تاکيد وزير صنعت بر لزوم افزايش حجم تجارت ايران و آذربايجان

وزير صنعت ، معدن و تجارت : اميدوارم با ايجاد کارگروهي مشترک ذيل کميسيون مشترک ايران و آذربايجان در زمينه مسائل صنعتي ، معدني و تجاري به شناخت دقيق تر از طرحهاي اقتصادي قابل مبادله دو کشور دست يابيم

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از شاتا، محمد شريعتمداري در ديدار وزير اقتصاد جمهوري آذربايجان با وي که در ادامه برگزاري کميسيون مشترک ايران و آذربايجان روي داد اعلام کرد : در سفر آتي رييس جمهور کشورمان به جمهوري آذربايجان آمادگي داريم در زمينه هاي مشترک به مذاکره بپردازيم و براي توسعه همکاريهاي صنعتي حتما پيشنهاد مي کنم هيئت مشترکي از دو طرف زمينه هاي همکاري صنعتي و تجاري را از هر دو طرف مورد توجه و بررسي دقيق قراردهند و اميدوارم با شناخت دقيق تر به سند همکاريهاي صنعتي بين دو کشور برسيم.
وي افزود: اميدوارم اين سند نقشه راهي براي توسعه همکاريهاي بخش دولتي و خصوصي باشد و بسيار علاقه مندم که اتاقهاي بازرگاني روابط دقيق تر و عميق تري داشته باشند و براي نزديک شدن بخش هاي خصوصي دو کشور اتاق هاي بازرگاني مي توانند کمک موثري داشته باشد و در سايه اين تمهيدات و ايجاد زير بناها در همکاريهاي صنعتي و تجاري مي توانيم مسير همکاريهاي صنعتي را دقيق تر به پيش ببريم.
وي مجموع مبادلات اقتصادي تجاري ايران و آذربايجان را طي سالهاي اخير با دنياي خارج بيش از 150 ميليارد دلار برآورد کرد و افزود : اما سهم اين دو کشور در همکا ري مشترک دو جانبه کمتر از 500 ميليون دلار است و اين نشان از ظرفيتهاي افزايش سهم همکاريها دارد.
شريعتمداري تصريح کرد : اشتراکات فرهنگي و همسايگي دو کشوراز زمينه هاي مهم براي تسهيل در همکاريهاي تجاري ساده است و حرکت به سمت همکاري اقتصادي پيچيده تر نيازمند همکاري و تلاش بيشتر است.
به گفته وي کارخانه توليد خودرو با همکاري گروه صنعتي ايران خودرو در جمهوري آذربايجان ساخته شده است و اين کارخانه براي دستيابي به توليد 10 هزار خودرو فعال مي شود و در ادامه دستيابي به 50 هزار خودر در سال مد نظر خواهد بود و براي تحقق اين هدف بايد تمهيدات بازرگاني هم وجود داشته باشد.
شريعتمداري از آمادگي کشورمان براي امضاي موافقت نامه تجارت ترجيحي بين ايران و آذربايجان خبر داد و گفت : موافقت نامه تجارت ترجيحي را با اوراسيا به امضا رسانديم و در آينده نزديک عملياتي مي شود و آمادگي داريم براي امضاي اين موافقت نامه با کشور آذربايجان هيئتي را مبادله و در اولين فرصت آن را عملياتي کنيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: صندوق ضمانت صادرات و سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران و سازمانهاي ايدرو و ايميدرو براي همکاريهاي مشترک آمادگي دارند و در بخش هاي توليد سيمان، کاشي و سراميک و مصالح ساختماني و فولاد و‌تراکتور سازي و ماشين آلات کشاورزي و صنايع غذايي مي توان روابط را توسعه داد.
وي افزود : در زمينه توليد فولاد اسفنجي اولين توليد کننده در جهان و در کل زنجيره فولاد عنوان چهاردهم را در اختيار داريم و 110 ميليون تن ظرفيت جديد در حوزه فولاد با بيش از 60 درصد پيشرفت فيزيکي در حال ساخت است که مي تواند براي تامين نيازهاي کشور آذربايجان مورد استفاده قرارگيرد.

اعلام آمادگي جمهوري آذر بايجان براي امضاي يادداشت تفاهم همکاري با ايران

در ادامه شاهين مصطفي اف وزير اقتصاد کشورآذربايجان نيز از آماده سازي ياد داشت تفاهمي بين دو کشور خبر داد و گفت :اميدوارم در سفر آتي رييس جمهور ايران به آذربايجان به امضا برسد.
وي گفت : بر ضرورت بالا بردن حجم تجارت دوجانبه تاکيد و براي پذيرش هيات کارشناسي از ايدرو در اين زمينه آمادگي کامل داريم.
مصطفي اف يا آور شد : جمهوري نخجوان از پتانسيل هاي خوب همکاري هاي دو جانبه است و حجم تجارت دو کشور در سال 2017 حدود 16 درصد افزايش يافت.
وي اضافه کرد : از وزير صنعت ، معدن و تجارت ايران براي سفر به آذربايجان دعوت مي کنيم و آمادگي مذاکره در زمينه هاي مشترک همکاريهاي صنعتي و تجاري را داريم.

کد خبر 23940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =