کمک دولت به بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام

نوبخت: برای اجرای طرح‌های نیمه تمام، از ۶۸ هزار میلیارد تومان استفاده می‌شود.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صدا و سيما، محمد باقر نوبخت در نشست کارگروه واگذاري طرح هاي نيمه تمام دولتي به بخش خصوصي در اتاق ايران افزود: برای اجرای طرح‌های نیمه تمام، ۱۵ هزار میلیارد تومان از طرف دولت، ۱۷ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، ۳۰ هزارمیلیارد تومان از منابع بانکی و ۶ هزار تا ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از آورده بخش خصوصی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار اين ­68 هزار ميليارد تومان اگر از­­45 هزار ميليارد تومان منابع دولتي براي طرح هاي حاکميتي و 13 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي اختصاصي براي طرح هاي عمراني برخوردار شويم مي توان گفت، سال آينده 126 هزار ميليارد تومان براي طرح هاي عمراني اختصاص مي يابد.
نوبخت با بيان اينکه بودجه 97 در مقايسه ديگر بودجه هاي تقديمي به مجلس 4 سياست و هدف را به صورت مصرح پيگيري مي کند که نخستين آن اصلاح ساختار براي روش بودجه ريزي است اضافه کرد: براين اساس بودجه ريزي براي 340 دستگاه براساس عملکرد و قيمت تمام شده صورت گرفت که به هدف 20 درصدي­ بودجه ريزي براين اساس رسيديم.

وي با بيان اينکه ويژگي ديگر بودجه 97 ، تمرکز بودجه به سمت استان هاست اضافه کرد: در ارتباط با سياست کاهش فقر مطلق در تبصره 14 تلاش کرديم همراه با اصلاح شيوه پرداخت يارانه ها ، اين سياست را اجرا کنيم هرچند مجلس آنگونه که مطلوب دولت در اصلاح روش پرداخت يارانه ها در سال 97 بود موافقت نکرد اما قدردان مجلس هستيم که اين اختيار را به دولت داد.

سخنگوی دولت گفت: براي اينکه به يک مطالبه و خواست عمومي مردم دست بزنيم اقدام بزرگي را براي اشتغال از طريق اصلاح قيمت حامل هاي انرژي در پيش گرفتيم­ که مجلس با هدف ما که اصلاح قيمت حامل هاي انرژي بود همراهي نکرد اما منابعي را براي اشتغال در اختيار ما قرار داد.

وي افزود: ساماندهي طرح هاي عمراني با مشارکت مردم ديگر ويژگي بودجه 97 است اگرچه يک تجربه نه چندان موفق در واگذاري سهام و­واحدهاي توليدي متعلق و مرتبط با دولت را انجام داده بوديم اما تکميل طرح هاي عمراني را بامشارکت مردم و بخش خصوصي در دستور کار قرار داديم .

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: 65 هزار طرح استاني نيمه تمام و 6 هزار طرح ملي نيمه تمام داريم که­ حتي اگر در آغاز يک طرح جديد هم مقاومت کنيم براي اتمام و اجراي مجموع 71 هزار طرح نيمه تمام کار بسيار سختي پيش رو داريم .

نوبخت با بيان اينکه تبصره 19 بودجه براي اجراي اين طرح ها پيش بيني شده است گفت: در تدوين تبصره 19 از دانش و ديدگاه هاي بخش غير دولتي يا همان بخش خصوصي استفاده کرده ايم.

نوبخت با اشاره به اينکه 400 هزار تا 500 هزار ميليارد تومان طرح ناتمام وجود دارد گفت: برخي از اين طرح ها را به علت ماهيت وجودي آن بايد دولت اجرا کند و قابل واگذاري نيست زيرا نمي توان بخش خصوصي را در زيان هاي طرح هاي نيمه تمام شريک کرد، اما در بقيه طرح ها که ارزش افزوده دارد و­ منافع بخش خصوصي نيز­ درآن قابل تامين و تعريف است بخش خصوصي مي تواند ورود و طرح ها را تکميل کند.

سخنکوی دولت افزود: در بودجه 97 پيش بيني ما اين است که 4 هزار ميليارد تومان طرح ناتمام از طريق واگذاري قابل تکميل است و­14 هزار طرح را مي توان با مشارکت بخش خصوصي و دولت تکميل کرد.

نوبخت با بيان اينکه حتي براي تامين بار­ مالي سهم بخش خصوصي در اجراي طرح هاي نيمه تمام از طريق نظام مالي و صندوق توسعه ملي نيز­ پيش بيني هاي لازم صورت گرفته است، گفت: پيش بيني ما اين است که سال آينده حداقل 15 ميليارد دلار به منابع صندوق توسعه ملي افزوده مي شود، يعني 2 ميليون­ و 410 هزار بشکه نفت و فرآورده ها را با قيمت ميانگين 55 دلار براي هر بشکه در365 روز سال حساب کنيم، 50 ميليارد دلار درآمد نفتي خواهيم داشت که اگر 32 درصد آن به صندوق توسعه ملي برود، 15 ميليارد دلار مي شود که­ دولت حق ندارد قانوناً يک ريال و يک سنت از آن را­ استفاده کند مگر در بخش محدود و معدودي آن هم براي طرح هاي عمراني،­ والا بخش خصوصي مي تواند از همه مبالغ اين صندوق استفاده کند.

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش ما براين بوده است که قوانين و مقررات را در اجراي طرح هاي نيمه تمام با نظر بخش خصوصي تنظيم کنيم، طوري که اين طرح ها براي بخش خصوصي سودآور باشد.

نوبخت افزود: اگر مجلس قانون نهايي بودجه را هر چه زودتر در اختيار ما قرار دهد برنامه ريزي کرديم که قبل از پايان سال و يا در اولين روزهاي سال 97 ضوابط و آيين نامه هاي اجرايي را به دولت بدهيم، مصوبه آن را بگيريم و کار را آغاز کنيم.

سخنگوی دولت گفت: از اتاق بازرگاني تشکر مي کنم که بستر واگذاري طرح هاي نيمه تمام را به بخش خصوصي فراهم کرد ضمن اينکه فکر مي کنم اتاق بازرگاني در اين مرحله تاريخي در رسالت توسعه کشور بخوبي در حال اجراي ماموريت است.
 

لزوم همکاري لايه هاي اجرايي در استان ها با فعالان بخش خصوصي

دبير کارگروه واگذاري طرح هاي­ نيمه تمام به بخش خصوصي اتاق بازرگاني ايران گفت: لايه هاي اجرايي در استان ها بايد با فعالان بخش خصوصي همکاري بيشتري داشته باشند و فضاي واگذاري به بخش خصوصي را در اختيار سرمايه گذاران قرار دهند.
نيما امينيان در نشست اين کارگروه درباره­ طرح هاي نيمه تمام و سهم بخش خصوصي، افزود: از سال 94 تا 96 همه ­­­فعالان بخش خصوصي سعي کردند بر روي ماده 27 ديدگاه هاي خود را اعلام کنند تا قبل از سال 96 اين ديدگاه ها به شوراي اقتصاد رفت و مسائل مدنظر بخش خصوصي تاييد نشد.
وي ادامه داد: بخش خصوصي درباره طرح هاي­­­ نيمه تمام فعاليت هاي مختلفي از جمله واگذاري، مشارکت و سرمايه گذاري هايي انجام داده، اما واقعيت اينجاست که بخش خصوصي ما در حوزه ساخت و ساز قبلا پيمانکار بوده و اينطور يادگرفته که بودجه اي را اعلام و بعد کارفرما مناقصه برگزار کند و در نهايت کارها انجام شود. ما به دنبال تغيير فضاي پيمانکاري هستيم و بخش خصوصي بايد از اين فضا خارج شده و به عنوان توسعه گر در اقتصاد نقش ايفا کرد.
دبير کارگروه واگذاري طرح هاي­­­ نيمه تمام به بخش خصوصي اتاق بازرگاني ايران گفت: دوران گذار از اقتصاد دولتي به بخش خصوصي بحث مثبتي است، اما اين امر در گرو عملياتي و اجرايي شدن اين دستورالعمل است و بايد فضا را براي انجام حداقل ها توسط بخش خصوصي باز بگذاريم.
امينيان در خصوص اينکه در شرايط فعلي بخش خصوصي تمايلي براي ورود به طرح هاي­ نيمه دارد يا خير، اظهار داشت: اگرچه بخش خصوصي ناگزير به ورود به اين مسير است، اما در اين راه منافعي نيز براي اين بخش وجود دارد، زيرا اين مسير مربوط به پيشرفت و توسعه اقتصاد کشورمان است و همچنين روشي است که کشورهاي توسعه يافته آن را انجام داده اند و آثار مثبتي را براي آنها در پي داشته است.
وي ادامه داد: در حال حاضر 30 هزار پيمانکار با رتبه هاي متفاوت در حوزه هاي مختلف فعاليتي در کشور داريم که به عقيده بنده به نفعشان است که در اين حوزه ورود پيدا کنند و فعاليت هاي مربوط به حوزه کاري و تجربه هايشان را انجام دهند.
امينيان گفت: در لايه کلان اتاق بازرگاني و سازمان برنامه و بودجه تعامل بسيار خوبي دارند، اما لايه هاي اجرايي در استان ها بايد با فعالان بخش خصوصي همکاري بيشتري داشته باشند و فضاي واگذاري به بخش خصوصي را با مدل هاي مختلف در اختيار سرمايه گذاران قرار دهند.

کد خبر 23834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =