مبادلات تجاری ۱۰.۷ میلیارد دلاری تهران-آنکارا در ۲۰۱۷

سید جلال ابراهیمی: حجم مبادلات ایران و ترکیه در یک میلیارد و یکصد میلیون دلار افزایش داشته است؛ ترکیه در ۲۰۱۷ رقمی معادل با ۱۶۰ میلیارد دلار صادرات داشته و تنها حجم مبادلات تجاری این کشور با کشورهای آسیایی رقمی برابر با ۱۲۳ میلیارد دلار بوده است.

دکتر سید جلال ابراهیمی در گفتگو با اگزیم نیوز افزایش حجم مبادلات ایران و ترکیه را در 2017 یک میلیارد و یکصد میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ترکیه در سال میلادی گذشته رقمی معادل با 160 میلیارد دلار صادرات داشته و  تنها حجم مبادلات تجاری  این کشور با کشورهای آسیایی رقمی برابر با 123 میلیارد دلار بوده است.

ابراهیمی تصریح کرد: نگاه اقتصاد ترکیه به شرق و کشورهای آسیائی و حوزه کشورهای اسلامی است؛ بر این اساس با بازسازی زیرساخت های گردشگری، تعداد گردشگران خود را در سال 2017 به 33 میلیون نفر رساند.

 وی به آخرین نشست انجمن تجار و صنعتگران مستقل ترکیه ( موسیاد) اشاره کرد و گفت: در این همایش که ماه گذشته در شهر اورفا با حضور رایزنان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، ازبکستان، ویتنام، تایلند، مالزی، اندونزی، کره جنوبی، مغولستان، قزاقستان، برونئی آذربایجان، بنگلادش برگزار گردید به مسائلی چون تجارت ترجیحی، راهکارهای افزایش حجم مبادلات و همچنین استفاده از پول ملی پرداخته شد.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به صحبت های حمید زادبوم  رایزن ارشد اقتصادی ایران در ترکیه در مورد افزایش یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری مبادلات تجاری فی مابین، در این نشست گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در 2016 حدود 9 میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده که در 2017 به بیش از ده میلیارد و هفتصد میلیون دلار رسیده است؛ زادبوم همچنین به اثرات موافقتنامه تجارت ترجیحی در پیشرفت و افزایش حجم مبادلات و همچنین استفاده از پول ملی برای امور تجاری پرداخت.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه خاطر نشان کرد: دولت ترکیه به منظور جلب و جذب سرمایه 81 استان کشور را به 6 گروه تقسیم کرده است که گروه ها بر حسب موضوع و مورد دارای معافیت های بیشتر مالیاتی و مشوق های سرمایه گذاری هستند.

وی  گفت: در این همایش اعلام شد ترکیه  در 2017 رشد صادرات 7/13 درصد بودی را تجربه کرده  و به رقم 6/46 میلیارد دلار دست یافته است. همچنین  واردات ترکیه  از آسیا نیز 1/13 درصد افزایش داشته و به رقمی معادل 9/ 76 میلیارد رسیده است؛ بدین ترتیب سطح مبادلات کل ترکیه با کشورهای حوزه آسیا به رقمی برابر 123 میلیارد دلار (واردات و صادرات گمرکی) در سال 2017 رسیده که رقمی در خور توجه است

سید جلال ابراهیمی اذعان داشت: ترکیه  فعالیت تجاری خود را در آذربایجان و حوزه کشورهای آسیای میانه و هند و کشورهای جنوب شرق آسیا بالاخص در آسیای میانه توسعه داده و از نیروی کار ارزان برای توسعه بازار صادراتی خود بهره میگیرد.

ابراهیمی افزود: با تبلیغاتی که ترکیه در این منطقه برای جماعات اسلامی و ترک های مناطق آسیایی انجام داده بازار خوبی را برای این کشور فراهم آمده است؛ به خصوص در حوزه جذب توریست که به دلایل سیاسی آسیب دیده بود، در حال تجدید حیات روزهای خوب خود است و با این سیاست توانسته  در 2017 به رقمی برابر با 33 میلیون نفر رسیده است .

به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه این کشور برای جلب گردشگران با درآمد متوسط برنامه منظمی را در نظر دارد و با ساخت هتل های کم ستاره ولی مرفه مانند اسپانیا سعی دارد گردشگر بیشتری را به ترکیه جلب کند.

کد خبر 23697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =