سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری شرکت های آلمانی پس از برجام

خسروتاج: شرکت های آلمانی پس از برجام ۲ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند. ایران دارای ۶۰۰ برند جهانی است که از میزان ۱۱۰ برند آن اروپایی و ۴۰ برند متعلق به کشور آلمان است.

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش گفتگوی تجاری – اقتصادی روابط ایران و آلمان با تاکید بر لزوم افزایش صادرات ایران به آلمان اظهار داشت: ما در ایران 600 برند جهانی داریم که از این میزان 110 برند آن اروپایی و 40 برند متعلق به کشور آلمان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همکاری دو کشور ایران و آلمان در تولید محصولات مشترک و صادرات آن به کشورهای اروپایی و منطقه را از الزامات توسعه اقتصادی دانست و عنوان کرد: سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری شرکت های آلمانی در ایران طی سال های پس از برجام قابل قبول است اما برای همکاری بیشتر باید به رفع موانع بانکی پرداخت تا گشایش لازم برای توسعه روابط تجاری ایجاد شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سرمایه گذاری آلمان ها در بخش هایی چون مواد ساختمانی ، شیمیایی، دارویی، هورمونی و شوینده ها است افزود: مقررات در کشور دایم در حال نوسان است و از ثبات لازم برخوردار نیست که در این زمینه سرمایه‌گذار خارجی وقتی متوجه این موارد می شود کمتر تمایل به حضور دارد ضمن اینکه بخش خصوصی در ایران امروز از بی‌ثباتی مقررات در داخل گله‌مند است و آزادی تجاری ندارد.

خسروتاج در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص موانع  جذب سرمایه گذار خارجی خاطرنشان کرد: بی ثباتی در نظام ارزی در دو سال گذشته که در جهت گاهش ارزش پول ملی نیز بوده موجب شده است که سرمایه گذار خارجی از تبدیل ارز خود به ریال نگران باشد و یا حتی سرمایه گذاری بلند مدت را به کوتاه مدت تبدیل کند که در این مورد باید با در نظر گرفتن آثار و تبعات این تصمیمات، جدای از مشوق های در نظر گرفته شده برای جذب سرمایه گذار خارجی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید فضایی ایجاد شود که بتوان براساس آن با دیگر کشورها رقابت کرد و اقتصاد ایران را به کشورهای منطقه نزدیک کرد، افزود: ایران در بخش انرژی می تواند سرآمد کشورهای منطقه باشد اما لازم است که موانع موجود در مسیر صنایع متکی به انرژی از بین برود و مزیت موجود حفظ شود که برای این مهم نیاز به تغییر دیدگاه در عرصه اقتصادی و بین المللی است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران از دغدغه سرمایه گذاران خارجی در مورد گران تمام شدن تولید محصول در ایران یاد کرد و گفت: آنها بیان می‌کنند که در برخی کشورهای می‌توانند خط مونتاژ را کنار یکدیگر قرار دهند و به این ترتیب هزینه لجستیک را پایین بیاورند اما در ایران چنین شرایطی فراهم نیست  و قطعه‌سازان و مونتاژکنندگان فاصله زیادی با یکدیگر دارند که این مساله موجب می‌شود هزینه لجستیک بالا برود.

خسروتاج عامل دیگر را موانع نظام مالیاتی عنوان کرد که در ایران تشویق کننده بخش تولید نیست و افزود: سرمایه گذاران خارجی در کشورهای دیگر مواد اولیه وارداتی را با تعرفه پایین محاسبه می کنند اما در ایران با توجه به نظام مالیاتی تعرفه ها بالا است و این به سود سرمایه گذاران نیست. ضمن اینکه وقتی می خواهند تولیدات خود را به دیگر کشورها صادر کنند به دلیل نبود موافقت نامه تجارت آزاد سود بازرگانی بالایی اخذ می شود که در این مورد هم این سرمایه گذاران متضرر خواهند شد.

وی موانع نظام مالیاتی ، عوارض، مسایل زیرساختی و لجستیکی را مهمترین عامل در بالا رفتن هزینه های تولید در ایران دانست و یادآورشد: وجود این موانع مانع رقابتی شدن بازار های ایران می شود که لازم است در این زمینه سیاست گذاری مناسب انجام شود .

 

کد خبر 23894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =