دور جدید التهاب زدایی از بازار ارز

سیف از ادامه رصد تراکنش های مشکوک بانکی برای برخورد با فعالیت های سوداگرانه در بازار ارز خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی از ادامه رصد تراکنش های مشکوک بانکی برای برخورد با فعالیت های سوداگرانه در بازار ارز خبر داد. ولی الله سیف در خصوص یکسان سازی نرخ ارز گفت: برای یکسان سازی نرخ ارز نیازمند پیش نیاز و مقدماتی هستیم که این مهم باید عملیاتی شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اینکه تخصیص ارز مبادله ای در حال محدود شدن است اقدامی در راستای یکسان سازی نرخ ارز محسوب می شود البته بانک مرکزی در راستای انجام این مهم به موضوعات دیگر مانند ارتقای روابط بانکی در سطح بین المللی توجه می کند تا امکان دسترسی به منابع مالی و تسهیل مبادلات در سطح بین المللی بیشتر تسهیل شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز قیمت ارز که به مرز 5 هزار تومان نزدیک شده بود با ارایه بسته پیشنهادی دولت و بانک مرکزی توانست از میانه راه بحران بازگردد به طوریکه در کمتر از یک هفته رقمی در حدود 500 تومان از ارزش حبابی دلار در بازار ارز کاسته شد. به این ترتیب قیمت هر دلار آمریکا در روز پنجشنبه با افت هفتگی 6/ 0 درصدی به نرخ 4464 تومان معامله شد.

فشار عرضه سنگین و تعیین نرخ دلار از سوی صرافی‌ بانک‌ها و دستگیری دلالان ارزی با تقویت احتیاط افت 5 درصدی نرخ دلار را طی 5 روز معاملاتی تا زیر سطح 4500 تومانی رقم زد. اما با افت دلار به کانال 4400 تومانی، شناسایی کف قیمتی از سوی معامله‌گران و افزایش نرخ دلار در مناطق مرزی در کنار بالاتر بودن نرخ حواله‌ای درهم با تقویت سمت تقاضا روند نزولی دلار را به شدت کاهش داد.

در این رابطه سیف تصریح کرد: بانک مرکزی و وزارت امور خارجه هماهنگی داشته اند تا روابط بانکی کشور در سطح بین المللی ارتقا یابد و در این زمینه تلاش های انجام شده و ادامه خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: رصد تراکنش های مشکوک بانکی ادامه خواهد داشت تا از فعالیت های سوداگرانه در بازار ارز جلوگیری شود همچنین با وزرات کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه های ذی ربط هماهنگی ها انجام شده است تا بصورت جدی با فعالیت های سوداگرانه در بازار ارز برخورد شود.

در این بین کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز معتقدند بانک مرکزی باید شرایط موجود را تا خروج کامل تقاضای سفته بازی از بازار ادامه دهد. به عقیده آنها آنچه در عمل اتفاق افتاده حضور مجدد دلالان و سفته بازان در بازار است که البته بانک مرکزی با تشخیص این واقعیت اقدامات مناسبی را برای کاهش ریسک های کوتاه مدت در پیش گرفت با این حال باید اقدامات بلندمدتی نیز از سوی این نهاد در پیش گرفته شود. به عقیده کارشناسان اگر زمینه های هدایت نقدینگی به سمت تولید فراهم نشور بازارها همچنان درگیر سونامی نقدینگی خواهند بود.

کد خبر 23773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =