تبدیل چیگل به یک خانواده تجاری

فرزانه دانشمند: شعار چیگل ایجاد یک شبکه زنجیره تامین بدون انحصار از تامین کنندگان مختلف است؛ خوشبختانه چیگل جایگاه اجتماعی بسیار خوبی بین قشر تولید کننده پیدا کرده در این جریان تبدیل به یک خانواده تجاری شده است.

مریم خورشیدی-فرزانه دانشمند رئیس هیات مدیره شرکت همیشه پویا و مدیر تجاری سازی سامانه چیگل در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد عملکرد این مکان بازار نوپا در عرصه تجارت کشور گفت: چیگل یک خانواده کسب و کارهای اینترنتی ایرانی است که  تاثیری انکار ناپذیری در حوزه تجارت به جا گذاشته است. از آنجاییکه چیگل یک خانواده است، تمام منافع را محدود به خود نکرده و نفع تمام زنجیره ارزش را مدنظر قرار داده است. این رویه از بسته بندی،ثبت برند، تولید تا خدمات لجیستیک و بیمه، در دو حوزه صادرات داخلی و خارجی جریان دارد.

 دانشمند افزود: نگاه ما بر این بوده که هیچ انحصاری درهیچ کدام از حوزه های یاد شده، ایجاد نشود؛ شعار ما ایجاد یک شبکه زنجیره تامین بدون انحصار از تامین کنندگان مختلف است؛ خوشبختانه چیگل جایگاه اجتماعی بسیار خوبی بین  قشر تولید کننده پیدا کرده و در این جریان تبدیل به یک خانواده تجاری شده است.

وی با ابراز خوشحالی از بازخوردهای مثبتی که چیگل در این مدت از مشتریان اعم از تولید کنندگان و استفاده کنندگان از خدمات خود داشته است، گفت: از پیام هایی که دریافت می کنیم چنین بر می آید که چیگل در مسیر درستی گام بر می دارد و  درچند سال آینده مشخص خواهد شد که  چیگل در کشور چه کار مفیدی انجام داده و چه تاثیری گذاشته است؛ در واقع این اثر اجتماعی مهم ترین دستاورد ما است.

 دانشمند در ادامه گفت: ما درسال96 به  عدد یک هزار تامین کننده در تمامی حوزه ها از حوزه پوشاک،مواد غذایی ایرانی،صنایع پیشرفته،صنایع های تک،صنایع مصرفی مانند اقلام لوازم التحریر،اقلام تزیینی،دکوراسیون داخلی منزل رسیده ایم.

به گفته مدیر تجاری سازی سامانه چیگل، شاخص بعدی چیگل برای کارآمدی،تعداد ذخایر این سامانه است، در سال 96 رکورد تازه ای ثبت کردیم که  بیشتر از پیش بینی های ما بود؛ در حالیکه  بنا داشتیم حدود 25000قلم کالا در 9 دسته برسیم که بر اساس آمار قراردادهای اخذشده در حال حاضر بالغ بر 33000 قلم کالا داریم.

وی با اعلام اینکه چیگل توانسته  در حوزه خرده فروشی داخلی به رهیافت خوبی برسد، گفت: در ابتدای کار تنوع کالای ما بگونه ای نبود که مردم از داخل خانه از ما خرید کنند، اما با سازوکاری که در روزهای اخیر به نتیجه رسید با  اخذ قراردادی بین شرکت پست و برخی از فروشگاهای زنجیره ای،  اکنون خرید مایحتاج مصرفی روزانه هفتگی و ماهانه مردم با سبد کالای ایرانی روی چیگل امکان پذیر است؛ این کار ساده نبود، چون کالاهای ایرانی در فروشگاه ها با اجناس خارجی  رقابت می کنند در نتيجه شانس کمتری برای فروش دارند، اما شعبی از فروشگاه های زنجیره ای  که چیگل با آنها قرارداد دارد، فقط کالاهای ایرانی ارائه مي شود که این موضوع به نفع تولیدکننده ایرانی است.  

وی افزود: در استان فارس بصورت آزمایشی با فروشگاه زنجیره ای یاس و تیرازیس و شرکت پست فارس بصورت آزمایشی، درحال ثبت اطلاعات، آموزش تیم های مستقر در فروشگاها و تبلیغات و بازاریابی روی بیلبوردها هستیم  و لازم به ذکر است در سطح خرده فروشی باجایگزین کردن کالای ایرانی در انواع مختلف از جمله لوازم التحریر تا پوشاک با همکاری شرکایی مانند فروشگاه های بزرگ چون یاس و تیرازیس فعالیت می کنیم.

دانشمند اظهار داشت: در سطح خرده فروشی خارجی نیز بسیار موفق بوده ایم و  درخواست هایی از عراق،لبنان،مالزی و استرالیا دریافت کرده ایم؛ نکته جالب اینکه  کشورهای یاد شده بصورت دیجیتال خرید کرده اند، درحوزه صنایع دستی در اتریش و فرانسه  نیز افراد فعال در حال فعالیت هستند و کار بازاریابی و فروش صنایع ایرانی را روی چیگل انجام می دهند؛ این اتفاق خوبی است که در سال 96 با همکاری ایرانیان خارج از کشور انجام شد

  فرزانه دانشمند  در پاسخ به این سوال که «چطور می توان  ایرانیان خارج از کشور را برای خرده فروشی جذب این شبکه کرد؟» گفت: چیگل در این حوزه نیز موفقیت خوبی کسب کرده است؛ در حوزه تجارت عمده خارجی بالغ بر 10 سفارش عمده را از فرآورده های پتروشیمی،زعفران و  اخیرا گرانول داشته ایم؛ در بخش کارهای هنری نیز چیگل معرف فعالان این عرصه و تولیدات آنها بوده است.

به گفته این مقام مسئول اولین شعار ما در چیگل با وجود امتیاز بیست زبانه بودن این سامانه این هدف را مد نظر داشتیم که برای کالای ایرانی، کلمات کلیدی برای هریک قلم کالا با نام خود تولیدکننده برند و ویژگی های خاص کالا یافت شود که خوشبختانه این شاخصه را داریم و بسیار خوشحال کننده است که با جست و جو به زبان های متعدد ،کالاهای مختلف، گوگل بلافاصله آنهارا در معرض دید عموم قرار می دهد.

دانشمند بیان داشت: جمع بندی شاخص ها نشان می دهد که شاخص اثر اجتماعی و شاخص تعداد ذخایر در ایران بالا است و در حوزه خرده فروشی خارجی،خرده فروشی داخلی و عمده فروشی خارجی درخواست های مختلفی را پوشش دادیم که نشان از قابلیت این سامانه برای گسترش دارد و در شاخص آخر که نمایه سازی کالای ایرانی در سطح جهانی است، به اهدافمان که همان معرفی کالای ایرانی در سطح جهان است، رسیده ایم.

  به گفته ساسان عباسی، مدیر فناوری سامانه چیگل، مهم ترین دستاورد چیگل در حوزه خرده فروشی اجرایی شدن مدل چیدمان سبدخانوار در کشور، برای اولین بار است، هدف دیگر چیگل خدمت به همه از جمله تولیدکننده، مصرف کننده و افراد خواهان بهره مندی از بازارابی و شبکه است؛ لذا در قرارداد با شرکت پست تمام دفاتر شهری روستایی استان فارس را وارد این جریان کردیم. روستاییان از طریق دفاتر پستی، می توانند بدون رجوع به شهرها از امکانات شهرهای بزرگ استفاده کنند؛ در واقع ما با ایجاد یک شبکه بازاریابی افقی که بصورت منطقی خود را گسترش می دهد، اجازه دادیم هر کسی که تمایل دارد در فروش با چیگل سهیم باشد. حال آنکه قبلا تنها درخواست کنندگان طرف حساب ما بودند و از طرق فروش سود می بردند؛ در حال حاضر در دفاتر خدماتی شهری روستایی، به هر کسی که علاقمند به کمک به  فروش کالای ایرانی است، یک کد معرف خواهیم داد که از طریق آن می تواند مردم را تشویق به خرید کالای ایرانی كرده و از سهم  چیگل و نه مردم، درصدی دریافت کند. با این رویه هم به اشتغال مولد کمک کرده ایم و هم کالای ایرانی معرفی می شود در حال حاضر، این طرح با کمک پست و دفاتر خدماتی کشور و فروشگاه زنجیره ای تیرازیس در روستاهای استان فارس بصورت آزمایشی درحال اجرا است.

کد خبر 23947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =