ممنوعیت قریب الوقوع واردات ماهی به عراق

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی عراق، به زودی از واردات ماهی منجمد به عراق از همۀ مرزها و از تمام کشورها ممانعت به عمل خواهد آمد

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی عراق، به زودی از واردات ماهی منجمد به عراق از همۀ مرزها و از تمام کشورها ممانعت به عمل خواهد آمد.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، ناصر بهزاد، رایزن بازرگانی ایران در عراق با اعلام این خبر اظهار داشت: ممنوعیت ورود ماهی منجمد به عراق از سوی وزارت کشاورزی عراق به زودی برای همه مرزها و همه کشورها از جمله ایران اجرا خواهد شد که بیشترین محدودیت از اجرای این ضابطه متوجه سایر کشورهای رقیب در بازار عراق است.

بهزاد با اشاره به پیگیریهای مکرر دفتر رایزنی بازرگانی ایران در عراق و با پیش آگهی از هرگونه محدودیت به منظور آماده کردن زمینۀ برنامه‌ریزی برای صادرکنندگان گفت:  سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار انواع مختلف ماهی و فرآورده‌های دریایی در گروه‌های متنوع به صورت تازه، منجمد و دودی از ایران به عراق صادر می‌شود که سهم ماهی منجمد به طور میانگین ۵ درصد، معادل حدود یک و نیم میلیون دلار است.

وی افزود: سالیانه مجموعاً رقمی معادل ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار ماهی منجمد از کشورهایی همچون تایلند، ترکیه، هند، هلند، پاکستان و عمان و ایران وارد عراق میشود که ۷۰ درصد  از آن عمدتا از تایلند و ترکیه و هلند است،کشور ترکیه در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ میلیون دلار صادرات ماهی منجمد به عراق داشته که دو برابر صادرات این محصول از ایران بوده است  .

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به تقاضای عمده ماهی زنده و تازه در عراق گفت:تخم ماهی کپور که در همۀ استان‌های عراق اقبال بالایی دارد، در حال حاضر بصورت وارداتی در برنامۀ پرورش ماهی بخش آبزیان عراق در سطح وسیع باروری و ورود به بازار قرارگرفته و تامین کننده بازار داخلی است.

گفتنی است، موضوع ایجاد استخرهای پرورشی و عرضۀ ماهی زنده و مطالعه برای ایجاد زنجیره آماده‌سازی تا پخت، یکی از موضوعات سودمند و مورد توجه در تجارت  ماهی است.

کد خبر 23968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =