مأموریت مهم رایزنان بازرگانی برای توسعه تجارت

در حال حاضر در ۲۱ کشور رایزن اقتصادی داریم که این کشورها جزو عمده کشورهایی هستند که در حوزه تجارت با آنها فعالیت می کنیم و بیش از ۸۰ درصد تجارت ایران با این ۲۰ کشور است

رایزن بازرگانی سابق ایران در چین و کارشناس اقتصادی با بیان این نکته که مهم ترین ماموریت رایزنان بازرگانی ایجاد ارتباطات تجاری و شناخت فضای کلان اقتصاد کشوری است که در آن مامور هستند گفت: در حال حاضر در ۲۱ کشور رایزن اقتصادی داریم که این کشورها جزو عمده کشورهایی هستند که در حوزه تجارت با آنها فعالیت می کنیم و بیش از ۸۰ درصد تجارت ایران با این ۲۰ کشوراست.

مسعود کمالی اردکانی افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت خارجه وجود دارد با تقسیم کار بین این دو نهاد اعزام رایزنان اقتصادی صورت می گیرد و حضور رایزنان بازرگانی حتی در همین ۲۰ کشور نیز در بدنه سفارت در پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری موثر هستند.

رایزن بازرگانی سابق ایران در چین گفت: مهم ترین ماموریت رایزنان بازرگانی ایجاد ارتباطات تجاری، اطلاع رسانی اقتصادی، تسهیل تجارت و شناخت فضای کلان اقتصاد کشوری است که در آن مامور هستند و همچنین منعکس کردن آن به داخل کشور می باشد.

کمالی اردکانی بیان کرد: در حال حاضر همانطور که گفته شد حدود ۲۱ رایزن اقتصادی در ۲۰ کشور مستقر هستند و بر حسب قانون می توانیم این تعداد را افزایش دهیم اما به دولیل این افزایش کمی به کندی انجام می شود.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از دلایل مربوط به محدودیت های بودجه ای می شود و دیگری بحث شایسته سالاری است و ما به دنبال افرادی هستیم که واقعا برای این کار مناسب و مفید باشند، زیرا رایزن بازرگانی یک پست سیاسی نیست و نیازمند افراد کارشناس و متخصص می باشد.

وی با بیان اینکه هر رایزنی در هر کشوری حداقل می تواند ۲ درصد تجارت کشور را افزایش دهد، تصریح کرد: کار رایزن اقتصادی به عنوان یک همکار برای شرکت های تجاری و اقتصادی نیست، بلکه یک دیده بان تجاری برای کشور است و باید اطلاعات را از کشوری که در آن مستقر است به دست بیاورد و به داخل کشور منعکس کند.

رایزن بازرگانی سابق ایران در چین توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵۰۰ گزارش از رایزنان اقتصادی در خصوص پتانسیل های موجود در بازارهای خارجی دریافت کردیم که این گزارش ها بر روی وب سایت ها قرار می گیرد یا به انجمن ها و اتحادیه داده می شود، اما همیشه بازخوردهای مثبت وجود ندارد و همه شرکت ها علاقمند به فعالیت در همه این بازارها نیستند.

کمالی اردکانی گفت: رایزن های مستقر در بازارهای خارجی معمولا سالی دو تا سه بار همایش های معرفی ظرفیت های اقتصادی و بازرگانی ایران را در آن کشور با کمک اتاق های بازرگانی، انجمن ها و نهادهای بازرگانی کشور مربوطه برگزار می کنند که در آن تصویری از ایران معرفی می شود.

وی تصریح کرد: در این همایش ها هم ظرفیت های تجاری و هم ظرفیت های سرمایه گذاری معرفی می شوند و رایزنان با تبادل اطلاعات در همایش ها، فرصت ها را به کشورهای مختلف ارائه می کنند.

کد خبر 23760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =