۳۰۰ میلیون تن جابجایی کالا از طریق دریا در سال ۹۶

محمد راستاد: در بخش واردات و صادرات کالا تا این لحظه ۱۵۰ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته‌ایم، به همین میزان هم بنادر نفتی، پتروشیمی و بنادر تخصصی غیرتجاری فعالیت داشتند و بدین ترتیب حجم ۳۰۰ میلیون تن جابه‌جایی کالا از طریق دریا محقق شده است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره میزان واردات، صادرات و حجم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر گفت: در بخش واردات و صادرات کالا تا این لحظه ۱۵۰ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته‌ایم که تحت مالکیت و مدیریت سازمان بنادر است.

محمد راستاد افزود: به همین میزان هم بنادر نفتی، پتروشیمی و بنادر تخصصی غیرتجاری فعالیت داشتند و بدین ترتیب حجم ۳۰۰ میلیون تن جابه‌جایی کالا از طریق دریا محقق شده است.

راستاد گفت: بهترین رشد در زمینه حمل‌ونقل کانتینری را داشته‌ایم که رقمی بالغ بر ۱۶ درصد بوده است و در همین بندر شهید رجایی ۲.۵ میلیون TEU رشد داشته‌ایم.

وی افزود: از اقدامات مهمی که سازمان بنادر و دریانوردی در دستورکار دارد، افزایش سهم خود از حمل‌ونقل دریایی منطقه است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: افزایش رقابت‌پذیری بنادر، ایجاد زیرساخت‌های مناسب تردد بنادر از اهداف در این حوزه است.

راستاد اظهار کرد: تجهیز بنادر تجاری کشور و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای روبناها و راهبری بنادر تجاری کشور از دیگر اهداف و برنامه‌ها در این حوزه است.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به هندوستان توضیح داد: ارتقای همکاری‌های دریایی و بندری در این حوزه در دستورکار قرار گرفت. دراین‌باره یک تفاهم‌نامه بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل‌ونقل هندوستان با تأکید بر ضرورت نهایی شدن قرارداد راهبردی موقت پایانه شماره یک بندر چابهار توسط شرکت هندی منعقد شد؛ این قرارداد در حد زیادی نهایی شده و آماده انعقاد بین طرفین است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اسکله تجاری جزیره نگین در بوشهر گفت: این اسکله توسط سرمایه‌گذار خصوصی ایجاد شده است که مراحل نهایی تکمیل را می‌گذارند. در قالب این پروژه قرار بود لایروبی پای اسکله انجام شود که در حال حاضر پیمانکار این پروژه انتخاب شده است.

راستاد گفت: ‌در حال تجهیز کارگاه هستیم و امیدواریم تا چند ماه آینده اولین اسکله جزیره نگین افتتاح شود.

وی درباره هزینه و میزان لایروبی در جزیره نگین گفت: یک میلیون مترمکعب لایروبی پای اسکله در جزیره نگین انجام شد که ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ در سفر رئیس‌جمهور که تا چند روز آینده به هرمزگان انجام می‌شود، عملیات اجرایی پایانه ۳ بندر شهید رجایی کلید می‌خورد. اعتبار این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان و مدت اجرا ۳ سال است تا ظرفیت بندر شهید رجایی به ۸ میلیون TEU افزایش یابد.

وی افزود: در کنار آن بازدید از مراحل تجهیز پایانه شماره ۲ کانتینری بندر شهید رجایی در سفر رئیس‌جمهور انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: جرثقیل‌های دروازه‌ای در حال مونتاژ و نصب است که با تکمیل آنها پایانه شماره ۲ بندر شهید رجایی از نظر ظرفیت و تجهیزات تکمیل می‌شود.

وی درباره ارتباطات دریایی و بندری با قطر اضافه کرد: به‌تازگی سفری به کشور قطر داشتیم و با مدیرعامل سازمان بنادر این کشور دیداری برگزار شد؛ مفاد تفاهم‌نامه همکاری‌های دریایی و بندری به طرف قطری پیشنهاد شد. در نیمه اسفند امسال مدیرعامل سازمان بنادر قطر به ایران خواهد آمد که معاون وزیر حمل‌ونقل قطر نیز وی را همراهی خواهد کرد. آنها دیداری از بنادر امام خمینی(ره)، بوشهر و بندرعباس خواهند داشت و در قالب این سفر همکاری‌های دو طرف بررسی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 23713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =