نرخ فعلی ارز غیرمنطقی است

مفتح: بزرگترین عرضه کننده و تقاضاکننده ارز دولت است بنابراین بانک مرکزی می تواند بازار را مدیریت کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از غیرمنطقی بودن نرخ ارز در بازار انتقاد کرد و گفت: بزرگترین عرضه کننده و تقاضاکننده ارز دولت است بنابراین بانک مرکزی می تواند بازار را مدیریت کند.

به گزارش اگزیم نیوز محمد مهدی مفتح در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت نرخ ارز در کشور گفت: در مصاحبه های قبلی خود نیز در خصوص نرخ ارز در دو الی سه ماه اخیر این موضوع را مطرح کرده ام که باید بانک مرکزی پاسخگوی وضعیت بازار ارز باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قیمت ارز در مدت اخیر به شکل غیرمنطقی افزایش یافته است و به هیچ وجه نرخ ارز با وضعیت اقتصاد کشور همگون نیست.در وضعیت عادی باید نرخ ارز در کشور بسیار پایین تر از وضعیت فعلی قرار بگیرد. قیمت دلار کمتر از میزان است که هم اکنون در بازار آزاد ارز خرید و فروش می شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک مرکزی براساس قانون باید با ابزار بازار آزاد قیمت ارز را در نرخی مدیریت کند که برای مجموعه اقتصاد کشور مناسب است.شعار انقلاب اسلامی حمایت از اقشار مستضعف است بنابراین باید توجه داشت افزایش نرخ ارز، قدرت پول اقشار مستضعف را با کاهش روبرو می کند که بطور طبیعی این موضوع تامین معیشت را دشوار می کند.

مفتح در ادامه گفت  وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد:وضعیت کنونی بازار ارز که تاثیرات نامناسب آن در  اقتصاد مشهود است با شعار عدالت اجتماعی تطابق ندارد.

وی با بیان اینکه نوسان نرخ ارز متغیرهای دیگر اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد:اینکه کدام نرخ ارز بهترین شرایط را برای کشور از لحاظ صادرات و واردات،سطح عمومی قیمت ها و شاخص های دیگر فراهم می کند، نرخی است که بانک مرکزی باید عدد آن را بدست آورد و با کنترل عرضه و تقاضا، قیمت دلار را در آن محدوده قیمتی حفظ کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بزرگترین عرضه کننده و تقاضاکننده ارز دولت است بنابراین بانک مرکزی می تواند بازار را مدیریت کند.

به گزارش اگزیم نیوز عدم رعایت اصول اساسی تعادل ارزی سبب مشکلات متعددی گردیده که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1) قاچاق و عدم توانایی کنترل آن
2) افزایش هزینه‌های امنیتی برای جلوگیری از قاچاق
3 ) افزایش واردات و کاهش صادرات و در نتیجه کاهش تولیدات داخلی و افزایش بیکاری.

4) وابستگی شدید اقتصاد کشور به خارج از کشور
5) مشکلات عدیده دیگر از جمله: عدم امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش فاصله طبقاتی، سفته‌بازی در بازار ارز، عدم انگیزه جهت سرمایه‌گذاری و در نهایت از بین رفتن ساختار تولیدی کشور.

در این رابطه شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره روند صعودی قیمت دلار در روزهای گذشته گفت: متاسفانه در سال جاری ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز در چندسال گذشته،با چالش روبرو شده  به نحوی که بازار با تلاطم شدیدی روبرو شده است.

وی ادامه داد: مدیریت بازار ارز یکی از وظایف بانک مرکزی محسوب می شود بنابراین باید این بانک با بکارگیری سیاست های صحیح اقتصادی آرامش را به بازار ارز بازگرداند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:اینکه ارزش پول ملی در مدت چند ماه حدود 25 درصد کاهش یابد غیرقابل قبول است چرا که فعالیت اقتصادی در صورت عدم ثبات در بازار ارز با مسئله روبرو می شود.

نادری تصریح کرد:در حالی قیمت دلار در مدت اخیر، با رشد بیش از 20 درصدی روبرو شده که نرخ تورم رسمی کشور، تک رقمی اعلام می شود بنابراین باید این عدم تناسب مورد تامل کارشناسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: قیمت دلار بر اساس مولفه های اقتصادی باید در محدوده قیمتی 4000 تومان باشد چرا که تقاضای غیرمتعارفی برای ارز در اقتصاد کشور وجود ندارد و اگر تعادل در عرضه و تقاضا با مشکل روبرو شده، این موضوع ناشی از فعالیت سوداگران است.         

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:بانک مرکزی باید به تلاطم ارزی پایان دهد تا شرایط برای توسعه فعالیت های اقتصادی در کشور فراهم شود.

کد خبر 23615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =