عدم تأثیر کوچ ارزی بر تجارت بین الملل

مجیدرضا حریری می‌گوید ممنوعیت استفاده از ارز دلار مشکلی در تجارت خارجی ایجاد نمی‌کند و بیشتر تجارت خارجی ما با کشورهایی است که ارزی به غیر از دلار دارند

بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، از نهم اسفند امسال ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا ممنوع اعلام شد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید این ممنوعیت مشکلی در تجارت خارجی ایجاد نمی‌کند و بیشتر تجارت خارجی ما با کشورهایی است که ارزی به غیر از دلار دارند.

هنگام ابلاغ این ممنوعیت بر این نکته نیز تاکید شد که این ابلاغیه شامل درخواست‌هایی که قبل از این تاریخ مجوز هشت رقمی ثبت سفارش خود را دریافت کرده‌اند، نمی‌شود.

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در ارتباط با تاثیر این تصمیم بر واردات و امور واردکنندگان می‌گوید سیاست‌های ارزی کشور و نحوه استفاده از آن از اختیارات بانک مرکزی محسوب می‌شود.وی افزود: تاکنون مشکل مهمی از سوی واردکنندگان مطرح نشده و با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: عدم اتکا به دلار، سال‌های سال است که بحث محافل اقتصادی است و در واردات کالاهایی که از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود از دلار استفاده نمی‌شود و در سیستم ثبت سفارش نیز استفاده از دلار برای واردات با نرخ مبادله‌ای چند سالی است که ممنوعیت وجود دارد .

 

هدفگذاری خروج از اتکا به دلار در مبادلات تجاری

خسروتاج افزود: با توجه به اینکه در دو سال اخیر بخشی از کالاهای وارداتی به سمت ارز آزاد (ارز صادراتی) رفته و سهم آن در تجارت خارجی کشور افزایش یافته و در حال حاضر حداقل ۵۰ درصد است، با همان هدف خروج از اتکا به دلار در مبادلات تجاری، طبیعی بود که بانک مرکزی به دنبال چنین سیاستی در واردات کشور به خصوص در شرایط فعلی باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: اتخاذ این سیاست با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد کند. با این وجود از همکاران خواسته‌ام در تماس با محافل تجاری چنانچه توصیه‌ای یا نظری باشد دریافت و منعکس کنند .

وی تاکید کرد: سیاست ‌مذکور صرفا در امر ثبت سفارش که مربوط به واردات است، انجام می‌شود و ربطی به صادرات ندارد.

 

خریدهای ایران با ارزی به غیر از دلار است

مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق ایران و چین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، گفت:‌ در گذشته نیز ممنوعیت ثبت سفارش با دلار وجود داشته است و بیشتر مبادلات با یورو انجام می‌شده است که البته می‌تواند به مقدار بسیار جزئی هزینه‌تمام شده واردات را افزایش دهد به این دلیل که نرخ تبدیل بسیار جزئی به آن افزوده می‌شود.

وی افزود: به طور معمول خریدهای ایران از کشورهایی است که ارز آن کشور به غیر از دلار است.

حریری درباره تاثیر نوسان‌های نرخ ارز بر تولیدات صادراتی کشور نیزخاطرنشان کرد:‌ مهمترین منبع عرضه کننده ارز در اقتصادی با ساختار اقتصاد ایران که اقتصاد آزاد نیست و به طور عمده 85 درصد استحصال ارز در اقتصاد توسط دولت یا شبه‌دولتی‌ها انجام می‌شود از این منابع ارزی حدود 50 درصد درآمد نفتی و مابقی میعانات و گاز است و این شرایط نشان می‌دهد که با عرضه‌کننده انحصاری در بازار ارز مواجه هستیم.

وی افزود: تک‌نرخی شدن ارز مستلزم‌ آن است که بانک مرکزی بر تمام منابع ارزی دسترسی داشته باشد اما در شرایطی هستیم که با بسیاری از کشورهایی که فروشنده نفت به آنها هستیم قادر به بازگرداندن مستقیم ارز حاصل از صادرات نیستیم و بانک مرکزی در نقاط مختلف دنیا دارای بانک مستقل نیست.

وی افزود:‌ به همین دلیل ارز حاصل از صادرات در کشورهایی مانند چین وهندوستان به صورت تهاتر کالا انجام می‌شود.در گذشته فروش نفت به چین، ژاپن،‌ کره جنوبی یا هر کشور دیگری به طور مستقیم به حساب بانک مرکزی واریز می‌شد.بانک مرکزی نیز این ارز را به آلمان یا سایر کشورهای اروپایی برای خرید کالا یا تجهیزات مورد نیاز منتقل می کرد. اما در شرایط کنونی این دسترسی وجود ندارد در نتیجه بانک مرکزی نمی‌تواند به تک نرخی کردن ارز اقدام کند و به طور قطع قادر نخواهد بود به تقاضاهایی که در مقطع اولیه تک نرخی شدن ارز به وجود می‌اید پاسخ دهد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد:‌ لازمه تک‌نرخی شدن ارز شرایط اقتصادی پایدار و باثبات است.

کد خبر 23859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =