حذف پلکانی دلار از مبادلات تجاری

ایرج ندیمی: حذف یکباره دلار از اقتصادی که سال ها با دلار کار کرده است، مشکل زاست و باید این اقدام به صورت تدریجی صورت گیرد

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: حذف یکباره دلار از اقتصادی که سال ها با دلار کار کرده است، مشکل زاست و باید این اقدام به صورت تدریجی صورت گیرد. ایرج ندیمی افزود: ارزهای هدف از سویی و نوع تبادل از دیگر سو می تواند برای دست اندرکاران مشکلاتی به همراه داشته باشد.

وی به نقش محاسباتی دلار در اقتصاد کشورمان اشاره کرد و افزود: وابستگی کاملی به دلار نداریم و حتی در برخی جاها ضمن وابستگی به دلار ضرر داده ایم. ندیمی ادامه داد: دلار بین پول های کم نوسان تعریف شده است اما به جهت وابستگی کم به دلار، ممکن است مشکلات دیگر ارزها برای دلار نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در اینگونه تصمیمات، مباحث تبعاتی نیز دیده شده است، افزود: مسائلی که در آثار اقتصادی و سیاسی اثر می گذارد، در نظر گرفته شده است.

ندیمی گفت: حذف دلار مبحثی جدید نیست و در مجلس نیز مطرح شده است که در رابطه با آن، طرح تهیه شده و ۷ ماده از آن قابل اجراست و سال ها درباره جانشینی دلار صحبت می شود. وی با اعلام اینکه تدابیری برای فعالان اقتصادی خارج از مرزها نیز اندیشیده شده است، گفت: کسانیکه در مقابل عمل انجام شده قرار گیرند، مطمئنا [از سوی دولت حمایت خواهند شد].

ندیمی افزود: اصل واردات با حذف دلار ضربه نمی خورد؛ چراکه مبادی ورودی عموما بر مبنای یورو هستند و کمتر با دلار امریکا کار می کنیم. وی با بیان اینکه رویه عادی مبادله با دلار تعدیل خواهد شد، تصریح کرد: «به کشورهای همسایه نیز عمدتا صادر کننده هستیم ولی عمده مناسبات اقتصادی را می توانیم بر مبنای یورو تعریف کنیم.

ندیمی گفت: ارز دولتی مشکلی ایجاد نمی کند؛ چراکه دولت خود در این رابطه مدیریت خواهد کرد و نباید نگران صادرات نفت و میعانات نفتی بود. وی با این ادعا که اقتصاد بخش خصوصی سهمی کوچک در کشور دارد، افزود: دولت باید برای بخش خصوصی و تعاونی چاره اندیشی کند؛ ضمن اینکه بحث حذف دلار نیز یک شبه نیست.

کد خبر 23788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =