عدم مطلوبیت رشد ارز برای صادرکنندگان پایدار

رئیس کنفدراسیون صادرات: جهش نرخ ارز و تاثیر آن در رشد صادرات درماه های آینده پایدار نیست زیرا تاثیر منفی این رشد قیمت ها در نرخ مواد اولیه نمودار خواهد شد

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه افزایش صادرات در ماه های اخیر نشانگر آن است که نرخ ارز تغییر قیمت داده است که با توجه به جهش قیمت ها در این بازه زمانی نمی توان به تداوم آن امیدوار بود، اظهار داشت: اگر نرخ ارز در همین سطح بماند تا چند ماه آینده شاهد افت صادرات خواهیم بود زیرا تاثیر رشد نرخ ارز در مواد اولیه خود را نشان می دهد و باعث می شود که قیمت های پایه تغییر کند و سود متعادلی که پیش از این تغییرات نرخ ارز وجود داشت، بر بازار حاکم شود و به تبع آن تاثیری که سود تغییر نرخ ارز در رشد صادرات به وجود آورده است در ماه های آینده با کاهش مواجه خواهد شد.

 محمد لاهوتی باتصریح بر اینکه این افزایش ناگهانی تاثیر کاذبی در قیمت مواد اولیه دارد افزود: نرخ دلار امروز واقعی نیست و براثر افزایش تقاضای کاذب در بازار به وجود آمده که به زودی این حباب خالی خواهد شد. اما این فضای به وجود آمده به نوعی در تضاد با مباحث حمایتی از صادرکنندگان است زیرا این مدل افزایش نرخ ارز به دلیل مقطعی بودن مورد حمایت هیچ یک از فعالان اقتصادی نیست.

وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان از تکانه‌های ارزی سودی نمی‌برند مگر در مواردی که برای کوتاه مدت وارد امرتجارت شده باشند، گفت: صادرکنندگانی که برای کوتاه‌مدت وارد بازار تجارت شده باشند پس از کسب سود از بازار خارج می شوند اما صادر کنندگان واقعی از افزایش نرخ ارز که هیجانی و زودگذر است استقبال نمی کنند زیرا در درازمدت تاثیر منفی خود را نشان می دهد.

لاهوتی درخصوص آمار تجارت خارجی 10 ماهه منتهی به دی ماه عنوان کرد: براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک، کل تجارت خارجی ایران در 10 ماه اول سال حدود 78 میلیارد دلار بوده که از این میزان ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار واردات با تجربه  ۲۲ درصد رشد مثبت،  ۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات است که از نظر ارزشی با  ۲ درصد رشد منفی روبرو شده و نسبت به آمار 9 ماهه، یک درصد کاهش یافته؛ اما در مقایسه با آمارهای دی‌ماه به آذرماه، صادرات رشد ۲۶ درصدی و واردات رشد ۲ درصدی داشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه ۵ کشور هدف صادراتی ایران، چین، امارات، عراق، کره جنوبی و هند بوده‌اند؛ گفت: در آمارهای جدید افغانستان از جرگه ۵ کشور اول صادراتی ایران خارج شده و جای خود را به هند داده است. ضمن اینکه صادرات به چین نیز رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرده است؛ اما رشد صادرات به عراق ۹.۵ درصد و کره جنوبی تنها ۳ درصد بوده است.

لاهوتی صادرات به امارات را با کاهش ۱۹ درصدی همراه دانست و گفت: در مقابل در میان کشورهای هدف واردات  از این کشور با  ۴۲ درصد رشد داشته و بعد از آن آلمان با رشد 19 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد که این امر نشان می دهد کیفیت واردات نیز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

عضو هيات­ نمايندگان اتاق بازرگانی با یادآوری این نکته که در مجموع آمارهای تجارت خارجی تفاوت زیادی با گذشته ندارد و فقط به دلیل نوسانات نرخ ارز با رشد 26 درصدی در صادرات مواجه شده ایم گفت: واردات هم از رشد قابل توجه خود برخوردار بوده ضمن اینکه واردات خودرو به عنوان یکی از اقلامی که همواره در آمارهای وارداتی اثرگذار بوده، با کنترل دولت به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما علی رغم تمام این محدودیت ها همچنان رشد واردات را نیز تجربه کرده ایم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درخصوص تنوع احتمالی در بازارهای صادراتی افزود: در این زمینه فقط هند را جایگزین افغانستان کرده ایم اما با توجه به محدودیت ها نتوانسته ایم بازار جدیدی را در برنامه داشته باشیم. دراین زمینه زیر ساخت های خاصی از جمله برطرف شدن مشکلات حمل و نقل، ايجاد روابط بانکی عادی، کاهش نرخ سود تسهيلات متناسب با تورم، هدفمندکردن پرداخت مشوق های صادراتی مورد نیاز است که با توجه به بدهی 360 میلیارد تومانی دولت بابت مشوق های صادراتی که از دولت  قبل به ارث رسیده است، به سختی می توان امید به ارتباط با بازارهای جدید را در برنامه صادرکنندگان وارد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که واردات کالاهای قاچاق از مبادی رسمی تا چه اندازه در میزان امار واردات تاثیرگذار است ضمن اینکه فرود عسگری رئیس کل گمرک میزان قاچاق کالا از مبادی رسمی گمرک را  حدود ۹۰۰ میلیون دلار در پیش بینی سال گذشته عنوان کرده بود، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر به دلیل استفاده از تجهیزان و دستگاه های پیشرفته در گمرکات کشور و همچنین ایجاد پنجره واحد تجارت فر امرزی، واردات قاچاق با کاهش چشمگیری روبرو بوده  و از رقم 24 میلیارد دلار به حدود 15 میلیارد دلار رسیده، هر چند که این رقم نیز بسیار زیاد است.

کد خبر 23613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =