بايدها و نبايدهاي طرح اشتغال روستايي

غلامحسین شافعی در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سال جاری گفت: امروز می توان ایجاد اشتغال و به خصوص اشتغال مولد را به عنوان مهم ترین موضوع اقتصادی،اجتماعی سیاسی و امنیتی عنوان کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اگزیم نیوز غلامحسین شافعی در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سال جاری گفت: امروز می توان ایجاد اشتغال و به خصوص اشتغال مولد را به عنوان مهم ترین موضوع اقتصادی،اجتماعی سیاسی و امنیتی عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش اشتغال مولدتوسط بخش خصوصی  واقعی میتواند منشا قرار تغییرات مثبتی باشد، افزود: افزایش درآمد ملی، رشد اقتصادی پایدار، کاهش نابرابری اجتماعی، کاهش فشارهای سنگین بودجه ای دولت، برطرف شدن معضلات اجتماعی و نهایتا رضایت عمومی از نتایج اشتغال مولد و پایدار است.

وی گفت: اگر قرار است از این وضعیت اقتصادی خارج شویم باید به فکر ایجاد اشتغال مولد باشیم و با اقدامات اورژانسی نمی توان اشتغال مولد ایجاد کرد. یکی از مواردی که دولت برای آن بودجه قابل توجهی را اختصاص داده اشتغال روستایی است که اگر این برنامه به سمت توزیع پول حرکت کند به معنای تلف شدن این منابع خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در اینباره اظهار امیدواری کرد بتوان با تدوین و اجرای مناسب به اشتغال پایدار روستایی کمک کرد.

وی بر پشتیبانی از اشتغال بخش کشاورزی از طریق نوسازی و ارتقا بهره وری و افزایش سطح بهره وری از آب تاکید کرد و گفت: با وضعیت میزان بارشها و شرایطی که در آینده با آن روبرو هستیم از هم اکنون چاره اندیشید و نباید نسبت به آن بی تفاوت ماند.

شافعی اظهار داشت: بهره وری ما در بخش کشاورزی با وجود منابع غنی که در اختیار داریم نسبت به کشورهایی مانند ترکیه و مالزی وکره جنوبی و بسیار پایین است و این مساله بیش از کم آبی، بخاطر عدم نوسازی در بخش کشاورزی کشور است.

وی پشتیبانی از اشتغال در بخش کشاورزی و رونق در این حوزه را عامل کندشدن مهاجرت از روستا و جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی دانست که اهمیت آن فراتر از یک موضوع اقتصادی است.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد بخش ساختمان از دیگر موضوعاتی است که دولت با بازسازی و نوسازی مناطق شهری آغاز کرده است، البته باید توجه داشت که اینکار از طریق ساخت واحدهای کوچک و ارزان قیمت تنها توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت انجام خواهد شد؛ این اقدام ضمن خروج بخش ساختمان وصنایع مربوطه از رکود، باعث نوسازی مناطق شهری و کاهش نابرابری اجتماعی و ارتقا رضایت عمومی را در پی خواهد داشت

وی گفت: خروج از رکود بخس خصوصی واقعی،صنایع کوچک و متوسط، ایجاد اشتغال و تولید در گرو تامین مالی بخش خصوصی واقعی است که از طریق ساز و کارهای جدید مثل تشکیل صندوق های مشترک دولت و بخش خصوصی قابل دست یابی است. در این ارتباط طرحی در حال بررسی است که نهایتا با نظر خواهی از دولت و بخش خصوصی در اتاق به دولت تقدیم خواهد شد.

شافعی در ادامه رقابتی کردن هزینه های مواد اولیه با تامین به بهای جهانی را از طریق موافقت با پله کانی کردن مالیات و عوارض بر واردات مواد اولیه تولید بر حسب سطح فن آوری را در بالیدن بخش تولید موثر دانست و گفت: متعادل سازی ارقام زنجیره عرضه صنعتی کشور با کاستن از شتاب توسعه صنایع مادر بالادستی و تخصیص منابع برای توسعه صنایع بالادستی و معافیت های مالیاتی صنایع کوچک و متوسط در جهت ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری و نوسازی صنعت از کارهایی است که باید در صدر برنامه های حمایتی از  تولید و صنعت قرار بگیرد

شافعی گفت: تنظیم بازار کار و تشویق اشتغالزایی از طریق تعیین حداقل حقوق و دستمزد و بیمه تامین اجتماعی بر اساس رشته ها و نوع فعالیت از دیگر پیشنهادات بخش خصوصی برای بهبود وضعیت اشتغال در کشور است

همچنین بارها بر نگاه منطقه ای در مورد مالیات تاکید شده است و باید نگاه متفاوتی به واحدهای مختلف در سراسر کشور در این زمینه داشت. اضافه می کنم که باید کلیه مشوق ها و حمایت ها بر مبنای شاخص هایی مانند ایجاد اشتغال، میزان ارزش افزوده، نقش در زنجیره های عرضه اقتصادی،توان صادراتی و...باید تعیین شود

در ادامه بهروز محمدی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در صحبت های خود از افتتاح کارخانه الیاف شیشه در فروردین ماه جاری خبر داد و گفت: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری 13/5 میلیون یورویی، نه تنها نیاز داخلی به این محصول را برطرف کرده است و نیاز به واردات در این حوزه را پاسخ داده است، بلکه 40 درصد از تولید خود را به کشورهای مختلف صادر می کند.

محمدی افزود: انتقال تکنولوژی و دانش فنی این واحد در شرایط سخت انجام شد و به طور مستقیم 150 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

کد خبر 23880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =