راهکارهای خروج ارز از گاوصندوق به بازار

خروج ارزهای خریداری شده و هدایت آنها به بازار و همچنین برنامه های بلند مدت بانک مرکزی برای ایجاد اعتماد برای صاحبان ارزهای خانکی باعث می شوند در سال آینده قیمت ارز بیش از این کاهش یابد

بررسی ها از بازار ارز کشور نشان می دهد این بازار همچنان در شرایط نسبتا متعادل به سر می برد و قیمت دلار در حدود 4 هزار و 500 تومان در ثبات باقی مانده است. در این رابطه کارشناسان معتقدند اقدامات مناسبی در این مدت صورت گرفته از جمله بخشنامه ارزی بانک مرکزی به بانک ها با 3 محوریت فروش اوراق سپرده ریالی با نرخ 20 درصد، اوراق ارزی با نرخ 4 و نیم درصد، پیش فروش سکه، دستگیری دلالان ارزی در بازار و تصمیمات جدید مبنی بر فروش ارز از طریق ارایه پاسپورت یا بلیط و ... همگی باعث شد تا قیمت دلار ثابت باقی بماند.

با این حال به عقیده کارشناسان بازار ارز بعد از فروردین شرایط باثبات تری را تجربه خواهد کرد چراکه با فرا رسیدن شب عیر تقاضا برای ارز مسافرتی در بازار تقویت شده که نگذاشته بازار به تعادل مدنظر دولت برسد.

احمد انارکی محمدی، نماینده مجلس در خصوص نحوه مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی، اظهار داشت: تلاطم کنونی بازار ارز ادامه التهاب بازار از شب ژانویه است که به تلاطم بازار شب عید متصل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاثیر روانی بر بازار ارز افزایش یافته است، گفت: اطلاعات دقیق و درستی از نیاز و میزان تقاضای مردم برای ارز وجود ندارد و گرفتن مدرک هایی چون بلیط، پاسپورت و برگه خروج از کشور در بلندمدت نمی تواند کارساز باشد.

وی تاکید کرد: با چنین سختگیری ها و خواستن مدارکی بیش از گذشته شاهد خرید و فروش نوبت در صف صرافی ها هستیم و ممکن است بلیط های صوری صادر شود و بازار حاشیه ای در کنار بازار ارز ایجاد شود.

انارکی محمدی در ادامه گفت‌وگو به راهکاری که باید بانک مرکزی در پیش بگیرد اشاره کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی باید فضایی ایجاد کند که مردم ارز را در گاوصندوق خانه نگهداری نکنند بلکه بانک ها به محلی برای نگهداری ارز تبدیل شوند.

این نماینده مجلس با ابراز تاسف از وضع موجود گفت: در حال حاضر مردم ارز را به عنوان سرمایه در خانه ها نگهداری می کنند، در حالی که باید ارز مانند پول های دیگر در بانک ها نگهداری شود و مردم هر زمان که به ارزشان نیاز پیدا کنند از بانک بگیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باید این اطمینان به مردم داده شود که اگر ارزشان در بانک نگهداری شود هر زمان که بخواهند می توانند آن را از بانک خارج کنند.

وی گفت: با این حال انتظار می رود دولت بازار ارز را در شب عید مدیریت کند  چرا که پیش بینی می کنیم بعد از تعطیلات نوروز از تلاطم این بازار کاسته  شود.

در این رابطه نایب رییس کمیسیون شوراهای مجلس نیز با اشاره به این که در برهه کنونی باید تعیین نرخ ارز بر اساس متغییرهای اقتصادی از جمله صادرات، واردات و تورم از وظایف بانک مرکزی باشد می گوید: باید دید که بعد از این مسکن کوتاه مدت دولت چه برنامه بلند مدتی را در نظر دارد.

مفتح در ادامه با اشاره به اختلاف گواهی سپرده ریالی با وام های بانکی، توضیح داد: از آنجایی که دولت متولی کنترل اقتصاد عمومی کشور است بنابراین می تواند برای مهار ارز و تاثیر آن بر قیمت اقلام دیگر و التهاب در بازارهای مختلف به بانک ها وام دهد تا نقدینگی را به سمت و سوی دیگر هدایت کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برنامه بانک مرکزی برای کنترل التهاب بازار ارز موقت و یکساله است و به نظر می رسد این برنامه با کار کارشناسی ارائه شده و دولت از آن دفاع می کند.

کد خبر 23896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =