سهم دو میلیارد دلاري صنعت خودرو از سرمايه گذاري خارجي

­شريعتمداري ­گفت: نزدیک به نه و هفت دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت ایران انجام شده که دو میلیارد دلار آن مربوط به صنعت خودروسازی بوده است

به گزارش اگزيم نيوز، محمد شریعتمداری­­­ در پنجمین همایش صنعت خودرو ایران با اشاره به دستاوردهای ایران در عرصه های صنعتی و معدنی گفت: در شروع پیروزی انقلاب،​ ما در صنعت فولاد تنها یک معدن سنگ آهن در مرکز کشور داشتیم و یک ذوب آهن اصفهان با ظرفیت هزار و 500 تن فولاد،​ اما امروز ظرفیت فولاد کشور به 33 میلیون تن رسیده است و در فولاد خام رتبه ما در جهان مقام نخست است و در مجموع تولید فولاد هم رتبه چهاردهم را داریم.
وی با اشاره به راه اندازی 10 زنجیره جدید تولید فولاد در کشور افزود: این زنجیره ها تاکنون 60 درصد رشد فیزیکی داشته است و با بهره برداری از آنها در سال 1399 ظرفیت تولید فولاد کشور 300 میلیون تن اضافه خواهد شد.
شریعتمداری ­ ادامه داد: در مس نیز وضعیت ما این چنین است ما سال 57 حتی یک گرم مس تولید نمی کردیم اما امروز ظرفیت تولید مس ما 400 هزار تن در سال است،­ در سرب و روی نیز ظرفیت ما از صفر درصد سال 57 به 450 هزار تن رسیده است.
وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب در تولید آلومینیوم ظرفیت کشور تنها 120 هزار تن بوده است­ گفت: در حال حاضر 500 هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می شود.
شریعتمداری ­ افزود: در صنعت سیمان در اوایل انقلاب ما تنها 8 میلیون تن تولید داشتیم اما این ظرفیت در حال حاضر به 85 میلیون تن رسیده است و­ با طرح های جدیدی که در آینده نه چندان دور به بهره برداری می رسند این ظرفیت به 140 میلیون تن در سال می رسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت­­ با اشاره به پیشرفت های کشور در صنعت پتروشیمی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اظهار داشت: این ظرفیت از یک و سه دهم­ ­میلیون تن در اوایل انقلاب به 65 میلیون تن ظرفیت­ رسیده است که در حال حاظر حدود 51 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود که تقریبا 50 برابر قبل از انقلاب است.
وی با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات امید به آینده در فعالان اقتصادی افزایش یافته است گفت: در 10 ماهه امسال­ تقاضای جدید برای تاسیس واحدهای صنعتی نسبت به مدت مشابه پارسال23 درصد رشد داشته است و در حال حاضر 51 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در دست اجراست.
شریعتمداری­ افزود: در سال 96 از 6 هزار واحد صنعتی جدید که بالای 60 درصد رشد فیزیکی داشته اند حمایت کردیم که از میان 4 هزار و 700 واحدش افتتاح شده است.
وی با اشاره به گشایش های انجام شده در دوران پسابرجام گفت: نزدیک به نه و هفت دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت ایران انجام شده که دو میلیارد دلار آن مربوط به صنعت خودروسازی بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت­­ در مورد­ معادن ­هم­ اظهار داشت: با اکتشافات جدیدی که رخ داده­ یک و دو دهم میلیارد تن به ظرفیت ذخایر سنگ آهن کشور اضافه شده است که معادل کل ذخایر شناسایی شده تا به امروز است.
وی­ همچنین در­ مورد­ صنعت خودرو­ گفت: در اوایل انقلاب ما سالانه 160 هزار خودرو تولید می کردیم که این رقم در حال حاضر به یک میلیون و 700 هزار دستگاه در سال رسیده است.
شریعتمداری­­­­ با بیان اینکه علی رغم همه حمایت هایی که پس از انقلاب از صنعت خودروسازی کشور شده است اما این صنعت جایگاه شایسته ای نیافته­ افزود: امروز مردم رضایت خوبی از صنعت خودرو ندارند و ما باید برای­­­افزایش کیفیت و کسب استانداردها گام های بلندتری برداریم.
وی با بیان اینکه هرچند مردم از خودروهای داخلی رضایت ندارند­ ادامه داد: با این حال در این سالها هرچه تولید شده مردم آنرا خریده اند و از این بابت از صنعت داخلی حمایت کردند پس ما نیز باید برای­ ­­­افزایش رضایت مندی مردم حرکت کنیم.
شریعتمداری­ گفت: در حال حاضر گردش مالی صنعت خودرو کشور 13 میلیارد دلار است که اگر خودمان تولید نمی کردیم باید این مبلغ را برای واردات خودرو هزینه می کردیم.
وی در پایان استفاده از ابتکار، دانش مختصصان داخلی و گام برداشتن در تولید خودروهای جدید و کم کردن فاصله این صنعت با شرایط مطلوب را خواستار شد.

رییس ایدرو:رتبه ۱۵ یا ۱۶ جهان از نظر حجم تولید خودرو هستیم

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: اگرچه تولید خودرو در ایران توسعه یافته اما این به معنای رضایت مندی مردم از تولیدات داخلی نیست.

منصور معظمی که در پنجمین همایش صنعت خودرو سخن می گفت با اشاره به کیفیت خوروهای داخلی گفت : ما درحال حاضر در رتبه ۱۵ یا ۱۶ جهان از نظر حجم تولید خودرو هستیم اما هنوز نتوانسته ایم مشتریان داخلی را راضی نگه داریم.
وی مشکلات سیستم پولی و بانکی و بالا بودن نرخ سود تسهیلات را یکی از چالش های صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از چالش های صنعت خودرو، نبود شفافیت در سهام بنگاه ها و دولتی بودن خودرو سازان است که مشارکت بخش خصوصی واقعی را در صنعت خودروی کشور محدود کرده است.
معظمی با بیان اینکه صنعت خودرو کشور ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می دهد گفت: صنعت خودرو یک صنعت پیشران است و اگر به حرکت دراید در اقتصاد کلان هم موثر خواهد بود.
وی با اشاره به فعالیت ۱۵۰۰ شرکت قطعه ساز درکشور گفت : امسال قطعه سازان ما ۱۳ قرارداد همکاری با خودرو سازان خارجی منعقد کرده اند که این مساله از ورود قطعه سازان ایرانی به بازارهای بین المللی حکایت دارد.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت : صنعت خودروی ایران در دو سال اخیر با سرمایه گذاری های جدید مشترک با خودروسازان معتبر جهانی و سرمایه گذاری روی طراحی پلتفرمهای جدید، گامی بلند به سمت جهانی شدن برداشته است و همراهی زنجیره تامین داخلی از تولید مواد اولیه مورد نیاز تا طراحی و تولید قطعات و مجموعه های مورد نیاز صنعت خودرو و لجستیک متناسب با آنها با شرکتهای خودروسازی کشور، شرط لازم موفقیت در این مسیر خواهد بود.
وی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و غیر استاندارد گفت : با تولید سالانه بیش از ۱٫۷ میلیون دستگاه خودرو، که تا ۸ سال دیگر به تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خواهد رسید، پتانسیل بالایی برای نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده مسافری و تجاری در کشور وجود دارد و صنعت خودرو ایران، هم اکنون بدنبال جهش فناوری و تولید است و به این ترتیب، صنعت خودروی ایران در چند سال آینده یکی از جذاب ترین پتانسیلهای سرمایه گذاری خواهد بود.

کد خبر 23593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =