حضور موثر بخش خصوصي در بازسازي سوريه

حسین سلاح ورزی: ایران و سوریه در برقراری امنیت منطقه شریک هستند، بنابراین بخش خصوصی می بایستی برنامه بلندمدت و نقشه راه همکاری با نگاه بازسازی سوریه تدوین و ترسیم کند تا بتواند سطح همکاری های دوجانبه را افزایش و همچنین در پروژه های بازسازی سوریه نقش پررنگ تری را ایفا کند.

هفته گذشته در پی دیدار عدنان محمود، سفیر سوریه با غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تهران تشکیل اتاق مشترک دو کشور و برگزاری همایش فرصت‌های بازرگانی سوریه و جمهوری اسلامی ایران درخواست و اعلام شد که دولت سوریه برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور تسهیلات مناسبی در نظر گرفته است.

حسین سلاح ورزی، نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با استقبال از پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک ایران و سوریه گفت: به رغم سطح بسیارخوب روابط و همکاری های سیاسی ایران و سوریه، سطح مبادلات تجاری دو کشور قابل قبول نیست که برای تغییر و جهش در این زمینه، بخش‌های دولتی و خصوصی هر دو کشور باید تلاش کنند.

 وی ادامه داد: با وجود اینکه روابط سیاسی دو کشور قدمت تاریخی دارد اما تنش های سال های اخیر سوریه همچون جنگ و درگیری، تحریم‌ها و تعطیلی واحدهای صنعتی موجب کم رنگ تر شدن این روابط شد.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: از آنجاییکه سوریه می‌تواند بازار بسیار خوبی برای ایران باشد باید تمهیداتی اندیشیده و وارد اقدام‌ها و برنامه‌های اجرایی شد. به بیان دیگر آرامش و ثبات تاحدود زیادی در این کشور حکم فرما شده است و بنابراین بازار سوریه برای ما فرصت بسیار بزرگی است چرا که بیشتر زیرساخت های این کشور از بین رفته و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

سلاح ورزی اضافه کرد: دولت سوریه درنظر دارد با کمک جامعه بین الملل اقتصادش را بازسازی کند و در همین راستا بسیار علاقمند حضور فعالان اقتصادی ایرانی در سوریه است و بارها سفیر این کشور تاکید کرده است که هدف آنها برقراری روابط اقتصادی درازمدت با ایران است و بر همین اساس باید بتوانیم برنامه‌های عملی مشترک برای ارتباطات تجاری میان بخش‌های خصوصی دو طرف داشته باشیم.

وی با اشاره به خط اعتباری یک میلیارددلاری که در اختیار سوریه قرار گرفته است، گفت: این خط اعتباری برای کمک به تقویت زیرساخت ها و استفاده و تامین مایحتاج سوری ها از کالاها و خدمات ایرانی بود. به بیان دیگر بستر همکاری را فراهم کردیم تا در سطح یک میلیارد دلار مبادلات خود را افزایش دهیم.

وی به اهمیت تشکیل اتاق مشترک ایران و سوریه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اشاره کرد و گفت: عزم بخش خصوصی ایران برای حضور قوی و مؤثر در بازار سوریه، تأمین نیازمندی‌ها و مشارکت در بازسازی این کشور است. از سوی دیگر ایران و سوریه در برقراری امنیت منطقه شریک هستند، بنابراین تشکیل اتاق مشترک ایران و سوریه گام‌ محکمی در جهت تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور خواهد بود.

به گفته نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با تشکیل اتاق مشترک دو کشور می توان شاهد افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور، افزایش تعامل و هماهنگی بیشتری بین اتاق‌های بازرگانی دو طرف باشیم.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه فرصت مناسبی برای بخش خصوصی ایران در بازار سوریه و مشارکت در بازسازی و اجرای پروژه‌های آن فراهم شده است، ادامه داد: خدمات فنی مهندسی، دارو و مواد‌غذایی و ساخت صنایع و کارخانه‌ها که به دلیل جنگ تخریب شده‌اند از اصلی‌ترین نیازها در سوریه است.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: توانمندی های بخش خصوصی ایران در حوزه های زیرساخت، عمران، خدمات فنی و مهندسی را می توان از نقاط مثبت برای افزایش همکاری ها در سوریه دانست.

وی افزود: بنابراین بخش خصوصی می بایستی برنامه بلندمدت و نقشه راه همکاری با نگاه بازسازی سوریه تدوین و ترسیم کند تا بتواند سطح همکاری های دوجانبه را افزایش و همچنین در پروژه های بازسازی سوریه نقش پررنگ تری را ایفا کند.

سلاح ورزی در خصوص اقلام عمده صادراتی ایران گفت: ایران توانایی صادرات مواد غذایی، ماشین آلات، جاده سازی، سدسازی، شهرسازی، برق، تاسیسات و خدمات فنی مهندسی جهت احیای واحدهای تولیدی و کارخانجات را دارد. بدین ترتیب شناسایی فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری را از هم‌اکنون باید شروع کرد چرا که با ثبات در سوریه و نگاه مثبتی که دولت مرکزی این کشور به ایران دارد، كشور فوق می‌تواند برای سرمایه‌گذاری یکی از بهترین‌ها باشد.

کد خبر 23597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =