استفاده از یورو به جای دلار در مبادلات تجاری

طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده، مشخص شد که در بازه زمانی ۵ ساله افزایش ارزش یورو ۲.۴ برابر بوده اما دلار بالغ بر ۳.۸ برابر افزایش ارزش پیدا کرده است

حذف ثبت سفارش واردات محصول از کشورهای خارجی بر پایه دلار تصمیمی است که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است. به عقیده کارشناسان تحریم های یک جانبه و چندجانبه ایالات متحده و محدودیت های گاه و بیگاه این کشور روی مراودات دلاری کشورمان در سال های اخیر باعث شد تا دولت به فکر جایگزین این ارز با پول های دیگر جهانروا شود به طوریکه در حال حاضر یورو، یوآن و ارزهای اروپایی می توانند جایگزین های مناسبی باشند.

با این حال استفاده از ارزهای دوطرف با کشورهای طرف تجاری نیز از جمله راه حل هایی است که تجار پیشنهاد می دهند نظیر آنچه در ارتباط با روسیه و یا ترکیه در پیش گرفته است. به این ترتیب طبق نامه ای که سیف رییس کل بانک مرکزی اخیرا به شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت نوشته از وی خواسته تا هرگونه ثبت سفارش بر پایه دلار متوقف شود. در این بین برخی تجار از این طرح انتقاد کرده اند و در مقابل برخی موافقند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره ضمن تاکید بر این نکته که حذف دلار آمریکا از معاملات به نفع تجار است می گوید: با این بخشنامه بانک مرکزی، نگرانی برای قراردادهای گذشته وجود ندارد و آن قراردادهایی که در گذشته ثبت شده اند با همان شرایط دلار به معامله خود ادامه می دهند.

معصومه آقاپورعلی‌شاهی با بیان اینکه بخشنامه بانک مرکزی برای قراردادهای جدید است، ادامه داد: پیش از بخشنامه ممنوعیت دلار آمریکا در ثبت سفارش، در گفت‌وگویی اعلام کرده بودم که یکی از راه های کوتاه برون رفت از فارکس دلار این است که در قراردادها از ارز یورو استفاده کنیم.

نماینده مردم شبستردر مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه انجام تجارت به یورو به چند علت باید صورت گیرد، گفت: طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده، مشخص شد که در بازه زمانی 5 ساله افزایش ارزش یورو 2.4 برابر بوده اما دلار بالغ بر 3.8 برابر افزایش ارزش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: همچنین یورو ، ارز  حوزه اتحادیه اروپا است و کمتر دچار سیاست زدگی می شود اما دلار زیر نظر آمریکا است و این کشور هر زمان بخواهد با نحوه عرضه ارز در ایران می تواند برای اقتصادی ایران بحران آفرینی کند.

آقاپورعلی‌شاهی با تاکید براینکه بهترین سیاست این است که از حوزه دلار خارج شویم، اظهارداشت: باید معاملاتمان را با یورو انجام دهیم و خواه ناخواه ورود ارز کشور به یورو قاعدتا کار را برای ما راحت تر از تبدیل آن به دلا خواهد بود و یکی از حلقه های تبدیل یورو به دلار در معاملات حذف می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ممنوعیت دلار آمریکا از ثبت سفارش بهترین کار انجام شده بود، گفت: قراردادهای گذشته که بادلار بوده است به قوت خود باقی می ماند، در قراردادهای جدید ممکن است تجار در لحظه اول با کمی تنش رو به رو شوند اما  از آنجایی که همه معاملات با اروپا است و واحد پول اروپا یورو است این تنش ها بر طرف می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ممنوعیت دلار آمریکا در ثبت سفارش به مرور زمان به نفع تجار است و آنها را از طوفان زدگی نجات می دهیم.

 

کد خبر 23786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =