رشد ۷۹ درصدی اعتبارات طرح های عمرانی در سال ۹۶

سخنگوی دولت: دولت تا ۲۱ اسفند امسال ۳۳ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۹ درصد رشد داشته است

به گزارش اگزیم نیوز محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي خود در جمع خبرنگاران گفت: دولت در سال جاري براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و دستيابي به رشد اقتصادي دو مسير جداگانه را طي کرده است.
وي ادامه داد: مسير اول توجه ويژه و فعال کردن واحدهاي توليدي بخش خصوصي از طريق منابع نظام بانکي و مسير دوم اتمام و بهره برداري طرح هاي عمراني دولتي و با استفاده از خزانه دولت است.
نوبخت درباره آخرين وضعيت پرداخت در عرصه واحدهاي توليدي در بخش خصوصي گفت: براساس گزارشي که از سوي نظام بانکي و وزارت صنعت ارسال شده است تا 21 اسفند 96 مبلغ 17 هزار و 474 ميليارد تومان به 26 هزار و 678 بنگاه توليدي از طريق نظام بانکي پرداخت شده است که اين پرداخت ها به تفکيک استان ها در سامانه وزارت صنعت مشخص است.
وي افزود: مبلغ پرداختي به طرح هاي عمراني از سوي دولت 33 هزار و 454 ميليارد تومان است که اين رقم در مقايسه با مشابه سال گذشته که 18 هزار و 643 ميليارد تومان بود 79 درصد رشد داشته است.


امسال کسري بودجه نداريم

سخنگوي دولت گفت: برخي رسانه ها از کسري بودجه دولت در سال جاري سخن مي گويند اما ما امسال کسري بودجه نداريم.
محمدباقر نوبخت افزود: معمولاً در بودجه يک رقمي از منابع پيش بيني مي شود اما ممکن است اين رقم کامل تحقق پيدا نکند و ما در صورتي که اين منابع کامل تحقق پيدا نکند مصارف مان را به اندازه منابع مي رسانيم و به همين دليل کسري بودجه نداريم.
وي ادامه داد: در صورتي که دولت دچار کسري بودجه باشد از طريق استقراض از بانک مرکزي مي تواند جبران کند و در صورتي که منابع مان کامل تحقق پيدا نکند مصارف را به اندازه منابع مي رسانيم.
سخنگوي دولت گفت: آنچه در تمام اين سال ها صورت گرفته اين است که پيش بيني منابع صد در صد تحقق پيدا نمي کند اما ما هميشه مصارف را به مقدار منابع تقليل مي دهيم.
نوبخت افزود: اگر منابع کامل تحقق پيدا نکند مصارف را کامل نمي دهيم اما حقوق کارمندان را نمي توانيم کم کنيم.
وي با اشاره به اينکه ما هر سال براساس منابع واقعي بودجه را مي بنديم گفت: گاهي مجلس سقف بودجه را افزايش مي دهد مثلاً در لايحه بودجه سال 96 ما منابع بودجه را 319 هزار ميليارد تومان مشخص کرديم اما مجلس منابع بودجه را به 346 هزار ميليارد تومان افزايش داد و وقتي اين رقم در مجلس به تصويب مي رسد بين دستگاهها تقسيم مي شود اما تخصيص ما به دستگاه ها هميشه کمتر است اما برخي از دستگاه ها را نمي توانيم کمتر بدهيم مثل صندوق ها و يا آموزش و پرورش که نمي توانيم بودجه شان را کم کنيم.
نوبخت افزود: امسال اعتبار را به طرح هاي عمراني اي داديم که تا 95 درصد کارشان انجام شده بود و ما اين اعتبار را به آنها تخصيص داديم تا کار خود را به اتمام برسانند و در همين راستا به برخي از طرح هاي عمراني نيز اعتباري داده نشد.
وي ادامه داد: مثلاً به راه آهن همدان و کرمانشاه بيش از صد در صد اعتبار داديم.
سخنگوي دولت افزود: اينکه برخي از افراد مي گويند دولت دچار کسري بودجه است استفاده از واژه هايي است که باعث تشويش اذهان عمومي مي شود و ما کسري بودجه نداريم اما ممکن است منابع ما صد در صد کامل نشود.

رشد اقتصادي 9 ماهه امسال ۴.۷ درصد

سخنگوي دولت گفت: براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادي 9 ماهه امسال با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد است.
محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي خود در جمع خبرنگاران افزود: در گزارشي که مرکز آمار ارسال کرده رشد اقتصادي بخش کشاورزي يک درصد، صنعت 3 و يک دهم درصد، خدمات 7 درصد مشخص شده است (9 ماهه امسال ).
وي ادامه داد: رشد سرمايه گذاري در 9 ماهه نخست امسال 3 و 9 دهم درصد است و مصارف نهايي خصوصي 7 و نيم درصد و مصارف نهايي دولتي ۷.۶ درصد اعلام شده است.
سخنگوي دولت با بيان اينکه براي اعتبارات جاري 209 هزار ميليارد تومان پرداخت کرديم، گفت: در سال گذشته اين رقم 184 هزار ميليارد تومان بود و امسال نسبت به سال گذشته 14 درصد در اعتبارات جاري رشد داشته ايم.
نوبخت ادامه داد: در اعتبارات عمراني نيز امسال 79 درصد رشد داشته ايم و اين رقم نشان دهنده اين است که ما به دنبال رشد اقتصادي هستيم.
وي گفت:? ما ادعا نمي کنيم که تمام مشکلات را حل کرديم و اين ارقام بدست آمده ارقام ايده آل ما نيست ولي دولت اقدامات زيادي انجام داده و رشد اقتصادي ما نسبت به گذشته مثبت شده است.

کد خبر 23914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =