تاثیر جنگ تجاری بر صادرات فولاد ایران چیست؟

بهادر احرامیان: به احتمال قوی با بسته شدن بازار امریکا به روی چین و مشکل دسترسی به بازار این کشور، صادرات چین -حتی اگر به سمت ایران نیاید- به سمت بازارهایی خواهد رفت که در حال حاضر بازار ایران هستند. به این ترتیب رقابت را برای کالای ایران سخت تر می کنند

یک پای جنگ تجاری دنیا، فولاد است. ترامپ برای حفظ صنایع امریکا، تعرفه های 25 درصدی برای فولاد و 10 درصدی برای آلومینیوم اعمال کرد. اما جنگ تجاری، چه تاثیری بر صادرات فولاد ایران دارد؟ به هرحال، امریکا بزرگترین واردکننده فولاد جهان است و اگر وارداتش را محدود کند، ظرفیت فولادی که قبلا به این کشور وارد می شد، حالا به باقی کشورها خواهد رفت. کشورهایی که شاید بازار هدف ایران باشند. بهادر احرامیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیر عامل فولاد یزد  جنگ تجاری و تاثیر آن بر ایران را تحلیل کرد.

*جنگ تجاری و تعرفه های فولاد امریکا چه تاثیری بر ایران دارد؟

ایران، فولادی به امریکا صادر نمی کند. اما ممکن است این جنگ تجاری گریبان گیر ایران هم شود، به این دلیل که بازار بهم می خورد. مخصوصا در بعضی ردیف کالاها این مساله ممکن است رخ دهد. به هرحال امریکا بزرگترین وارد کننده فولاد جهان است ورق گرم و برخی لوله پروفیل و بعضی از فولادهایی که در صنعت نفت و گاز هم استفاده می شوند به این کشور وارد می شده است. از طرفی امریکا از کشورهایی واردات انجام می دهد که با ایران مراواده تجاری راحتی دارند. به طور مثال چین یکی از طرف های تجاری فولاد با امریکا بود. حالا به احتمال قوی با بسته شدن بازار امریکا به روی چین و مشکل دسترسی به بازار این کشور، صادرات چین -حتی اگر به سمت ایران نیاید- به سمت بازارهایی خواهد رفت که در حال حاضر بازار ایران هستند. به این ترتیب رقابت را برای کالای ایران سخت تر می کنند.

*بیشترین تاثیر در کدام بخش رخ خواهد داد؟

انتظار این است که در قسمت ورق و محصولات فولادی عریض، ورق های تخت و ورق های کلاف شده، این مشکل بیشتر دیده شود تا محصولاتی مانند میله گرد و تیرآهن. اما به طور کلی راجع به این اقدام ترامپ باید گفت که وضع تعرفه روی واردات آلومینیوم و فولاد اولین حرکت در این جنگ تجاری است که ترامپ قصد انجامش را داشته است. این موضوع هم بیشتر به دلیل سمبولیک بودن فولاد و آلومینیوم برای سنجیدن عکس العمل طرف های مقابلش است. این یک روندی است که تازه شروع شده و باید دید افت و خیزهای آینده چطور خواهد بود.

*خیلی کشورها به تعرفه های ترامپ واکنش نشان داده اند. طرف های مستقیم تجاری تهدید به مقابله به مثل کرده اند. اما درباره کشوری مانند ایران، برای مشکلاتی که احتمالا در آینده پیش خواهد آمد، برنامه ریزی شده است؟

ایران جز سازمان تجارت جهانی نیست. ترامپ هم می خواهند جنگ تجاری انجام دهد و بیشتر هدفش بهبود تراز تجاری اش با کشورهایی مانند چین و اتحادیه اروپا است. بنابراین ابتدا باید ببینیم ایران در کجای این مخاصمه و مقابله به مثل ها قرار می گیرد تا نسبت به آن برنامه ریزی هم انجام شود. با این حال به نظر می رسد جنگ تجاری منهای فولاد، روی دیگر محصولات صادراتی ایران تاثیری نداشته باشد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 23869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =