تجارت ۵۸۵ میلیون دلاری در ده ماهه اول سال جاری با آفریقا

مسئول میز آفریقا در سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: حجم تجارت ایران و آفریقا در ۱۰ ماه سال ۹۶ حدود ۷۶۳ میلیون دلار بوده که از این میزان۵۸۵ میلیون دلار صادرات ایران به آفریقا و ۲۴۵ میلیون دلار شامل واردات ایران از قاره آفریقا بوده است

 مسئول میز آفریقا در سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: حجم تجارت ایران و آفریقا در 10 ماه سال 96 حدود 763 میلیون دلار بوده که از این میزان585 میلیون دلار صادرات ایران به آفریقا و 245 میلیون دلار شامل واردات ایران از قاره آفریقا بوده است، طبق اعلام مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت، عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل بوتان مایع 98 میلیون دلار، محصولات از آهن و فولاد 73 میلیون دلار، قیر 56 میلیون دلار، پروپان مایع 34 میلیون دلار، متانول 20 میلیون دلار و سیمان 12 میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات ایران به آفریقا حدود 23 درصد ارزشی  و 18 درصد رشد وزنی داشته است.

مسئول گروه  آفریقا در سازمان توسعه تجارت در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: بیشترین صادرات ما در ده ماهه اول سال جاری، به مصر، کنیا، سودان، آفریقای جنوبی، موزامبیک، تانزانیا و نیجریه بوده است.

سیدعباس باقری در ادامه  ترکیب کالایی صادرات به آفریقا را تشریح کرد و گفت: بوتان مایع، محصولات نیمه تمام فولادی و آهنی و شمش، قیرنفت، پروپان، متانول، سیمان سفید، اوره، انواع کفپوش ها و مصنوعات ریخته گری ازعمده اقلام صادراتی به آفریقا بوده است.

 وی بیان کرد: در مجموع در ده ماهه اول سال جاری 585 میلیون دلار صادرات به آفریقا داشته ایم و پیش بینی می شود با برداشته شدن موانع بانکی این رقم افزایش یابد

باقری گفت: عمده ترین مشکل توسعه تجاری و اقتصادی با آفریقا مشکلات بانکی است؛ متاسفانه بانک های آفریقایی تحت تاثیر بانک های اروپایی و امریکایی در مسیر ارتباطات بانکی آن طور که باید همکاری نمی کنند و این مساله باعث کندی رشد در تعاملات تجاری فی مابین است.

مسئول میز آفریقا در سازمان توسعه تجارت در ادامه به موضوع بعد مسافت و مشکلات حمل و نقل کالا به آفریقا پرداخت و گفت: هزینه های حمل و نقل موضوع دیگری است که به مشکلات موجود بر سر تعاملات تجاری با حوزه آفریقا اضافه می شود.

باقری به حضور رقبای قدرتمندی چون چین، ترکیه، عربستان و هند در این حوزه اشاره کرد و گفت: این کشورها به نسبت ایران در حوزه تجارت با آفریقا فعالیت بهتری دارند و در نتیجه سهم بیشتری از تجارت با این قاره را به خود اختصاص می دهند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از سایت سازمان توسعه تجارت، تدوین طرح راهبردی توسعه صادرات ایران به آفریقا، تشکیل مستمر جلسات کارشناسی کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا، تصویب بسته 6 ماده‌ای حمایت از توسعه صادرات به قاره آفریقا در دی ماه امسال از جمله اقدامات به عمل آمده طی سه سال گذشته برای توسعه تجارت به آفریقا بوده است.

همچنین برگزاری نمایشگاههای اختصاصی ایران در کنیا، تونس و نیجریه و مشارکت در نمایشگاههای بین المللی کشورهای افریقای جنوبی، اتیوپی،سنگال، ساحل عاج، نیجریه، غنا و کنیا و الجزایر را از دیگر اقدامات سازمان توسعه تجارت برای تسهیل و کمک به تجارت با این قاره، می‌توان عنوان کرد.

 به گفته مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت تعیین چشم انداز افزایش سالانه 20 درصدی صادرات به قاره افریقا بر اساس برنامه‌های کلان کشور در گرو پیگیری راه اندازی خطوط حمل و نقل دریایی به بنادر آفریقایی و یا اعطای تسهیلات حمل دریایی، پیگیری تاسیس مراکز تجاری و بازاریابی محصولات ایرانی در آفریقا از جمله برنامه‌ها و چشم‌اندازهای تجارت به آفریقا است.

  به گزارش اگزیم نیوز بعد از تحریم ایران در رابطه با برقراری روابط بانکی با بعضی از کشورهای هدف صادرات در قاره آفریقا مذاکراتی انجام داده است؛ طرف افریقایی نیز برای برقراری روابط بانکی اعلام آمادگی و برخی از بانک‌های این کشورها نیز برای انجام مذاکره با بانک های ایرانی ابراز تمایل کرده اند.

 

کد خبر 23754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =