهد سنگینی را در زمان سررسید به بودجه سالانه دولت تحمیل می کند، بهتر است دولت حساب پس انداز ارزی را به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران بازار ارز انتخاب کند با این شرط که در زمان تسویه معادل ریالی روز را به سپرده گذار تحویل دهد.

عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه فلسفه انتشار اوراق مشارکت یعنی اینکه دولت در زمان سررسید اوراق می بایست تعهد سنگینی را تقبل کند، اظهار داشت: اجرایی شدن این تعهد دولت هزینه سنگینی را بر بودجه سالانه دولت تحمیل می کند ضمن اینکه عملیاتی شدن آن در کف بازار تاثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه انتشار اوراق مشارکت یک راهکار بسیار مقطعی است و مشخص نیست که تا چه اندازه می تواند در کم کردن التهاب بازار موثر باشد، خاطرنشان کرد: ار آنجا که در بحث افزایش تدریجی قیمت دلار سرمایه گذاران سود بیشتری را برای خود متصور هستند تا خرید اوراق مشارکت ارزی و سود حاصله از آن ، بنابراین بعید است که مورد استقبال مردم واقع شود.

این اقتصاددان یادآورشد که اوراق مشارکت ارزی بیشتر مورد توجه صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه، صندوق های بازنشستگی و شرکت های زیرمجموعه بانک ها است تا به واسطه آن یک سرمایه گذاری بلند مدت و مطمئن داشته باشند.

همتی تصریح کرد : اصلی ترین اقدام دولت در این زمینه می تواند ورود به مبحث ارزهای اعتباری با تضمین بانک مرکزی باشد. بدین صورت که با افتتاح حساب توسط فرد متقاضی بانک میزان ارز مورد نظر را در غالب یک حساب پس انداز ارزی افتتاح می کند و به جای اینکه دلار کاغذی ارایه کند در زمان مورد نیاز معادل ریالی روز آن را تسویه می کند. البته باید تسویه به قیمت روز باشد شود نه با قیمت زمان افتتاح و در این زمینه دقت نظر لازم است.

وی با بیان اینکه اگر بانک مرکزی معادل قیمت ارزی روز را تعهد و تضمین کند آن وقت مردم به این نتیجه می رسند که به جای خرید دلار کاغذی افتتاح حساب ارزی کنند، عنوان کرد: تضمین بانک مرکزی برای قیمت روز دلار مورد استقبال قرار می گیرد. از سوی دیگر باید دلار کاغذی از بازار جمع شود زیرا در همه جای دنیا از یک عددی بیشتر نمی توان دلار کاغذی داشت و جرم محسوب می شود.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه دولت باید به طور کلی بحث نقل و انتقال و خرید و فروش ارزها را به صورت کاغذی ممنوع کند، گفت: با توقف ارز به صورت کاغذی هر فردی می تواند سپرده گذاری لازم را در مورد هر ارزی را به طور مثال یورو، یوآن و یا دلار داشته باشد. براین اساس دولت نباید اقدام به ارایه ارز کاغذی به مشتری کند بلکه باید معادل ریالی آن را به قیمت روز بازار و نه قیمت ارز دولتی در زمان سررسید و یا تسویه ارایه کند.

همتی عملیاتی شدن این طرح را برای کنترل التهابات ناشی از خرید و فروش سوری و کاذب در بازار ارز ضروری دانست و عنوان کرد: اجرای این طرح در موارد جزیی و التهاب بازار ارز تاثیرگذار است اما در مورد کلان اقتصاد که فشار برای افزایش قیمت در آن مطرح است بحث مجزایی است اما سیاست بانک مرکزی باید به سمتی برود که ارزهای کاغذی به طور کل از بازار جمع شود و نقل و انتقال و خرید و فروش آن کاملا ممنوع شود. براین اصل تنها در صورت ایجاد سپرده گذاری ارزی اعتباری با تضمین بانک مرکزی برای پرداخت معادل به روز ریالی آن، دیگر شاهد التهاب در بازار ارز و صف ایستادن ها نخواهیم بود.

سیف: اوراق مشارکت ارزی در راه است

رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش از تلاش این بانک برای کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز خبر داد و اعلام کرد که اوراق مشارکت ارزی ظرف دو هفته آینده منتشر می شود که ضمن آن با اشاره به اینکه ابزارهای ارزی و ریالی جدیدی برای سرمایه گذاران معرفی می شود گفت: اکنون گزینه های جذاب و بدون ریسکی برای سرمایه گذاران داخلی از جمله اوراق گواهی سپرده گذاری عام ریالی، سپرده گذاری در بازار پول، بورس اوراق بهادار، اوراق بدهی و بخش مسکن وجود دارد.

سیف به برخی نهادهای عمومی و حاکمیتی که در هفته های اخیر به سرمایه گذاری در بازار ارز روی آورده اند، نیز هشدار داد در صورت ادامه این رفتار با برخوردهای تنبیهی مواجه خواهند شد.  

وی این گونه فعالیت ها را سوداگرانه و مخرب در فضای اقتصادی کشور توصیف و یادآوری کرد قبل از هرگونه اقدام در این زمینه به محدودیت های اتخاذ شده در بخشنامه سازمان امور مالیاتی در زمینه تراکنش های ارزی توجه کنند تا دچار هزینه های مضاعف مالیاتی نشوند.

سیف در عین حال برای آن دسته از سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در دارایی های با پایه ارزی دارند، یادآور شد که بانک مرکزی و نظام بانکی گزینه های مناسبی را طراحی کرده که به زودی از آنها رونمایی خواهد شد. انتشار اوراق مشارکت ارزی توسط بانک مرکزی از گزینه های پیش بینی شده و جذاب در این زمینه است که ظرف دو هفته آینده راه اندازی و عملیاتی خواهد شد. بر این اساس، سرمایه گذاران می توانند از طریق بانک های عامل که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد، نسبت به تهیه اوراق مشارکت ارزی با شرایط مناسب اقدام کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار عنوان کرد که در کنار این موارد، بانک مرکزی در کنار گزینه های متداولی نظیر سپرده گذاری ارزی در بانکها، طرح های تکمیلی جذابی دیگری را نیز در دست بررسی و اقدام دارد تا از این طریق سرمایه گذاران بتوانند علاوه بر ایمن سازی دارایی های ارزی خود، از نرخ سود مناسبی نیز برخوردار شوند.  بانک مرکزی با هدف ایجاد انگیزه اقتصادی بهتر برای بانکها، ترتیبی اتخاذ خواهد کرد که بانک ها بتوانند منابع ارزی جمع آوری شده را نزد بانک مرکزی با نرخ مناسب سپرده گذاری کنند و در این ارتباط بانک مرکزی در جهت حمایت از امنیت سپرده ارزی مردم نزد بانکها اقدام خواهد کرد.

کد خبر 23582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =