دستیابی به نرخ ۵ تا ۶ درصدی رشد اقتصادی در سال ۹۷

دکتر داوود سوری: پیش بینی ها برای رشد اقتصادی سال آینده بر روی ۵ تا ۶ درصد قرار دارد و به نظر می رسد به این مقدار دست پیدا خواهیم کرد

حجم نقدینگی یکی از متغیرهای اقتصادی است که نمی‌تواند همه پیچیدگی‌های اقتصادی را به‌تنهایی نشان دهد، بلکه اظهارنظر درباره بزرگی آن بدون توجه به حجم اقتصاد ثمری ندارد. مدیریت نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سیستم بانک‌داری با آن روبرو است. طبیعتا اگر سریع‌تر افزایش نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود، تبعات ناشی از آن افزایش نرخ تورم خواهد بود.

در همین راستا داوود سوری، عضو هیات علمی دانشگاه شریف و مدرس موسسه عالی بانکداری در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه عمده دلیل رشد نقدینگی کسری بودجه دولت و استقراض دولت از بانک مرکزی است، گفت: کسری بودجه یکی از معضلاتی است که در سالهای اخیر همواره گریبان گیر اقتصاد ایران بوده است. در همین راستا روش تامین کسری بودجه در اقتصاد ایران عمدتا از طریق استقراض از بانک مرکزی است.

وی افزود: دولت‌ها در سالیان اخیر همواره برای جبران کسری خود اقدام به استقراض از بانک مرکزی کرده‌اند بدین ترتیب کسری بودجه به نظام بانکی منتقل شده و به ایجاد پول جدید انجامیده است. به بیان دیگر طی سالهای اخیر کسری بودجه بخش عمده‌ای از پایه پولی کشور را تشکیل داده است. این امر سبب افزایش نقدینگی و پایه پولی و به دنبال آن بالا رفتن تورم شده است.

این مدرس موسسه عالی بانکداری با تاکید به اینکه یکی از دلایل تورم مزمن در اقتصاد ایران وجود کسری بودجه مستمر است، ادامه داد: زمانی که مخارج دولت از درآمدهایش بیشتر می شود ناگزیر برای جبران این کسری به منابع بانک مرکزی روی آورده تا مخارج خود را از این طریق پوشش دهد. بنابراین کسری بودجه موجب افزایش حجم نقدینگی می شود.

وی تصریح کرد: استقراض از بانک مرکزی به نوعی برداشتن پول از جیب مردم است چرا که تجربه نشان داده که دولت این قرض را پس نمی دهد و به صورت نقدینگی به جامعه تزریق می شود که حاصل آن افزایش نقدینگی و به دنبال آن تورم است و تورم قدرت خرید مردم را پایین می آورد و با گران شدن اجناس این پول از جیب مردم کسر می شود.

به گفته وی ممکن است دولت برای جبران کسری بودجه خود به طور مستقیم از منابع بانک مرکزی استفاده کند و یا اینکه از طریق بانک ها یا شرکت های دولتی این عمل را انجام دهد.

سوری در خصوص گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی گفت: منابعی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد برمبنای تقاضای محصولاتشان است. بدین ترتیب نقدینگی ایجاد شده توسط دولت به سرعت به تورم تبدیل می شود و همزمان با این امر قیمت ها افزایش پیدا می کند و ارزش واقعی نقدینگی کاهش می یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شریف در خصوص تاثیر تورم بر روی نقدینگی گفت: شواهد حاکی از آن است که تورم سیر صعودی به خود گرفته است. به بیان دیگر عواملی که باعث پایداری تورم می‌شود، هنوز در کشور اتفاق نیفتاده و تورم تک‌رقمی موجود پایدار نخواهد بود و احتمال دارد دوباره به تورم دورقمی بازگردیم.

به گفته وی نمونه بارز این افزایش را می توان در تحولات بازارها همچون بازار مسکن، ارز و... نتایج افزایش نقدینگی است که دولت همچنان سعی بر کنترل آن دارد البته اینکه تا چه میزان موفق به کنترل آن می شود جای سوال دارد اما این کنترل چندان دوام نخواهد داشت و به زودی شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود.

سوری درباره تاثیر نقدینگی بر رشد قیمت ها در سال آینده افزود: مشخصا اگر هزینه ها بیش از درآمدها باشد و جهت جبران مصارف خود از منابع بانک مرکزی استقراض کند ما شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود.

این مدرس موسسه عالی بانکداری در خصوص بودجه 97 گفت: بهتر است اظهارنظر درباره خروجی بودجه را به زمان پایان بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی موکول کنیم، چراکه صحبت کردن در این‌باره به دلیل احتمال دست بردن و تغییر آن توسط نمایندگان مجلس در لایحه تا حدودی زود است. به هر حال باید منتظر خروجی بودجه از مجلس و بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی نمایندگان باشیم که قرار است چه چیزی به‌عنوان قانون از مجلس بیرون بیاید.

سوری در رابطه با رشد اقتصادی در سال 97 نیز گفت: پیش بینی ها برای رشد اقتصادی سال آینده بر روی 5 تا 6 درصد قرار دارد و به نظر می رسد به این مقدار دست پیدا خواهیم کرد. این نرخ نیازمند بسترهای چندانی نیست چرا که رقم های خارق العاده ای نیست بنابراین احتمال دستیابی به آن وجود دارد.

کد خبر 23585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =