وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران؛ محور توسعه با اروپا

کرباسیان: تنوع منابع طبیعی و وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران می تواند مهمترین محور توسعه با کشورهای اروپایی باشد زیرا آنها به این مواد نیاز دارند و آلمان می تواند در این زمینه رابط بین ایران و اروپا باشد

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی در همایش گفتگوی تجاری – اقتصادی روابط ایران و آلمان با اشاره به قدمت روابط تجاری دو کشور اظهار داشت: تنوع  منابع طبیعی ایران بسیار زیاد است. ما درایران 68 نوع ماده معدنی داریم که می توانند محور توسعه دو کشور باشند.

وی با تاکید بر اینکه اروپا به این مواد معدنی احتیاج دارد و آلمان می تواند رابط بین ایران و اروپا  در این زمینه باشد، عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی روابط تجاری ایران و آلمان سیاسی است و نه اقتصادی که اتاق ایران و آلمان می تواند در تعامل بیشتر فرصت های اقتصادی را اجرایی کند.

کرباسیان در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی به عنوان الزام توسعه کشوری باید مورد توجه جدی قرار بگیرد خاطرنشان کرد: رقبای ایران در این زمینه تلاش های گسترده ای را انجام می دهند که توجه به این نکته حایز اهمیت است که باید در این مورد بازارهای صادراتی و مصرف در منطقه مورد توجه قرار گیرند ضمن اینکه قیمت تمام شده محصول نیز بسیار مهم است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص رفع چالش های اقتصادی کشور گفت: چالش اقتصادی کشور را می توان با بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی برطرف ساخت زیرا نوسان قیمت نفت همواره سیاست های پیش بینی شده در زمینه تولید را دستخوش تغییر قرار می دهد اما سرمایه گذاری خارجی شفاف تر عمل می کند و در زمینه تولید برنامه مشخصی دارد.

رییس سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی که نیازمند توافقنامه های دو جانبه با بانک های مرکزی دنیا است یادآورشد: در حال حاضر به منظور رقابتی ساختن شرایط جذب سرمایه گذاری بر روی IPC   از مرحله اکتشاف تا بهره برداری و بازپرداخت از محل محصول کار می شود که در این مورد از قرارداد های نفتی الگوبرداری شده است.

وی در مورد سرمایه گذاری کشورهای اروپایی به تامین مالی پروژه های مس اشاره کرد و افزود: براساس توافقنامه با کشورهای اتریش، دانمارک و کرده جنوبی در زمینه اختصاص خطوط اعتباری برای تکمیل طرح های کشور، سازمان ایمیدرو اقدام به اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کرده که با اخذ مجوزهای مربوطه، اقدام لازم برای تامین مالی و تکمیل طرح های سرمایه گذاری انجام می شود.
کرباسیان یادآورشد: جذب سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری برای طرح های برنامه ریزی شده در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اران در یک دوره 5 ساله، نیازمند توافقنامه های دوجانبه با بانک های مرکزی دنیا و شرکت های معدنی بین المللی است که در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته و ایمدرو با ارسال فهرست طرح ها و پروژه های واجد شرایط اخذ فاینانس، به سازمان برنامه و بودجه خواستار برخورداری از شرایط خطوط اعتباری توافق شده برای تامین منابع است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 23889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =