پرداخت جایزه گردشگری از محل ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه حمایت از صادرات

تاجپور: ابهامی در پرداخت جایزه صادراتی وجود ندارد در این زمینه می توان گفت ۱۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص درنظر گرفته از سوی ریاست سازمان در حمایت از صادرات، در این مورد نیز صادق است

تاجپور: ابهامی در پرداخت جایزه صادراتی وجود ندارد در این زمینه می توان گفت 1300 میلیارد تومان تخصیص درنظر گرفته از سوی ریاست سازمان در حمایت از صادرات ، در این مورد نیز صادق است تا حدی که باید آن را اختصاص یافته فرض کنید.

پیش از این رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به ایسنا در مورد فرجام تعویق شش ساله  پرداخت جوایز صادراتی گفت: تا منابع مالی نیاید هیچ قولی نمی‌دهم.» مجتبی خسرو تاج در ادامه یادآورشد «زمانی که منابع مالی تامین شود، می‌توانیم برای پیگیری و پرداخت جایزه‌ صادراتی گردشگری قول دهیم. این اعتبار باید در بودجه لحاظ شود تا درباره‌ آن تصمیم بگیریم که فعلا در مرحله بحث هستیم و موضوع هنوز قطعی نشده است. این درحالی است که رییس سازمان توسعه تجارت سال گذشته نیز در اظهاراتی مشابه اعلام کرده بود که تنها تامین بودجه تکلیف جایزه صادرات گردشگری را تعیین می‌کند.

ولی‌الله افخمی، رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت، نیز در سال 95 در این زمینه عنوان کرد که «متاسفانه دولت با مشکلاتی مواجه است و در بسته حمایت‌های صادراتی قادر نبود ریالی به سازمان توسعه تجارت بدهد. اگر بودجه تامین شود، از امسال جوایز صادراتی گردشگری در سال ۹۴ را پرداخت می‌کنیم و این جایزه به سال‌های قبل از آن تعلق نمی‌گیرد.

اما نادره تاجپور رییس میز گردشگری سازمان توسعه تجارت در گفتگو با اگزیم نیوز در پاسخ به این سوال که ابهام پرداخت جایزه صادراتی بعد از گذشت 6 سال چه زمانی برطرف می شود، اظهار داشت: درحال حاضر بحث 1300 میلیارد تومان تخصیص درنظر گرفته شده برای حمایت از صادرات را که از سوی ریاست سازمان مطرح شده، در این زمینه نیز صادق است تا حدی که باید آن را اختصاص یافته فرض کنید.

وی در این زمینه یادآورشد: با توجه به جلسات کمیسیون گردشگری اتاق مقرر شد جهت حمایت بیشتراز این به بعد اسم جایزه صادراتی را به حمایت از صادرات تغییر دهیم که بر این اساس حضور در نمایشگاه های خارجی می تواند در این فهرست قرار بگیرد. در واقع حمایت سازمان در این بخش برای تورگردان ها می تواند در بحث تبلیغات و بازاریابی آنها به عنوان یک هیات تجاری و یا در غالب یک پاویون از سوی ایران در نمایشگاه های تخصصی گردشگری در خارج از ایران باشد.

تاجپور افزود: سازمان توسعه تجارت در تعریف جدید خود درنظر دارد به جای پرداخت جایزه صادراتی در بحث تبلیغات و بازاریابی نمایشگاه های تخصصی گردشگری در خارج از کشور به صادرکنندگان کمک کند که این امر مورد تایید صادرکنندگان و تورگردانان نیز هست.

رییس میز گردشگری سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه مسایل مربوط به گردشگری به عنوان یک موضع اصلی در شورای عالی صادرات غیر نفتی بسیار مورد توجه قرار گرفته خاطر نشان کرد: براساس مصوبه ابلاغی از سوی معاون اول رییس جمهور با این عنوان که سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت و معدن و تجارت با همکاری سازمان میراث فرهنگی با تشکیل کارگروهی باید در زمینه توسعه صنعت گردشگری اهتمام لازم را به عمل آورند که در این زمینه حمایت از صادرکنندگان و تورگردانان مورد توجه جدی است.

تاجبپور در ادامه افزود: دبیرخانه این شورا در سازمان توسعه تجارت از آنجا که گردشگری را صنعت اشتغال زایی می داند به نحوی که به توسعه پایدار نیز مرتبط است، با ارایه مشوق ها حمایت از صادرکنندگان و فعالان حوزه گردشگری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به گزارشات سازمان جهانی گردشگری یادآورشد : گردشگری سومین صنعت درآمدزا در دنیاست که هفت درصد از کل صادرات،30 درصد صادرات خدمات و 10 درصد تولید ناخالص ملی دنیا را تشکیل می‌دهد.  از حیث اشتغالزایی نیز ورود 10 گردشگر ایجاد یک فرصت شغلي در کشور مقصد را به دنبال دارد و از آنجا که ايران جزو كشورهاي برتر از نظر جاذبه های گردشگری تاريخی، اكوتوريسمی و همچنين مقصدی محبوب از نظر جاذبه‌های مذهبی به شمار می رود می تواند در این زمینه مورد استقبال صنعت گردشگری قرار گیرد.

تاجپور دربارۀ عوامل توسعه صادرات گردشگري و جایگاه این صنعت در تولید ناخاص ملی کشور اذعان داشت: برای رسیدن به هدف توسعه صادرات گردشگری می بایست منابع موجود در این صنعت تبدیل به محصول قابل ارایه به گردشگران شود که لازم است در این زمینه فرآیند تولید در صنعت گردشگری به خوبی تبیین و تبدیل به جاذبه شوند.

رییس میز گردشگری سازمان توسعه تجارت آلمان، ایتالیا و اسپانیا را از جمله کشورهای اروپایی مورد هدف جامعه تورگردانان و هتل داران عنوان کرد و افزود: برای جذب و بسط گردشگری با پیشینه تاریخی و فرهنگی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی در صدد هستیم تا گردشگران و تورهای بیشتری را برای بازدید آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان جذب کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قرار است سازمان توسعه تجارت از طریق تعامل با بخش خصوصی و دولتی، برنامه حمایت از توسعه صادرات گردشگری را تدوین و در سال آینده اجرایی كند، خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه در حوزه جذب گردشگر سلامت و مذهبی در اولویت ما هستند که در این زمینه با نگاه  محور توسعه گردشگری سعی شده جایگاه مناسبی برای گردش اقتصادی درست و جذب بیشتر گردشگر مذهبی و سلامت، تعریف شود که این امر براساس تحقق بودجه، در سال آینده اجرایی خواهد شد.

کد خبر 23854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =