رشد ۲۶ درصدی صادرات در ماه دهم ۹۶

محمد لاهوتی: به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات از رشد ٢٦ درصدی برخوردار بود و با توجه به اینکه انتظار می رود اثرات افزایش نرخ ارز تا دو تا سه ماه دیگر وجود داشته باشد؛ بنابراین به نظر می رسد که صادرات تا پایان سال افزایش مناسبی را داشته و از هدفگذاری اندکی عبور کند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز محمد لاهوتی در نشست خبری صبح امروز کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات از رشد ٢٦ درصدی برخوردار بود و با توجه به اینکه انتظار می رود اثرات افزایش نرخ ارز تا دو تا سه ماه دیگر وجود داشته باشد؛ بنابراین به نظر می رسد که صادرات تا پایان سال افزایش مناسبی را داشته و از هدفگذاری اندکی عبور کند.

 وی افزود: در سال 96 شاهد تغییر قوانین و مقررات خلاف میل فعالان اقتصادی بودیم؛ خبری از انتشار آمارهای صادراتی 11 ماهه در سایت گمرگ نیست، حال آنکه گمرک با راه اندازی سامانه برخط، به آمارهای تجارت خارجی دسترسی دارد اما کماکان این آمار با تاخیر اعلام می شود. در حالی که آمار تجاری گمرک به روز نمی شود بعضا آمار تجاری اعلام نشده را از طریق برخی دوستان می شنویم، امیدواریم گمرک اطلاعات و آمار تجاری را مانند پنجره واحد به روز کند.

لاهوتی اعلام کرد: آمار ده ماهه حوزه صادرات حکایت از رشد 26 درصدی نسبت به نه ماهه اول سال جاری داشته است.

لاهوتی درادامه با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از  واردات کشور را کالاهای سرمایه ای و واسطه ای تشکیل می دهند، گفت: ترکیب واردات حکایت از آن دارد که واحدهای تولیدی گام در مسیر افزایش تولید برداشته اند و ایجاد اشتغال دارند، ضمن اینکه طرف های تجاری ایران نیز با تنوع بیشتری مواجه شده و ورود کشورهای صنعتی پیشرفته نظیر آلمان به جمع کشورهای هدف وارداتی ایران حکایت از واردات کالا با ارزش بالاتری به کشور دارد که بیشتر آن کالاهای واسطه ای و سرمایه ای مورد نیاز تولید است.

وی افزود: میانگین قیمت هر تن کالای وارداتی به ۱۴۰۴ دلار رسیده که نشان دهنده افزایش کیفیت کالاهای  وارداتی است، ضمن اینکه صادرات در بخش های غیرنفتی و کالاهای غیرنفتی مربوط به نفت سه درصد رشد پیدا کرده به نحوی که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ۴۷ درصد و پتروشیمی ۵۳ درصد بوده در حالی که در ۱۰ ماهه  ابتدای امسال این سهم به صورت مساوی ۵۰ درصد بوده است و در عین حال ارزش هر تن کالای صادراتی به ۳۶۰  دلار رسیده است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه افغانستان به جمع ۵ کشور طرف صادراتی ایران بازگشته است گفت: این کشور جای هند را گرفته است و با توجه به ضوابط سیاسی بسیار مناسبی که میان ایران با آن وجود دارد افغانستان به یکی از بازارهای مهم ایران بعد از عراق تبدیل شده است. اگرچه نباید از بازارهای دیگر نیز غافل شد و همزمان با تنوع بازار به حفظ بازارهای موجود نیز تکیه کرد.

لاهوتی ادامه داد: تا پایان امسال میزان صادرات غیرنفتی با توجه به اتفاقاتی که در حوزه ارز رخ داده اندکی افزایش خواهد یافت و شاید کمی بالاتر از هدفگذاری های صورت گرفته قرار گیرد. این در شر ایطی است که در ۱۰ ماهه نسبت به ۹ ماهه صادرات کشور ۲۶ درصد رشد داشته است که این افزایش به بالا رفتن نرخ ارز برمی گردد که قدرت حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و چانه زنی آنها را بهبود بخشیده است.

وی ادامه داد: در ماه های آینده ممکن است این رشد باقی نماند اگرچه بین دو تا سه ماه رشد صادرات غیرنفتی ناشی از افزایش قیمت ارز را تجربه خواهیم کرد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت صادرات به بازار عراق ۵.۵ درصد رشد داشته است، گفت: تجارت با عراق اکنون شرایط بهتری دارد و این در حالی است که محدودیت ها و موانعی که به لحاظ سیاسی از سوی عراق بر صادرات کالای ایران سایه افکنده باید از نقطه نظر سیاسی و دیپلماسی وزارت خارجه حل و فصل شود.

لاهوتی در ادامه با بیان اینکه در وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی شکل گرفته، خاطرنشان کرد: امیدواریم ضعف در دیپلماسی اقتصادی که در دوره های گذشته با کشورهای همچون عراق و افغانستان وجود داشته با ایجاد معاونت اقتصادی بهتر شود. ضمن اینکه روابط تجاری نیز باید دو سویه باشد

وی ادامه داد: تا زمانی که تراز تجاری به نفع ایران باشد طرف مقابل به دنبال این است که امتیاز بیشتری بگیرد اما به طور قطع انعقاد قراردادهای تعرفه ترجیحی می تواند یاری رسان تجارت باشد.

لاهوتی ادامه داد: اگر واردات کم شود و صادرات افزایش یابد خوشحالی بابت تراز تجاری وجود ندارد به خصوص اینکه ۸۵ درصد واردات کشور را کالاهای سرمایه ای و واسطه ای و ۱۵ درصد دیگر را کالاهای مصرفی در اختیار دارد  که اگر تجارت کم شود مشکل ساز خواهد بود حتی اگر تراز تجاری مثبت باشد

وی ادامه داد: ایران باید سهم خود را از تجارت جهانی افزایش دهد و بر این نکته تاکید کند تجارت خارجی یک جاده دو طرفه است و اگر بخواهیم تنها بر صادرات آن تمرکز کنیم و واردات را مدیریت نکنیم تجارت با مشکل مواجه خواهد شد

 

 

کد خبر 23780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =