ضرورت اخذ مالیات بر سود سپرده های بانکی

باید تبعیض بین کسی که سرمایه اش را در تولید با کسی که سرمایه اش را در بانک می گذارد، برطرف شود وگرنه جاذبه بخش سپرده ها خیلی زیاد و جاذبه بخش تولید کم می شود و باعث ایجاد بحران اجتماعی در کشور می شود

کارشناس مسائل مالیاتی و اقتصادی گفت: باید تبعیض بین کسی که سرمایه اش را در تولید با کسی که سرمایه اش را در بانک می گذارد، برطرف شود وگرنه جاذبه بخش سپرده ها خیلی زیاد و جاذبه بخش تولید کم می شود و باعث ایجاد بحران اجتماعی در کشور می شود.

سیاوش غیبی پور در آغاز با بیان اینکه در اقتصاد سه گانه ای وجود دارد که رشد اقتصادی را شکل می دهد، گفت: کارآفرینی، سرمایه گذاری و مقررات دولتی سه ضلعی هستند که باعث رشد اقتصادی می شوند.

وی تصریح کرد: اگر سرمایه و سپرده جمع آوری شود، طرف مقابل نیز سرمایه گذاری می کند و این موضوع یک تعادل اقتصادی ایجاد می کند. البته با توجه به بحران های مالی که به وجود آمده و امروز تقریبا سهام ها، شناور هستند، نمی توان پول و سرمایه را حبس کرد و در یک جای مشخص مانند بانک نگه داشت.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تعادل در نرخ سپرده ها وجود ندارد، اظهار کرد: همه قبول داریم رشد سپرده های بانکی در کشورمان، مسیر صعودی و مثبت بوده است اما به همان میزان رشد سرمایه گذاری و ایجاد شغل مثبت نبوده است.

این کارشناس مسائل مالیاتی و اقتصادی با اشاره به رشد اقتصادی، مطرح کرد: گفته می شود این رشد بالای پنج درصد و گاهی نیز بالای هفت درصد اعلام می شود اما از سوی دیگر نرخ بیکاری کشور، مسیر یکنواختی را طی کرده است در حالی که منطقا باید با توجه به رشد اقتصادی، اشتغال افزایش و نرخ بیکاری کاهش پیدا کند.

وی افزود: در ایران متاسفانه شرکت های تامین سرمایه خصوصی و دولتی بسیار محدود هستند و نزدیکترین و آسانترین راه برای کسری بودجه و تامین سرمایه، بانک مرکزی و منابع بانکی است اما این بخش نیز جوابگوی نیاز اقتصادی کشور نبوده است.

غیبی پور با تاکید بر اینکه باید مالیات را تقویت کرد، گفت: وقتی مالیات تقویت شود، دو هدف به دست می آید. نخست آنکه با افزایش مالیات، منابع طرح های جدید ایجاد می شود اما حقیقت آن است که ظرفیت های مالیاتی کشور بسیار محدود شده است یعنی کشش در شرکت های بزرگ، در بخش خصوصی و در مشاغل وجود ندارد یعنی هر میزان نرخ مالیات را تغییر دهیم، رفاه جامعه و مصرف کننده کم می شود.

این کارشناس مسائل مالیاتی و اقتصادی ادامه داد: وقتی شرایط استقراض خارجی مناسب نیست و مجلس هم اجازه گران شدن بنزین را نداد، باید منابع جدید برای ایجاد اشتغال به وجود آورد.

وی درباره کارکرد دیگر تقویت مالیات اظهار کرد: افزایش مالیات نرخ سود سپرده ها باعث کاهش تبعیض می شود. دو نفر با سرمایه مشابه وجود دارند که یکی از آنها سرمایه اش را در بانک و دیگری در تولید قرار می دهد. کسی که سرمایه اش را در تولید گذاشته است، با انواع و اقسام مالیات، بیمه تامین اجتماعی و بحران ها و نوسانات تولید و قاچاق روبرو است اما کسی که سرمایه اش را در بانک گذاشته است، درآمد یکنواختی دارد و تقریبا با هیچ بحرانی نیز روبرو نیست.

اگر کارکرد اقتصاد این است که باید کار تنظیم را انجام دهد، پس باید این فاصله و تبعیض را برطرف کند و اگر چنین کاری نکنیم، جاذبه بخش سپرده ها خیلی زیاد می شود و جاذبه بخش تولید کم می شود و این خود یک بحران اجتماعی در کشور ایجاد می کند.

کد خبر 23681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =