سقف نرخ بیمه تسهیلات ارزی تا ۱.۵ درصد

شهرآیینی: کاهش سود تسهیلات ارزی به پنج بانک کشور اختصاص یافته که در این زمینه نرخ سود تسهیلات برای همه یکسان است ولی نرخ بیمه آن که باید تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات قرار بگیرد، براساس میزان ریسک خریدار خارجی، کشور مورد نظر و اعتبار خریدار بین نیم تا ۱.۵ درصد در نظر گرفته می شود

براساس بسته حمایت از صادرات سال 96 که اصلاحیه آن نیز ماه گذشته ابلاغ شد، منابعی که از محل صندوق توسعه ملی به اعتبارات ارزی و اعتبارات خریدار اهدا می شود سود آن به 3.5 درصد کاهش پیدا کرده است که پیش از این 6 درصد بود.

آرش شهرآئینی معاون فنی صندوق ضمانت صادرات کشور در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه به پنج بانک این تسهیلات تخصیص یافته است عنوان کرد: از جمله بانک های برخوردار این طرح بانک کشاورزی، توسعه صادرات و پست بانک هستند که اعتبارات مورد نظر تا این زمان برای بانک های یاد شده اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه این کاهش نرخ سود تسهیلات برای همه یکسان است یادآورشد: نرخ بهره برای همه بانک های برخوردار از این طرح یکی است  ولی نرخ بیمه آن که اعتبارات باید تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات  قرار بگیرد، بر اساس میزان ریسک خریدار خارجی، کشور مورد نظر و اعتبار خریدار بین نیم تا یک و نیم درصد در نظر گرفته می شود.

عضو ارشد صندوق ضمانت صادرات کشور عنوان کرد: براساس ریسک نرخ، میزان پرداخت بیمه متفاوت می شود که در این صورت با توجه به کشور مورد نظر،  مشتری و دوره اعتبار بین نیم تا یک و نیم درصد در نظر گرفته شده که این عدد اضافه می شود به 5/3 درصد که حداکثر در بدترین حالت می شود 5 درصد و در بهترین حالت هم 4 درصد است.

شهرآیینی با اشاره به تراز مثبت صادراتی کشور در سال جاری که بیش از 45 میلیارد دلار برآورد شده و لزوم توسعه صادرات غیرنفتی، گفت: براساس لزوم توجه به صادرات غیر نفتی نرخ سود تسهیلات ارزی صادرکنندگان به ۳.۵ درصد تقلیل پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز ۱۰۳ کشور در دنیا موسسه بیمه اعتباری ایجاد کرده‌اند یادآور شد: در ایران نیز با ایجاد زیرساخت های صادراتی علاوه بر افزایش سرمایه صندوق؛ کاهش نرخ کارمزد نیز تا ۷۰ درصد صورت گرفته تا جایی که تعداد بیمه نامه ها ۹ برابر رسیده تا جایی که این صندوق  هم اکنون  ۹۹ درصد ارزش کالای صادراتی را تضمین می‌کند.

عضو ارشد صندوق ضمانت صادرات کشور درخصوص خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران در این زمینه یادآور شد: بر اساس اسم و مشخصات خریداران اطلاعات کامل مشتری، گردش مالی و دیگر اطلاعات مورد نیاز در اختیار صادرکننده قرار می گیرد و سقف اعتباری نیز مشخص می شود تا اگر بدون اسناد وصولی اقدام به صادرات شود ، این اقدام درچهار چوب سقف اعتباری خریداران خارجی و پوشش بیمه‌ای صندوق صادرات صورت گیرد.

شهرآیینی با بیان اینکه سال گذشته صندوق ضمانت صادرات ۱.۶ میلیارد دلار از صادرات کشور را تحت پوشش خود قرار داد،  خاطرنشان ساخت: نیمی از این موارد متعلق به صادرات فنی و مهندسی و باقی آن مرتبط با صادرات کالایی بود، ضمن اینکه صندوق در زمینه تسهیل دسترسی به ضمانت مالیات صادراتی نیز بسترهای لازم را فراهم کرده است.

معاون فنی صندوق ضمانت صادرات کشور افزود: پوشش نوسانات نرخ ارز یکی دیگر از اقدامات این صندوق است و شیوه فعالیت این طرح به گونه ای است که اگر تاجر گمان داشته باشد که در زمان صدور اجناس خود نرخ ارز دچار نوسان می شود می تواند آن را بیمه کند. براین اصل یکی از طرح های حمایتی این صندوق ضمانت صادرات بر این مبنا است که صادرکنندگان ضمانت نامه های این صندوق را جایگزین وثیقه کنند و در اختیار بانک ها قرار دهند، علاوه بر این پوشش ریسک صادرکنندگان از طرف متقاضیان خارجی نیز از دیگر برنامه های ضمانتی این صندوق است.

 

کد خبر 23758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =