اثربخشی تغییرات سود برای توازن بازارها

در شرایط کنونی افزایش نرخ سود نه تنها زیانی برای تولید به همراه ندارد بلکه باعث توازن بخشی در بازارهای مختلف خواهد شد

بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ارز اقداماتی را در هفته اخیر مبذول داشته که به گفته کارشناسان و با توجه به مشاهدات عینی این تصمیمات در بازار اثرات مثبتی را به همراه داشته است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با افزایش قیمت ارز در بازار، بانک مرکزی تصمیم به ارایه 3 پیشنهاد گرفت که انتشار اوراق مشارکت ریالی با نرخ 20 درصد، انتشار اوراق ریالی مبتنی بر ارز و پیش فروش سکه بود.

مشاهدات نشان می دهد از اولین روز اجرایی شدن این تصمیم قیمت دلار در بازار تهران با شیب نزولی قابل توجهی روبرو شد و به سرعت در روز گذشته قیمت دلار به 4 هزار و 475 تومان رسید. به این ترتیب با سیاست هایی که اتخاذ شد بازار به تعادل و تناسب لازم دست یافت.

در این بین برخی معتقدند این تصمیمات هزینه های تأمین مالی برای تولید را افزایش می دهد این در حالی است که در مقابل برخی معتقدند کاهش سود سپرده های بانکی پیش از این سیاستی نبود که توانسته باشد هزینه های تأمین مالی را برای تولیدکنندگان کاهش دهد و بنابر این چنین تحلیلی درست نیست.

در این رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است وقتی نرخ سود بانکی کاهش یافت نقدینگی به جای حرکت به بخش مولد اقتصاد به بخش سوداگری در بازار ارز و طلا رفت که این موضوع تبعات نامناسبی برای اقتصاد دارد. به تحلیل اگزیم نیوز برخی تصورات در گذشته مبنی بر این که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی این توانایی را دارد تا تأمین مالی برای بخش تولید را کاهش داده و باعث هدایت منابع نقدینگی به سمت تولید شود باعث شد تا نرخ سود سپرده های بانکی با افت روبرو شود اما همان زمان تحلیل ها حکایت از آن داشت که کاهش نرخ سود به خروج منابع از سیستم بانکی به سمت بازارهای موازی منجر می شود.

البته به این دلیل که هنوز هیچ بازاری از پتانسیل لازم برای رشد برخوردار نبود منابع تا حدی محدود به بازار سهام رفتند اما این تحرک جدی نبود. با این حال با شروع افزایش قیمت در بازار ارز منابع با شدت و سرعت به سمت این بازار حرکت کردند و معلوم شد تحلیل های گذشته مبنی بر بی تأثیر بودن کاهش سود بر تولید چندان هم غلط نبوده است.

اکنون نیز به گفته کارشناسان نمی توان گفت بازگشت نرخ سود باعث می شود چرخ تأمین مالی تولید متوقف خواهد شد چراکه تا زمانی که بازدهی تولید در کشور افزایش نیابد تغییرات نرخ سود تنها به بازارهای موازی از جمله ارز، طلا، مسکن و ... فشار خواهد آورد و تولید را آنچنان که انتظار می رود دستخوش تغییر نمی کند.  

در این رابطه سیدمهدی فرشادان در این رابطه با اشاره به این که رشد صعودی نرخ ارز باعث ایجاد شوک در بازارهای دیگر کشور می شود گفت: بنابراین بدیهی است نمی توان به مدیریت بازار ارز کم توجهی کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند ماه گذشته بانک مرکزی بخشنامه ای به بانک ها ابلاغ کرد تا نرخ سود سپرده های بانکی کاهش یابد. اینکه نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم باشد یک موضوع بدیهی است اما مصوبه کاهش نرخ سود بانکی هم نتوانست نقدینگی را به بخش تولید سوق دهد و بخشی از نقدینگی به سوداگری در بازار ارز و سکه رفت.

فرشادان در ادامه تصریح کرد: برای اشتغالزایی و رونق تولید باید نقدینگی مورد نیاز در بخش تولید تامین شود؛ اینکه نقدینگی جامعه به جای حرکت به بخش های مولد اقتصاد به بخش سوداگری بازار ارز و طلا برود تبعات نامناسبی برای اقتصاد کشور در پی دارد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نرخ تورم طبق اعلام دولت کمتر از 10 درصد بوده بنابراین میزان افزایش قیمت دلار باید در این حدود باشد که بر این اساس قیمت دلار باید حدود 4هزار تومان باشد.

فرشادان ادامه داد: تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید ساز و کاری فراهم کنند که بعد از کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی های موجود در جامعه در بخش تولید جذب شوند و در این راستا از رونق بازار سوداگری جلوگیری شود.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر عرضه و تقاضا در بازار ارز به نحو صحیحی مدیریت شود ثبات نسبی در بازار ایجاد می شود که بدیهی است انجام این مهم، در ایجاد آرامش در بازارهای دیگر اقتصادی موثر است.

کد خبر 23708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =