استارت حذف دلار از مبادلات تجاری

سیف با ارسال نامه ای به وزیر صمت از وی خواسته تا مقدمات حذف دلار از مبادلات تجاری از طریق توقف ثبت سفارش از طریق این ارز فراهم شود

رییس کل بانک مرکزی با ارسال نامه ای به وزیر صمت از وی خواسته تا ثبت سفارشات معاملات تجاری بر مبنای دلار را از طریق سامانه ثبتارش حذف کند و اعلام کرده سیاست دولت حذف کامل دلار از گردونه مبادلاتی کشور است. به گزارش اگزیم نیوز بر اساس منابع خبری ولی الله سیف با اشاره به این نکته که همچنان امکان ثبت‌سفارش واردات کالا با دلار آمریکا در سامانه سازمان توسعه تجارت فراهم است، در حالی که سیاست دولت حذف دلار از مبادلات است می گوید: حسب اطلاعات واصله همچنان امکان ثبت سفارش واردات کالا با ارز دلار آمریکا در سامانه‌های سازمان توسعه تجارت مهیا بوده و درصد قابل توجهی از مجموع ثبت سفارش‌های انجام‌شده با این ارز صادر شده است.

در این نامه آمده است: در حالی‌که به علت تداوم تحریم‌های اولیه ایالات متحده آمریکا دسترسی شبکه بانکی کشور به سیستم‌های دلاری به طور کامل قطع است، ثبت سفارش کالا با دلار آمریکا به مفهوم استفاده از شبکه صرافی به منظور تأمین مالی واردات است. این شرایط از یک سو سبب افزایش تقاضای دلار آمریکا در صرافی‌ها شده و از سوی دیگر در تناقض فاحش با تأکیدات مقام ریاست‌جمهوری مبنی بر انتقال گردش مالی تجارت کشور از صرافی به شبکه بانکی کشور است.

در ادامه این نامه آمده است: با توجه به توضیحات یادشده و نظر به اینکه سیاست ارزی کشور رویکرد حذف کامل دلار را در نظر دارد، لذا خواهشمند است دستور فرمایند به قید فوریت از صدور ثبت سفارش بر اساس دلار آمریکا ممانعت به عمل آورند.

در این رابطه عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اقدام بانک مرکزی در ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا در ثبت سفارش در واقع در راستای تضعیف این ارز در کشور است.

سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت دلار آمریکا در ثبت سفارش گفت: این حرکت بانک مرکزی در جهت کنترل بازار ارز به  خصوص دلار است که  اخیرا افزایش بی رویه داشته است، جز این موضوع ممنوعیت دلار در ثبت سفارش توجیه دیگری ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته  اقدام بانک مرکزی باید مبتنی بر برنامه مدون باشد تا برای تجار و واردکنندگان مشکلی به وجود نیاورد با این حال تصمیم بانک مرکزی برای ممنوعیت دلار آمریکا در ثبت سفارش حرکت مثبت و رو به جلو برای تضعیف این ارز در داخل کشور و جایگزینی ارز کشورهای دیگر است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: این اقدام می تواند فرصت جایگزینی ارز کشورهایی که با آنها بیشترین مبادلات را داریم فراهم کند به طور مثال می توان با کشورهای چین، ترکیه، روسیه، هند و کشورهای دیگر که آمادگی معامله با ارز خود را دارند، تجارت کرد.

وی تاکید کرد: با این حال باید بانک مرکزی و دولت برای جایگزینی دلار در مبادلات ارزی از تجار حمایت و تسهیلاتی برای آنها در نظر بگیرد تا مشکلات پر پیچ و خم مبادلات پولی و بانکی پیش روی واردکنندگان قرار نگیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر انتظار می رود که بانک مرکزی راه کارهای لازم برای خروج از بن بست های احتمالی در راستای ممنوعیت دلار آمریکا از ثبت سفارش را پیش بینی و به کار گیرد.

در این رابطه رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید: نقل و انتقالات پولی اگرچه نسبت به گذشته کمی روان تر شده است، اما هنوز هم جاده نقل و انتقالات و گشایش های مالی، با دست اندازهای زیادی مواجه است. اصولا اینکه تصور شود پس از برجام تمامی مشکلات بانکی ایران با دنیا بر سر نقل و انتقالات پول صد در صد حل شده، درست نیست.

رضا کامی افزود: درحال حاضر این مشکل در سیستم بانکی برخی از کشورها که مبنای محاسباتشان را دلار قرار می دهند وجود دارد ولی در کشورهای حوزه اروپا که مبنای محاسبات یورو است، چنین مشکلی وجود ندارد و به راحتی فعالان اقتصادی می توانند مبادلات داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز نقل و انتقال ارز از طریق صرافی ها انجام می شده، گفت: غالب تجارت خارجی ما از زمان تحریم ها تا کنون از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود. بدین ترتیب این روش هزینه هایی به مراتب بالاتر از سیستم بانکی دارد. حتی در برخی موارد ما با یک ارز سوم معاملات را انجام می دهیم که بخش هنگفتی از مبادلات صرف کارمزد و هزینه تفاوت تبدیل ارزها به ارز مورد معامله دو کشور می شود.

به گفته وی البته در برخی کشورها همچون ترکیه که پول ملی کشورهای خود ارتباطات ارزی صورت می گیرد بخش عظیمی از مشکلات رفع شده و نقل و انتقالات به راحتی انجام می شود.

کامی درباره مزیت‌های چنین پیمانی بر مبادلات بانکی گفت: پیمان های پولی کاهش هزینه‌های بانکی را در پی خواهد داشت. از آنجا که تبادلات ارزی و کارمزد های مربوط حذف می‌شود و اثرات منفی ارزهای دیگر از مبادلات تجاری دو کشور از بین می‌رود که اغلب در نوسان هستند درنتیجه به نفع اقتصاد ما خواهد بود.

کد خبر 23771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =